Počet komentářů: 0
Nový komentář

Za oponou

24. Česká taneční platforma
[vydáno: 26.3.2018]
Letošní ČESKÁ TANEČNÍ PLATFORMA se uskuteční 4. – 7. dubna 2018 v Praze a nabídne výběr toho nejzajímavějšího, co vzniklo za poslední dvě sezony na české taneční a pohybové scéně. Přímo na platformu naváže 8. dubna EDN (European Dancehouse Network) Atelier, který se bude věnovat stavu současného tance v zemích střední a východní Evropy.

Zájmem organizátorů České taneční platformy je nejen připravit atraktivní program složený z různorodých děl české taneční a pohybové scény, ale také zaujmout zahraniční hosty bohatým doprovodným programem a vytvořit prostředí pro četné diskuse a networking. Platforma vybízí k intenzivnímu navázání mezinárodních i národních kontaktů a následné spolupráci. Díky stoupající reputaci se jí v posledních dvou letech zúčastnilo vždy přes 100 zahraničních expertů z Evropy i zámoří, kteří zpravidla řídí mezinárodní aktivity ve svých divadlech, na festivalech nebo píší o tanci pro média ve svých zemích.

Nina Vangeli, Markéta Perroud, Tereza Hradilková na tiskovém setkání
Nina Vangeli, Markéta Perroud, Tereza Hradilková na tiskovém setkání


„Stoupající zájem o český tanec v zahraničí je skvělou vizitkou naší scény, věřím, že neopadne. Letos je navíc platforma propojena s Ateliérem European Dancehouse Networku, což je síť 36 prestižních evropských tanečních domů. Jsme mezi nimi jen dva řádní členové ze zemí střední a východní Evropy, proto jsme navrhli věnovat se porovnání podmínek a vývoje taneční scény v zemích Visegrádu a v nejbližších postsovětských zemích: Ukrajině, Bělorusku a Rusku. I my se při přípravách dovídáme spoustu nových věcí, a tak jsem si jista, že přispějeme k lepšímu pochopení kontextu tvorby umělců v této části Evropy,“ říká Yvona Kreuzmannová, ředitelka a zakladatelka pořádajícího Tance Praha.

Programovou náplň nadcházejícího ročníku České taneční platformy tradičně představila nestorka české taneční publicistiky Nina Vangeli. Na tomto místě je třeba zdůraznit, že výběr není demokratický a už vůbec ne korektní vůči jednotlivým domům tanečního divadla. Jediným kritériem je jen a pouze umělecká stránka věci, resp. kritické zhodnocení umělecké práce. Dalším interním (limitujícím) faktorem je, že do finální nominace se může dostat pouze jedno dílo jednoho tvůrce či souboru. A tady pro dramaturgickou radu často nastává ten největší oříšek.

Letos počet přihlášených děl překročil 40, k tomu se odborníci vrátili i o rok zpět, kdy přísná pravidla vyřadila dvě zajímavé inscenace. Ty budou diváci moci zhlédnout letos v rámci pestré dramaturgie, kde se ryze taneční díla střídají s divadelními přístupy, prvky nového cirkusu, využitím vizuálních elementů i např. nedivadelních prostor.

Tereza Hradilková
Tereza Hradilková


Dramaturgická rada pro letošní ročník vybrala sedm děl do hlavního programu, který vyvrcholí vítěznou inscenací loňska s názvem Švihla Terezy Hradilkové, naším jediným reprezentantem na letošním Tanzmesse Düsseldorf. Hlavní program tvoří dílo souboru Farma v jeskyni Navždy spolu!, které originálně zapojuje seniory, dále Pojďme na tanec! – "manuál" pro všechny odvážné diváky – souboru VerTeDance a režisérky Petry Tejnorové, ve kterém zatančí i Halka Třešňáková, či výtvarně-taneční inscenace Kabaret Velázquez Jana Komárka a Andrey Miltnerové. Martin Talaga představí svoji SOMU, tentokrát v Korzu Veletržního paláce, soubor DOT504 uvede dílo You Are Not the One Who Shall Live Long, které vzniklo pod taktovkou Jozefa Fručka a Lindy Kapetaney. Poslední den se ponese ve znamení silných ženských sól – Spitfire Company uvede Vypravěče a Eliška Brtnická Enolu, pro niž našla inspiraci v Japonsku.

Vyzkoušet si práci dramaturgické rady si mohli i vybraní zájemci z řad diváků. Úkol to není lehký už jen z té nutnosti zhlédnout poměrně značný počet představení. Divácká porota, která se od podzimu také scházela a o dílech diskutovala, nakonec hlasovala pro projekty Enola Elišky Brtnické, Pojďme na tanec! Petry Tejnorové a Creep Miřenky Čechové (Tantehorse).
„Jsme rádi, že jsme i letos mohli zájemcům z široké veřejnosti nabídnout možnost zapojit se do tzv. Divácké poroty,“ říká Zuzana Hájková, manažerka festivalu a pokračuje: „Smyslem Divácké poroty je umožnit zájemcům z široké veřejnosti vyzkoušet si práci dramaturgické rady - tedy zhlédnout pokud možno všechna přihlášená díla, rozšířit si obzory, diskutovat za účasti odborníků a v závěru nezávisle hlasovat o třech dílech, která by podle nich neměla na programu platformy chybět."

Mezinárodní odborná porota rozhodne během platformy o cenách v kategoriích Taneční inscenace roku a Tanečník / Tanečnice roku. Pozvání do poroty přijali: taneční expert, kurátor a dramaturg Guy Cools (BE/AT), ředitelka Circuit-Est – Centre Chorégraphique Montréal Francine Gagné (CA), režisérka a dramaturgyně Maja Hriešik (SK), prezidentka EDN (European Dancehouse Network) Pia Krämer (PT) a umělecká ředitelka Tanz im August Virve Sutinen (FI/DE). Nebudou v ní chybět ani členové dramaturgické rady: Petra Hauerová, Yvona Kreuzmannová, Martin Macháček, Markéta Perroud, Nina Vangeli a Jan Žůrek.
Odborníci udělí Cenu za světelný design, kterou zaštiťuje Institut světelného designu. Již potřetí se bude udílet ocenění pro Manažera roku, iniciované panem Jiřím Opělou.

podoba ceny (z umělecké dílny Milana Šípka)
podoba ceny (z umělecké dílny Milana Šípka)


Celý festival vyvrcholí v sobotu 7. dubna uvedením loňské Taneční inscenace roku, kterou je Švihla Terezy Hradilkové s živou hudbou Filipa Míška a slavnostním vyhlášením cen letošního ročníku, které bude moderovat Daniela Voráčková.

24. ročník České taneční platformy se odehraje v sedmi pražských lokalitách: PONEC - divadlo pro tanec, Studio ALTA, Alfred ve dvoře, Centrum současného umění DOX, Korzo Veletržního paláce, Národní galerie v Praze, Studio Hrdinů, La Fabrika.

s využitím tiskové zprávy
.....
foto: Michal Novák



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.