Z tiskových konferencí

Bavič nabídne pohled na odvrácenou stránku showbyznysu
vydáno: 31.3.2023
Divadlo Bez zábradlí zve diváky na napínavé komediální drama Bavič  (v originále jako Dumb Show) s Danou Morávkovou, Karlem Zimou a Janem Řezníčkem. Příběh si bere na mušku vztah celebrity a bulváru, kde jsou postavy na obou stranách ochotny v zájmu udržení se na vrcholu zradit sebe sama. Populární televizní bavič v podání Karla Zimy se střetává s dvojicí bulvárních novinářů, kteří z něj pomoci lsti chtějí vylákat materiál pro sólokapra. Jenomže bavič má také své zájmy… Rozehrává se partie, ve které se pozice ovládajícího a ovládaného v nečekaných zvratech mění tam a zpět. Hra z roku 2004 britsko-australského dramatika Joea Penhalla (který se do povědomí diváků u nás dostal především díky hrám Láska a porozumění  nebo Slyšet hlasy) se dotýká otázek etiky, vykořisťování a osobní zodpovědnosti. Navíc je díky vtipným dialogům plná komediálních prvků, které diváky bezpochyby pobaví.



ze zkoušky inscenace Bavič
ze zkoušky inscenace Bavič (...populárnímu komikovi zkříží cestu dva "oddaní fanoušci")


„Bavič je pro mě především o tom, co se děje v prostředí, kde chybí soucit a empatie. Kde jediná věc, na které záleží je zablýsknout se, nastavit na sebe reflektor, kde se stírá rozdíl mezi lovcem a kořistí. Jde o symbiotický vztah: celebrita potřebuje bulvár stejně jako on ji, aby živil její slávu a egoismus,“ vysvětluje režisér Tomáš Mašín. Ten se k divadelní režii vrací po čtyřleté pauze. Svůj divadelní debut uskutečnil rovněž v Divadle Bez zábradlí hrou Po konci světa, ve které excelují Sarah Haváčová a Karel Heřmánek ml. Na návrat na jeviště se Tomáš Mašín těšil: „Divadlo je pro mě radost z okamžité tvorby, z instantního, fyzického přenosu myšlenky na diváka, z kolektivní, intenzivní a nepřerušované tvůrčí práce. To je na tvorbě pro divadlo krásné a po mém posledním filmovém projektu o bratrech Mašínech osvěžující.“

na tiskovém setkání v Divadle Bez zábradlí (herci v kostýmech)
na tiskovém setkání v Divadle Bez zábradlí (herci v kostýmech)


Hra o zákulisí showbyznysu se dočká svého premiérového uvedení ve středu 5. dubna na jevišti Divadla Bez zábradlí. Po uvedení v Národním divadle moravskoslezském se tak tento text představí i pražským divákům. O překlad Penhallovy hry se už před delším časem postaral Martin Preiss, a to pro zamýšlenou inscenaci v Divadle Ungelt, kde však z uvedení sešlo.

„Mohu prozradit, že okolo této hry kroužil i můj táta, takže jsme o ní věděli,“ říká Karel Heřmánek ml. „Už tehdy nám bylo jasné, že vyžaduje jednak správné obsazení a jednak se musí správně uchopit. Je to hra o přetvářce, ve které žijeme všichni pořád. Klade na herce zvláštní nároky v tom, že dochází k proměnám poloh. Divák postupem času zjišťuje, kdo má co na koho, na světlo se dostanou pravé motivace. Svým způsobem je to drsná komedie, ale taková dramatika se nám líbí…“

Nikol Kouklová, Tomáš Mašín, Dana Morávková, Karel Zima, Jan Řezníček, Karel Heřmánek ml.
Nikol Kouklová, Tomáš Mašín, Dana Morávková, Karel Zima, Jan Řezníček, Karel Heřmánek ml.


Právě správné vyznění vedlo režiséra Tomáše Mašína k úpravám: „Jsou poměrně extenzivní. Dával jsem důraz i na technické provedení scény, protože je tam důležitá. Samotné zkoušení s herci (zkoušíme od ledna) to už byla radost,“ usmívá se Tomáš Mašín. „Téma jsem bral jako mix žánrů, vždyť začíná to jako komedie, ale končí pomalu až takovým lehkým dramatem, v němž je silně přítomný prvek ironie a sarkasmu. Prolínání žánrů v jakési ambivalenci mám rád. Divák má nejdříve pocit, že se bude bavit od začátku do konce, ale přijdou spodnější proudy, dokonce u všech třech postav. Právě střihy a překvapování bude, věřím, divácky atraktivní. Hra přináší přesně ty okamžiky, kdy něco čekáme, ale pak se naše percepce musí měnit.“

„Baviče“ ztvární Karel Zima, který k práci na inscenaci uvedl: „Když něco máte hrát jen ve třech, je to vždy výzva a má to i svá úskalí. Na druhou stranu baví nás pracovat s aktuálním tématem a také odkrýváním té druhé stránky showbyznysu. Téma se nás dotýká, i my sami o něm víme své, měli bychom do hry vnášet i určitou autenticitu. Jak ji tam dostat, bylo obsahem řady zkoušek a vzájemných debat.“

zpracoval + foto: Michal Novák