Rozhovor

Steve Gove
Na post-brexitovém Prague Fringe ožije duch Železné lady
vydáno: 28.10.2021, Veronika Boušová
foto: archiv festivalu Prague Fringe

Prague Fringe se hrdě označuje za největší a nejstarší divadelní festival v angličtině v rámci kontinentální Evropy. Před dvaceti lety ho založil Skot Steve Gove, který se inspiroval slavnou edinburskou akcí. Za spektakulárním mixem divadla, hudby, poezie a tance se každoročně sjíždějí do Prahy diváci z celého světa. Letošní okleštěný ročník se díky vytrvalosti a vůli zakladatele koná od 2. do 7. listopadu 2021. Pandemii a brexitu navzdory.


Čím bude 20. ročník festivalu výjimečný?
Vůbec poprvé v historii se koná na podzim. Za normálních okolností ho pořádáme na přelomu května a června, ale letos – ostatně stejně jako v loňském roce - nám to pandemická situace nedovolila. Jsme zvědaví, jak se tato novinka bude líbit veřejnosti a účinkujícím. Zároveň bude tento podzimní Fringe subtilnější a sevřenější, než je jinak zvykem. V době nejistot, kdy se situace mění ze dne na den, jsme nechtěli příliš riskovat. Uvedeme velmi vybranou sestavu zahraničních interpretů a také čtyři inscenace z české produkce. Proběhnou jak naživo před publikem, tak i formou online vysílání do celého světa prostřednictvím sociálních sítí. Bude to takový hybrid naší loňské aktivity Prague Fringe Reimagined, která vznikla z myšlenky, že když nemůžeme přivézt svět do Prahy, budeme sdílet Českou republiku se zbytkem světa.

Letos na jaře jste již druhým rokem uvedli festival v tradičním termínu pouze online. Byli jste s výsledkem spokojeni?
Byli jsme velmi spokojeni a tento způsob prezentace považujeme za jedinečnou záležitost. Došlo nám velké množství přihlášek a obdrželi jsme záznamy vynikající kvality. Je znát, že umělecké skupiny se během pandemie zdokonalovaly v natáčení a převádění běžných divadelních představení do filmové verze. Výběr festivalových show jsme pak prezentovali na online divadelní platformě Dramox.cz.

Woman's Move (Switzerland) - The Sensemaker
Woman's Move (Switzerland) - The Sensemaker


Pokud pomineme kulturní lockdowny v předchozích sezónách, jak se festival za uplynulých dvacet let proměnil?
Začínali jsme skromně, ale během prvních pěti let jsme se neuvěřitelně rozrostli. V ten moment jsme si řekli, že se nám „velkoformátový“ Fringe líbí. Vyhovoval umělcům i divákům. V průběhu dalších patnácti let jsme se zaměřili na získávání stále většího okruhu diváků a budování mezinárodní reputace.

Neuvažujete do budoucna o přesunutí festivalových představení do veřejného prostoru?
Myslíte open air? Pravděpodobně ne. Tohle je úplně jiný typ festivalu a pouliční produkce a vystoupení by do našeho programu nepasovala.

KALD DAMU (Czech Republic) - O jako Otesánek
KALD DAMU (Czech Republic) - O jako Otesánek


Rebecka Pershagen (Sweden) - The Swan Woman
Rebecka Pershagen (Sweden) - The Swan Woman


KHWOSHCH (Russia, Germany, Czech Republic) - Dinopera
KHWOSHCH (Russia, Germany, Czech Republic) - Dinopera


Mezi festivalovými malými scénami na Starém Městě figuruje mimo jiné i Muzeum alchymistů. Souvisí to nějak s anglickým původem Johna Dee a Edwarda Kellyho?
Asi vás zklamu, ale nesouvisí to spolu ani v nejmenším. I když nějaká alchymie sympatií v tom asi sehrála roli. Známe se totiž s Filipem Zvolským, který muzeum vede. Jednou nás pozval na prohlídku a my jsme si to místo okamžitě zamilovali.

Edinburský Fringe pamatuje začátky dnes již slavných hereckých hvězd, například Rowana Atkinsona alias Mr. Beana, dále Robina Williamse, Emmy Thompson a mnohých dalších. Účinkovali nějaké, dnes již slavné osobnosti, také na pražském festivalu?
Tak daleko jsme zatím nedospěli… Možná za dalších dvacet let! Přesto bych zdůraznil, že řada umělců, kteří se v Praze v minulosti prezentovali, si vede skutečně dobře. Pravidelně se objevují v britských televizních dramatech a Adam Hills, jeden z komiků, kterého jsme hostili v raných začátcích na scéně Divadla Na Prádle, má neskutečně populární televizní pořad The Last Leg na Channel 4.

Pip Utton (England)  - Churchill
Pip Utton (England) - Churchill


Podzimní program zahrnuje performance o „prime ministrech“ Winstonu Churchillovi a Margaret Thatcherové. Proč je důležité připomínat si politické dějiny?
Myslím, že bychom měli vždy zůstat otevření znovuobjevování nových pohledů na naši historii. Britský herec Pip Utton se ujal MaggieChurchilla. V obou rolích je naprosto jedinečný. Například Daily Telegraph o jeho ztvárnění Železné lady napsal, že skrze Uttona promlouvá její v parlamentu tolik obávaný duch. Pro naše publikum to bude určitě velká výzva.

Pip Utton (England) - Playing Maggie... the Iron Lady
Pip Utton (England) - Playing Maggie... the Iron Lady


Když jsme u politiky, nelze nezmínit brexit. Fringe festivaly se konají po celém světě, nakolik je brexit ovlivnil?
Těžko říct, protože pandemie koronaviru, která vše komplikuje, zatím neskončila. Dopady brexitu ale budeme pociťovat nepochybně ještě mnoho let. Jakákoli omezení volného pohybu a další administrativa nám všem přidělávají práci a je to větší stres.

Chodíváte v Praze do divadla, a pokud ano, které jste si oblíbil?
Chodím, ale bohužel ne tak často, jak bych si přál. Za normálních okolností docela dost cestuji a mezinárodní festival mě zcela pohlcuje. Co se týče české tvorby, miluji svěží nová díla. Nedávno jsem viděl pár věcí, které vznikly na DAMU, a považuji je za bezkonkurenční. Některé z nich uvedeme na festivalu.
.

Další rozhovory

Herci potřebují pestrost
(rozhovor s: Vojtěch Morava, 25.11.2021)
Dělat festival je rozhodně pozitivní zkušenost
(rozhovor s: Elisa Speváková, 11.11.2021)
Instinkt je nejen o problémech rodinných a intimních
(rozhovor s: Gabriela Pyšná, Petr Štindl, 4.9.2021)
Cabaret jsem měl na listu přání
(rozhovor s: Adam Skala, 30.8.2021)
Motivů k odchodu z Violy bylo víc
(rozhovor s: Robert Tamchyna, 5.8.2021)