Z tiskových konferencí

Dolls jsou o vztazích a návratu ke kořenům
vydáno: 15.5.2014
Přímo ve zkušebně Cirku La Putyka, v jedné z hal areálu Pražské tržnice, dříve městských jatek, proběhla prezentace nejnovějšího projektu Dolls, jehož premiéra zanedlouho proběhne na festivalu nového cirkusu Cirk-UFF v Trutnově. Principál Rostislav Novák tak novinářům představil nejen další novinku Cirku La Putyka, již třetí v tomto roce, ale rovněž je seznámil se záměrem v prostorách zkušebny hrát pro veřejnost. (Ostatně o halu vedle už působí RockOpera Praha.)


ze zkoušky Dolls (foto: Michal Novák)


„Zatím tuto jednu z hal bývalých jatek využíváme jako zkušebnu a rádi bychom to tady po lehkých úpravách zprovoznili někdy na přelomu listopadu a prosince 2013 jako divadelní prostor. Čekali jsme na potvrzení od magistrátu, zdali v tomto prostoru vůbec můžeme fungovat veřejně a až na základě povolení se můžeme pustit do kompletní realizace projektu, což samozřejmě potrvá dva tři roky. Chceme divákům nejdříve ukázat současný syrový stav, naším plánem je připravit pro tento prostor speciální představení, něco na způsob kompilace z našich představení a asi to pojmenujeme Předvánoční jateční kabaret,“ směje se Rosťa Novák. Na tomto místě je však nutné jedním dechem dodat, že domovskou scénou Cirku La Putyka i nadále zůstává nedaleká La Fabrika.


ze zkoušky Dolls (foto: Michal Novák)


Projekt Dolls uzavírá prvních pět let fungování souboru a podle slov Rosti Nováka se takový milník má slavit prací. „Slavíme rychlým sledem premiér, Airground jsme uvedli v únoru, Play v březnu a nyní nás čeká premiéra Dolls. Projekt s mezinárodním obsazením vznikal v rámci rezidenčních programů, což je pro Cirk La Putyka další nová zkušenost. Nejprve jsme pracovali ve Stockholmu v tréninkovém centru Cirkusu Cirkör. To se uskutečnilo v rámci programu CARE, ve kterém jsou zapojeny dlouhodobě spolupracující soubory z šesti evropských zemí. Zkoušeli jsme také v Řecku, v domě, kde žila průkopnice moderního tance Isadora Duncan. Další zázemí pro zkoušky nám poskytli Francouzi v CREACu v Marseille a dokonce Dolls podpořili finančně, což je pro mě úplně nepochopitelná věc: Ty někde zkoušíš a oni ti za to ještě zaplatí, a navíc ti nabídnou, abys u nich pak udělal evropskou premiéru. To je ideální model vytváření nové inscenace a je mým velkým zadostiučiněním, že se nám to podařilo po pěti letech fungování. Teď zkoušíme v Praze a poslední rezidence, která nás čeká, bude v Trutnově, kde nám umožnili po dobu deseti dnů plně využívat prostory divadla UFFO k posledním zkouškám, což je na české poměry neuvěřitelný luxus.“


ze zkoušky Dolls (foto: Michal Novák)


Vůbec poprvé je v inscenaci Cirku La Putyka čistě zahraniční obsazení a také to bude poprvé bez živé kapely. „Herce jsme vybírali z konkurzu, na který se přihlásilo 257 lidí z celého světa. Z nich prošlo dvacet, které jsme pozvali do Prahy na třídenní akrobatický, herecký a taneční konkurz, z něhož jsme vybrali finální pětici,“ přibližuje Rostislav Novák. V Dolls si zahrají Bellina Sörensson, Josa Kölbel, Coline Mazurek, Valentin Velure a Iesu Escalante.


ze zkoušky Dolls (foto: Michal Novák)



ze zkoušky Dolls (foto: Michal Novák)


V novém projektu se snoubí nový cirkus s tanečním divadlem (choreografii připravili evropské taneční špičky, Jozef Fruček a Linda Kapetanea). A téma? Předměty, loutky, hračky. Rostislav Novák říká: „Snažím se navazovat na naši rodinnou loutkářskou tradici a vedle toho rád míchám žánry, v tomto případě nový cirkus, současný tanec a práci s loutkou. Dolls v překladu nemusí znamenat jenom panenky, ale i loutky, sošky a tak podobně. Předměty získávají v životech lidí čím dál víc prostoru, lidé si přes ně dávají impulsy. Mohou za současný odklon od přirozených mezilidských vztahů, enormně roste naše závislost na předmětech. Celý projekt je o lidských vztazích, jak si je nyní zjednodušujeme nebo právě čím si je nahrazujeme. Zatímco kdysi loutka byla třeba rituální předmět nebo předmět podněcující fantazii, nyní se často vytvářejí hyperrealistické kopie. Doll (či jiný předmět) je najednou zástupným či nahrazujícím prvkem. Samozřejmě nechceme pracovat na jevišti s mobily a počítači, čili s kombinací člověka a nějaké technologie. Zvolil jsem právě ty loutky – panenky, které nás provázejí od pravěku až po současnost. Celé představení bude především o návratu ke vztahům a ke kořenům a o tom, že bychom se možná měli vrátit k jednoduchosti a přirozenosti ve vztazích.“


ze zkoušky Dolls (foto: Michal Novák)


Rostislav Novák (foto: Michal Novák)
Rostislav Novák představuje projekt Dolls (foto: Michal Novák)


Herecká akce se v Dolls pokusí oživit různé materiály (bude se pracovat například s hlínou, ale i změtí kabelů či s plasty). Scénograf Jakub Kopecký vytvořil neutrální prostor, v němž aktéři budou izolovaní, závislí sami na sobě, bude to scénografie, která dá divákovi příležitost si řadu věcí domýšlet. Z prezentovaných fragmentů chystané inscenace bylo patrné, že tvůrci chtějí divákům také ukázat princip, jak se člověk stává loutkou. Není lepší pozvánky na Dolls; kdo se dívá kolem sebe, dost možná vidí kolem sebe zástupy loutek, nebo se jí stává i on sám.


ze zkoušky Dolls (foto: Michal Novák)


-mys-