Z tiskových konferencí

Centrum východní dramatiky
vydáno: 10.9.2014
Střídání tvůrčích týmů v divadelních domech je v západních zemích vcelku běžnou praxí, u nás moc zavedené není a může snadno dojít k mýlce, že se souborem zaniká divadlo. Po té, co po známých peripetiích a politických tancích svatého Víta, se vedení Pražského komorního divadla rozhodlo ukončit svou činnost v Divadle Komedie, nastoupila do tohoto prostoru jiná parta s jiným viděním divadla a orientací na jinou dramatiku. Začíná třetí sezona Divadla Komedie pod správou spolku Divadlo Company.cz. Během prvních dvou sezon odehrálo na 400 představení pro téměř 36000 diváků. Přes 74 %, to je průměrná návštěvnost představení v minulé sezoně. Celý tým současné Komedie tak doufá, že se již podařilo divadlu sejmout mediální nálepku divadla zrušeného či nehrajícího. Podle slov Vojtěcha Štěpánka, od této sezony nového ředitele Divadla Komedie, se prý i „dva roky poté“ stává, že přijde divák, který je překvapený tím, že se v Komedii hraje...

Jan Zadražil, Filip Nuckolls, Ondřej Mataj, Milan David, Markéta Bidlasová, Jan Novotný, Vojtěch Štěpánek (foto: Michal Novák)
Jan Zadražil, Filip Nuckolls, Ondřej Mataj, Milan David, Markéta Bidlasová, Jan Novotný, Vojtěch Štěpánek
(foto: Michal Novák)


„Máme už nějakou diváckou základnu a tento mandát divácké veřejnosti nám dává možnost pokračovat v mapování východní dramatiky způsobem již vytříbenějším, možná i rizikovějším,“ říká Vojtěch Štěpánek.

Jako umělecký šéf divadla bude i nadále působit herec a režisér Jan Novotný, kmenovou dramaturgyní je Markéta Bidlasová, která představila sezonu 2014/15 v Komedii takto: „Jistě bychom se mohli pokusit spojit hry nadcházející sezony tematicky, ale to je asi nadbytečné... V ohnisku, v jádru těch příběhů je vždy rodina, či její torzo, a vztahy v ní, a vždy jde o poměrně přímočarou reflexi doby – ať už jde o období druhé světové války (Goran Stefanovski - Divoké maso), o současnost (Pavel Göbl - Penis pravdy, Marek Modzelewski - Korunovace) nebo o proplétání a zrcadlení obojího (Dorota Masłowska - Mezi náma dorbý). A vždy se viděný obraz překlápí – rodina pod tlakem doby, doba tvořená a tvarovaná jednotlivými členy rodiny. Ale my raději hrdě hlásíme, že prostě nabízíme kvalitní hry „od příbuzných“, od autorů z nám jazykově blízkých oblastí, hry, o jejichž jedinečnosti a dotekuschopnosti jsme přesvědčeni. Nabízíme zkrátka příběhy, jež vycházejí z kontextu, který je nám blízký a vyprávějí o zkušenostech, které se nás jednoznačně dotýkají.“

Vojtěch Štěpánek (foto: Michal Novák)
Vojtěch Štěpánek (foto: Michal Novák)


„Divadlo jde málokdy začít tam, kde chce skončit,“ zamýšlí se Jan Novotný. „Bývá to dlouhá cesta, než se zacílí dramaturgie, zaběhne provoz a než jsou výsledky práce osloveni diváci, zatímco cestu dolů mohou způsobit dvě nepovedené premiéry. První rok našeho působení v Komedii to byl hektický úprk, museli jsme v mnohém brzdit a neudělat chybu, vše bylo utvářeno za pochodu. Na začátku této sezony jsme však už plně nadechnutí!“

Markéta Bidlasová, Jan Novotný, Vojtěch Štěpánek (foto: Michal Novák)
Markéta Bidlasová, Jan Novotný, Vojtěch Štěpánek (foto: Michal Novák)


Výraznou změnou v prezentaci „nového“ Divadla Komedie je rozšíření jeho názvu o titul "Centrum východní dramatiky" (nezaměňovat s Centrem současné dramatiky Divadla Letí!). Sice není to nic nového, již v uplynulých dvou letech se dramaturgie divadla upírala právě tímto směrem. K podtitulu Vojtěch Štěpánek uvádí: „Chceme tím podtrhnout programovou orientaci naší dramaturgie na východní autory. Jsme jediným divadlem v republice, které se systematicky věnuje vyhledávání děl autorů východních proveniencí. Za dva roku našeho působení v Divadle Komedie jsme uvedli celkem 13 premiér: 6 bylo obnovených (přenesli jsme je z našeho předchozího působiště ve Strašnickém divadle), 7 nastudovaných přímo v Komedii, přičemž z oněch sedmi byly tři premiéry světové a tři premiéry české. Dvě hry byly napsány přímo pro náš soubor. V trendu nepolevíme, v nadcházející sezoně nás čekají dvě premiéry české a jedna světová. Komedie se, věříme, skutečně stane živým centrem východní dramatiky, jak slibuje rozvíjející se spolupráce s Polským a Slovenským institutem i s Českým centrem v Moskvě.“ S dramaturgickou orientací divadla souvisí i jeho zájezdová činnost. Například v listopadu vyjede divadlo opět do Polska, tentokrát do Kłodzka s Pastí.

Programová nabídka Divadla Komedie bude od této sezony rozšířena o doprovodný program pojmenovaný KOMEDIE+. Jeho cílem je nejen navazovat na dramaturgické směřování Divadla Komedie, ale také rozšiřovat nabídku o další formy umění. „Základním pilířem KOMEDIE+ bude od ledna 2015 pravidelné uvádění scénických čtení se zaměřením na východní dramatiku, dramatické texty současných českých autorů a textů reflektujících aktuální společenskou situaci nejen ve východní části Evropy. Tento off-program nám umožní jít do větších extrémů a prezentovat třeba i riskantnější texty,“ vysvětluje mladý režisér a také herec Ondřej Mataj.

Ondřej Mataj (foto: Michal Novák)
Ondřej Mataj (foto: Michal Novák)


Říká se, že to nejlepší nakonec, zvláště v době, kdy o peníze jde až v prvé řadě. Divadlo Komedie totiž již od června 2014 upravilo ceny vstupenek, a to věřte nevěřte směrem dolů. Zároveň obchodní nabídka divadla opět chce oslovit pravidelné diváky sympaticky zvýhodněným a variabilním abonmá.

Jan Zadražil, Filip Nuckolls, Ondřej Mataj (foto: Michal Novák)
Jan Zadražil, Filip Nuckolls, Ondřej Mataj (foto: Michal Novák)


Je tu však ještě jedna zásadní věc, která jistě zbystří pozornost všech divadelních příznivců. Všichni víme, jaké hovadství se stalo v Ústí nad Labem, kde se současné politické reprezentaci města (pánům Eichlerovi - nezařazený, Mandíkovi, Fišerovi, Dlouhému - všichni ČSSD, ...) podařilo během několika málo měsíců zaříznout Činoherního studio, jehož tradice trvala úctyhodných 42 let. Bylo nepohodlné... (mj. obsahem uváděných her, které se nějakým způsobem dotýkaly problémů v severočeském regionu), stejně jako nepohodlní byli někteří konkrétní lidé z Činoherního studia... Kauza má i teď zajímavý vývoj, nese znaky korupčního jednání, to se ale již netýká nově založeného spolku Činoherák Ústí, který chce navázat na činnost zničeného Činoherního studia.
Cílem ústeckého Činoheráku je zachování tradice jako prostoru pro svobodnou tvorbu a nelimitované umělecké hledání a jako jeho scénu chce spolek upravit roky zavřené ústecké kino Hraničář. Peníze na chod divadla jsou nyní získávány z celonárodní sbírky. Soubor zatím hraje své inscenace v různých alternativních prostorech, jako například na divadelní lodi Tajemství bratří Formanů, v Divadle v Celetné a právě v Divadle Komedie. V průběhu podzimní části této sezony Činoherák Ústí v Divadle Komedie odehraje 20 představení! Projekt tohoto stálého hostování podpořil pražský magistrát a veškerý zisk ze vstupného náleží ústeckému Činoheráku. „Pro nás je grant od města Prahy na hostování velmi důležitý a velice si ho vážíme, dal nám jistotu, že máme kde hrát,“ říká umělecký šéf Činoheráku Filip Nuckolls.

Vyvrcholení arogance moci v Ústí je snad dostatečným mementem nejen pro místní obyvatele. Filip Nuckolls doufá, že volby snad dopadnou dobře...

-mys-