Z tiskových konferencí

Evita bez svatozáře
vydáno: 17.3.2009
Novou premiérou na Hudební scéně Městského divadla Brno bude EVITA, muzikál z pera proslulé britské autorské dvojice Tim Rice a Andrew Lloyd Webber. Jak jejich prvotinu Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť, tak muzikálovou ikonu Jesus Christ Superstar má MdB na svém repertoáru (obě díla v překladu Michala Prostějovského a režii Stanislava Moši).
Měsíc a půl po uvedení Bídníků přichází v podobě Evity další legendární muzikálové dílo na scénu Městského divadla Brno. Neméně náročné. Na hercích přítomných na tiskové konferenci je patrná velká únava. Termíny jsou dané dohodami se zastupujícími zahraničními agenturami a snad celý tvůrčí tým a účinkující posiluje vědomí, kolik diváků uvedení těchto dvou špičkových světových muzikálů, a ještě k tomu takto po sobě, potěší.

asistentka režie Eva Hrbáčková, režisér Pavel Fieber, překladatelka Jana Nováčková na tiskové konferenci
asistentka režie Eva Hrbáčková, režisér Pavel Fieber, překladatelka Jana Nováčková na tiskové konferenci


Evitu přijel do Brna zinscenovat německý režisér Pavel Fieber, který na scéně MdB již úspěšně uvedl několik hudebních inscenací, z posledních jmenujme Kabaret a Šumaře na střeše. „V Brně režíruji již po několikáté a jsem tu vždy velmi rád. Evitu jsem dělal před lety v Dortmundu a v Karlsruhe. Ale doba se posunula, navíc mám možnost pracovat se skutečně vynikajícími interprety, volím zcela nové aranžmá, novou choreografii... Ansámbl Městského divadla Brno má takový potenciál, že třeba v Německu podobný nenajdete! Jistě, setkal jsem se s mnoha vynikajícími zpěváky či tanečníky, ale to, že neumí být na jevišti zároveň „hercem“, je často z mého pohledu problém. Neznám lepší soubor s komplexními muzikálovými dispozicemi než brněnský, jsou zde velké herecké osobnosti,“ složil poklonu souboru MdB německý režisér (s kořeny v československém Krnově). Též věhlasný intendant několika prestižních německých divadel a vlastně i herec, vždyť jenom slavnou postavu profesora Higginse ztvárnil snad tisíckrát.

„Byl jsem okouzlen z inscenace Evity, kterou Pavel Fieber připravil v Německu,“ uvedl ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša. „Tím, jak bušil do autority skrz oči komentátora Che, tedy jiného idolu mas, který kritickým pohledem konfrontuje ono Evitino zbožštění ve vztahu k racionálnímu pohledu člověka, který svůj život odevzdal zcela jiným ideálům. Tvůrci tomu zbožšťování hlavní postavy často podléhají, ostatně jak jsem to měl možnost vidět v poslední londýnské produkci. Tím ale dochází k absurdní disproporci ve vyznění díla. Fieberova inscenace mi konvenovala právě určitým odstupem a že si po celou dobu zachovávala kritický náhled.“

Dušan Vitázek a Radka Coufalová (představitelé Che a Evity)
Dušan Vitázek a Radka Coufalová (představitelé Che a Evity)


Muzikál Evita nepojednává o celém životním příběhu Evy Perón a není historicky doslovný. Pavel Fieber k tomu řekl: „Ano, v tomto muzikálu jsou obsaženy prvky vycházející ze skutečných historických událostí a dalo by se jistě říci, že jde o muzikál s politickým námětem. Ukazuje na lidi, kteří nesmyslně bojují proti všem, na jejich nesnášenlivost či snadnou manipulovatelnost. Ve středu dění stojí vášnivá a rozhodná žena, která jde za kariérou, ne vždy korektní cestou. Zároveň sama byla využívána. Oplývala nebývalým charismatem. Aristokracie a armáda ji nenáviděly, lid ji zbožňoval - po své smrti ve 33 letech byla uctívána téměř jako světice. Proti ní autoři staví postavu Che (v překladu to znamená něco jako muž z lidu, tedy Che není historickým Che Guevarou)...“

Připomeňme, že v prvních inscenacích Evity Che byl slavným revolucionářem Che Guevarou, původem Argentincem, který se s reálnou Evou Perón ale nikdy nesetkal. „Jak pojmout postavu Che, je volba režiséra,“ lakonicky konstatuje Pavel Fieber. „Já volím „muže z lidu“. Osobně tuto výborně napsanou figuru vnímám jako narátora, demonstrátora dění kolem Evity, s nímž není vůbec spokojen. Jeho srdcem je revoluce. Evu uštěpačně a spíš nenávistně komentuje, ale zároveň je jí fascinováný. Jako průvodce dějem naznačuje publiku, že ani jedna cest - kariéra Evity, vojenské praktiky, styl života aristokracie - není správná. Ostatně sám Webber řekl, že Che je alter ego Evity, bez této postavy by celek vůbec neměl švih. Che je i podle mého názoru jedna z nejlépe napsaných postav muzikálového repertoáru.
A jak vidím Evitu? Jako silnou emancipovanou ženu, která chce dělat kariéru v superpáru s Perónem. Jejím příběhem však můžeme být fascinováni podobně jako u Popelky. Její egoismus myslím podtrhuje i fakt, že v jedné švýcarské bance měla uloženy skutečně obrovské peníze. Napadá mě srovnání s Bony a Clydem, no ale to byli prostí zločinci.“


Při inscenování Bídníků nebyl tvůrčí tým tolik svázán požadavky zastupující agentury. Jak je tomu v případě Evity? „Mám asi takové jméno, že mi zatím všechno všude prošlo, když si dovolím nějaké přepisy, úpravy, nové scénické řešení,“ směje se Pavel Fieber. „Striktní požadavek snad jen máme na dodržení určitého hudebního aranžmá vycházející z poslední londýnské verze. Do inscenace jsem z původní nahrávky přidal i skvělý rockový song ´The Lady´s Got Potential´ v podání Che, přičemž jádrem konfrontace obou „hlavních hrdinů“ je bravurně napsaný ´Waltz for Eva And Ché´,“ prozrazuje Pavel Fieber.
„V prvé řadě jde ale o skvělou hudební show – přičemž sám považuji Evitu za Lloyd Webberovo nejlepší a nejzajímavější dílo hned po Jesus Christ Superstar. Webber konfrontaci rozdílného myšlení a politický námět podpořil nádhernou hudbou. Ačkoliv jsem Evitu představil jako politickou hru, věřím, že se budete dobře bavit. Inscenace je nejen dramatická a plná krásné hudby, ale i tance. Je to moderní opera se vším všudy: je inspirována moderním rockem, popem, tradičním jazzem, ale také Puccinim, Čajkovským, dokonce i chorálem. Proti zde nedávno uvedeným Bídníkům čekejte zcela jiné emoce a jiný náhled na morálku. Bude vycházet ze sarkastického pohledu na politický chlad, cynismus a megelomanství, které se stává drogou.“

Jelikož Pavel Fieber je zároveň scénografem inscenace, musí také prozradit něco z výtvarného řešení (i když se poněkud zdráhá): „Jaký já jsem scénograf, dělám jen to, na co stačí mé výtvarné schopnosti. Tak jsem vymyslel jakési pódium a prostor, z něhož lid pozoruje dění. Což na Hudební scéně MdB jde technicky udělat velmi dobře. Jinak pracuji s trošku bláznivými scénickými proměnami, však uvidíte, jsou to jenom takové drobné nápady. Ne, opravdu nejsem scénograf...“

Pro hnidopichy a pochybovače ještě jednou zdůrazněme, že brněnská inscenace Evity opravdu nebude klonem Fieberovy inscenace z Dortmundu a Karlsruhe, které v těchto městech vznikly v koprodukci. A půjde také o zcela jinou Evitu, než jakou připravil Stanislav Moša se svými kolegy z divadla v zahraničí a v níž účinkovali převážně němečtí a rakouští herci.

Brněnskými Evitami budou Radka Coufalová, Hana Holišová nebo Ivana Skálová, v roli Che uslyšíme Jána Jackuliaka nebo Dušana Vitázka, roli Peróna zpívají Igor Ondříček nebo Karel Škarka.
A bonbónek na závěr: Libretista a textař Tim Rice přijal pozvání a přijede se do Brna podívat (termín bude upřesněn).