Národní divadlo moravskoslezské [Divadlo „12“]
Kuřačky >>
Eugène Ionesco
Král umírá
Premiéra: 24.1.2019. Překlad: Vladimír Mikeš. Dramaturgie: Sylvie Rubenová-Vůjtková. Scéna: Milan David. Kostýmy: Marta Roszkopfová. Výběr hudby a režie: Vojtěch Štěpánek.
1:30x | Poslední uvedení: prosinec 2019.
1:30x | Poslední uvedení: prosinec 2019.
Brilantně vystavěná existenciální groteska mistra absurdního dramatu, jež je velkolepým metaforickým obrazem končícího lidského života a rozpadu jednoho světa. Král Bérenger I. se ocitá tváří v tvář krutému faktu: zbývá mu poslední hodina života. Krajina kolem hradu se vytrácí, již není poddaných, topení je čím dál chladnější. Nastává chvíle rekapitulace královy několik set let dlouhé životní cesty. Z úst však vychází jen nesmysly a prázdné fráze. Malí jsme byli a malý bude i náš konec. Přesto však umírající král stále znovu vstupuje do ďábelsky vypjaté konfrontace se smrtí...
inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení (6)
HODNOCENÍ REDAKCE:
Lukáš Dubský 60 %
(zadáno: 1.12.2019, počet hodnocení: 852)
+ přínosný / zajímavý komentář
55%. Ionescův nelehký text se v Ostravě nepodařilo režiséru Vojtěchu Štěpánkovi uspokojivě vyložit. Zůstává poněkud nejasné, o čem chce vlastně hrát. Nejprve to vypadá, že hlavním tématem bude svět, který se rozkládá, zatímco za zdmi paláce se stále „tančí“, i když se vše propadá v chaos. Postupně ale převezme prim osobní linie krále Bérengera I., který prochází různými fázemi umírání – od vzteku přes smlouvání až ke smíření. Právě v závěrečné fázi je inscenace, i díky výkonům Františka Večeři v roli Bérengera a Anny Cónové jako jeho první manželky Markéty, nejsilnější.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ:
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.