Divadlo Šumperk
Tomáš Syrovátka
Osud zmizelého
Premiéra: 24.2.2024 | 2:05
Dramaturgie: Michael Sodomka. Scéna: Lukáš Kuchinka. Kostýmy: Lucie Špalková. Hudba: Daniel Fikejz. Režie: Filip Nuckolls.
Ondřej Král, Petr Klimeš, Jan Hönig, Eliška Navrátilová, Ladislava Jančíková, Adam Joura, Olga Kaštická, René Šmotek, Hana Vonzino, Vít Pištěcký, Alexandr Stankuš, Petr Komínek...
Inscenace věnovaná případu bludovského mlynáře Huberta Habermanna, jehož stopa se ztrácí v divokých dnech na konci 2. světové války, ale také osudům dalších německých obyvatel Sudet, jejichž konce se mnohdy podobají. Drama, které se pokouší zachytit něco typického pro danou dobu a snad i pro lidský úděl v převratných letech. Časy se rychle mění. Co bylo včera vnímáno jako dobrá věc, může být zítra zločinem a naopak. Minulost snad každého člověka nakonec skrývá něco, co tíží - buď jako morální vina nebo jako těžko skrývaný škraloup, který může někdo vytáhnout a zneužít. Jak se s tím vyrovnat? A může vůbec jednotlivec obstát v době, která obrací všechno naruby? Jednají patologicky „pouze“ jednotlivci, nebo „onemocněla“ celá komunita a z tohoto labyrintu nevedla bezbolestná cesta ven...?
Anketa 2023/24
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2023 do srpna 2024, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 9. prosince 2024.
Pro tuto inscenaci, stejně jako pro všechny ostatní s premiérou od září 2023 do srpna 2024, včetně hereckých výkonů, můžete hlasovat v naší výroční anketě.
Uzávěrka ankety je 9. prosince 2024.
Termíny představení
|
Volby
Hodnocení (11)
HODNOCENÍ REDAKCE
Jiří Landa 70 %
23.6.2024 | 3035 hodnocení
+ souhlasím
Divadlo Šumperk se v rámci své regionální dramaturgické linie vrátilo ve světové premiéře hry T. Syrovátky ke kauze zmizení Huberta Habermanna, jenž v oblasti Šumperska žil. Autor napsal hru na principu detektivky, která na bázi pátrání a postupného odhalování pravdy dokáže lapit divákovu pozornost, aby (zvláště v druhé části Nuckollsovy inscenace) následně s napětím sledoval rozuzlení příběhu. Oceňují scénické řešení L. Kuchinky napomáhající k rozlišení časových rovin příběhu a vyrovnané herecké obsazení, kterému dominovali P. Klimeš, O. Král, J. Hönig a P. Komínek. Je důležité si připomínat historii, přestože nemusí hladit po srsti...
Iva Bryndová 60 %
7.6.2024 | 590 hodnocení
+ souhlasím
65% - V rovině detektivní inscenace funguje skvěle. Zejména v druhé polovině během pátrání po pachatelích efektně buduje napětí, jak rozkrývá jednotlivé motivy. Je za mě škoda, že tak působivá není i v rovině společenskohistorické - tam bych si představovala výraznější a hutněji zpodobněnou válečnou atmosféru v pohraničí, kde vedle sebe žili lidé dvou národností a báli se jeden druhého. Autor v programu téma tohoto strachu vyzdvihuje, za mě jej ale tvůrci v inscenaci dost působivě nezpodobnili. A jakkoli mě nápad s poloprůhlednou stěnou, za níž se odehrává minulost, zaujal, výrazně mi projekce na ní ztěžovaly sledování děje za ní.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Kateřina Vodáková 50 %
7.6.2024 | 240 hodnocení
+ souhlasím
O tenké hranici mezi dobrem a zlem... Viděno při hostování v pražském Činoherním klubu.
Z obsazení je herecky nejvyzrálejší P. Klimeš, zaujali mě i J. Hönig a P. Komínek. První půlka funguje méně soudržně a je obtížnější orientovat se v událostech, druhá je již celistvější. Zdařilé jsou projekce a hudba D. Fikejze. Celkově průměrná inscenace, ale neohrané a zajímavé téma. Myslím ale, že tvůrci z podmínek spojených s oblastním divadlem vytěžili maximum.
Případ je uzavřen...
Z obsazení je herecky nejvyzrálejší P. Klimeš, zaujali mě i J. Hönig a P. Komínek. První půlka funguje méně soudržně a je obtížnější orientovat se v událostech, druhá je již celistvější. Zdařilé jsou projekce a hudba D. Fikejze. Celkově průměrná inscenace, ale neohrané a zajímavé téma. Myslím ale, že tvůrci z podmínek spojených s oblastním divadlem vytěžili maximum.
Případ je uzavřen...
Studený Čumáček 70 %
6.6.2024 | 423 hodnocení
+ souhlasím
Jeden z těsně poválečných příběhů ze Sudet. Tento možná více obecně známý kvůli filmovému zpracování. Osobně...trochu moc sklouzl k detektivce, ačkoliv se dnes na zabití Hanse Habermanna tak pohlíží. Je tu přece stále zákon 115/1946 Sb. o činech jinak kriminálních, v místě, kde všichni měli máslo na hlavě a kdo ne, tomu už kapalo za límec...
Cením velmi chytře "ošizenou" scénografii, nádherné kostýmy (hlavně dámské, včetně obuvi, prádla, doplňků a šperků), sladění hereckého obsazení a až neuvěřitelný dramatický twist na úplném konci...
Cením velmi chytře "ošizenou" scénografii, nádherné kostýmy (hlavně dámské, včetně obuvi, prádla, doplňků a šperků), sladění hereckého obsazení a až neuvěřitelný dramatický twist na úplném konci...
munny83@seznam.cz 100 %
1.5.2024 | 8 hodnocení
+ souhlasím
Jedno z nejhezčích představení letošní sezony.
Vít Thalei 50 %
19.4.2024 | 14 hodnocení
+ souhlasím
Toto přestavení je kompaktní, herecky velmi vyrovnané, dějově strhující a řekl bych, že je takové hlavně díky výborné režii F. Nuckollse. Velmi se mi líbila scéna L. Kuchinky a to, jak s ní velmi efektně režisér pracoval. Skvělé výkony od vyšetřovatele O. Krále, a Hanse J. Höniga, až po ?muže s kolem? P. Komínka. A přesto všechno se mi to představení nelíbilo. Autor T. Syrovátka smířlivě píše, že to není o hodných Němcích a zlých Češích. Ale výsledek je o těch zlých Češích. Chápu. V USA řeší problém s tím, jak utiskovali černochy, my jsme tedy aspoň páchali zvěrstva na Němcích. Ta inscenace jde mimo tu autorovu proklamaci. Je to aktivismus.
Hank28 90 %
7.6.2024 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Poutavě vystavěné představení, které diváka velmi rychle vtáhne do děje a přenese do válečných a poválečných Sudet. Postupné odhalování charakterů a motivace jednotlivých postav prostřednictvím kriminální zápletky funguje velmi dobře. Postavy jsou uvěřitelné, působí autenticky. Hra má místy až dokumentární charakter. Jedno z nejtěžších období naší historie zobrazené pravdivě, bez nánosu jakékoliv propagandy. Vizuálně působivá scéna a kostýmy. Skvělé herecké výkony. Inscenace, která si rozhodně zaslouží pozornost. Tleskám.
Kocour 70 %
21.4.2024 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Herecké výkony skvělé. Pan Hönig hraje dokonale. Hra sama: děj roztříštěný zejména v první části. Atmosféru zachycuje dobře, nevadí ani absence kladné postavy, na přemýšlení. Moc nakouřeno, dosti dráždí oči a nos. Ve srovnání se Šumperákem a podobnými produkty se jednalo o dílo Shakespearovských kvalit. Určitě stojí za návštěvu.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.