Počet komentářů: 0
Nový komentář

Za oponou

F. X. Kalba naučí, jak sbalit ženu
[vydáno: 5.2.2017]
Palmovka pulzuje dalším projektem „Divadla F. X. Kalby“ (tvůrčí parta kolem Tomáše Dianišky), tentokrát výchozím materiálem k autorské inscenaci se stal knižní bestseller Tomáše Baránka o technologii milostného lovu. Divadelní verze rad, postřehů, návodů a tipů, jak se stát úspěšným při seznamování, bude uvedena na malé scéně Divadla pod Palmovkou a představí se v ní Jakub Albrecht, Tereza Dočkalová, Barbora Kubátová a Tomáš Dianiška. Oproti dávnější inscenaci BuranTeatru (2009) tato hořkosměšná sonda do života nesmělých a neobratných je autorsky zpracována pouze pro čtyři party. Ústředním hrdinou je Kamil...

Tereza Dočkalová, Jakub Albrecht, Tomáš Dianiška (foto: Michal Novák)
Tereza Dočkalová, Jakub Albrecht, Tomáš Dianiška (foto: Michal Novák)


Nová hra Studia Palm Off se tedy bude věnovat milostným vztahům a stereotypům, které v nich panují. A jak je to všechno ovlivněno hektickými životy, ztrátou schopnosti komunikovat a také současným, mírně pokrouceným myšlením. Metodická a zcela vážně míněná příručka Tomáše Baránka (v knihkupectvích ji najdete v sektoru motivační či naučné literatury...a můžete si ji i stáhnout z netu) se v divadelní verzi Kalbovců dočká možná trochu hyperbolizované podoby, ale hlavně v ní bude přítomen ten udivený otazník nad tím, že vychází knížky „jak žít, jak být úspěšný“ a že je tu skupina těch (a nemusí nutně jít jenom o profláknuté ajťáky), kterým dává naději, že se dá i něco změnit. Legrace to samozřejmě bude taky.

Manuál s označením 2.0 bude přetaven do příběhu, nepůjde tedy jen o nahodilou formu skečů nebo prezentaci situací.

Tereza Dočkalová (foto: Michal Novák)
Tereza Dočkalová (foto: Michal Novák)


„Kdysi jsem tu knížku četl, protože má debilní název (to mě přitahuje),“ směje se Tomáš Dianiška. „Přišla mi nesmírně vtipně napsaná a k nápadu zkusit to převést na divadelní jeviště nebylo daleko. Jen tehdy rychlejší byl BuranTeatr. S autorem, který vede nakladatelství s motivační literaturou, jsme se setkali, bylo z toho dlouhé povídání nejen o jeho knize, ale i o vztazích obecně. Velice fundované povídání! - autor totiž působil několik let i jako vztahový poradce. S něčím se pravděpodobně odmítnete ztotožnit, ostatně konzultoval jsem to s kamarádkami, které mi potvrdily, že některé rady jsou až hnusný... (viz falešné profily na Facebooku či jinak vzbuzovat dojem zájmu z více stran).“
Jakub Albrecht k tomu dodal: „On všem těm radám věří a bere všechno hodně vážně. Nutno si ale uvědomit, že ta kniha svým naučným charakterem je především pro lidi, kteří se neumějí seznámit, jsou stydliví, zakřiknutí...“
„Pro lůzry...jsem řek, a autor s tím zásadně nesouhlasil,“ vyslovil bez obalu Tomáš Dianiška.

„Nedá se žít podle knížky, to prostě není možné, a to bychom chtěli touto inscenací říct především,“ zdůraznil Jakub Albrecht.

„Vždy je trochu nebezpečné používat manuál… Když je taková knížka dobře napsaná, může dodat určitou dávku sebevědomí, to je asi vše. Kouzlo vztahů je v tom, že je to pokaždé jiné a jinak. Sepsat návodné rady se dá pokládat za až absurdní nápad, vždyť jaký ten vztah asi bude, když vznikne ze seznámení dle manuálu. Přesto může někomu pomoci, nejen v otázce seznamování… Balení ženy je těžká disciplína, začínáte vždy od nuly, naberete při tom opravdu mnoho zkušeností a projeví se penzum duševních i fyzických schopností, to je z psychologického hlediska hodně zajímavé. Pohled do naší nedávné minulosti říká, že komunikační schémata přestávala fungovat už v 90. letech a už tehdy se to tak popisovalo. Nyní díky technologickým záležitostem se snižuje schopnost přirozeně komunikovat ještě více. Robotická éra z nás ten život vysává a život se ani zdaleka nevejde do šablon. Na druhou stranu dnes se může snadno stát, nemáte-li profesi založenou na kontaktu s lidmi, že se komunikační nedostatečnost projeví v ty nejméně vhodné chvíle. Ještě že divadelníci v tomto mají sociálně progresivní povolání...,“ zakončil své zamyšlení dramaturg Ladislav Stýblo.

„My herci na sebe hned šaháme, to jo!,“ rozzářil se Tomáš Dianiška.

„Inscenace ukáže situace důvěrně známé z našich životů, samozřejmě divadelně zveličené, ve zkratce nebo je to posunuté do ironické roviny. Jádro všichni znají. Jsou to přirozené a konkrétní momenty, které někdo zažil jednou, někdo 200x. A je to náramně přesné. Někdo se poučí hned, jinému to trvá do nekonečna, hlavní rada z pohledu autora zní: být trochu drzý a suverénní,“ uzavřel Ladislav Stýblo.

na tiskovém setkání ve Studiu Palm Off (foto: Michal Novák)
na tiskovém setkání ve Studiu Palm Off (foto: Michal Novák)


„Problém je i v tom, že lidi často vůbec nevědí, co chtějí, životy jsou pak nutně plné míjení. A hlavně je z toho hořkej ocas, když se člověk o něco při seznamování snaží a není při tom sám sebou,“ říká za ženský element Tereza Dočkalová. „Stejně tak hořké je zjištění, že na většinu žen řada těch triků funguje. Čím dál víc si (v té roli) připadám jako svině, odhaluje se skrze ni i určitá ženská zlost, testování a s tím související neupřímnost. Muži jsou zas prezentováni jako ti neschopní, obojí prostě není pravda! Jenže svině asi opravdu jsme, když na nás musí vycházet motivační literatura… (smích). Je sice zábavné tuto „příručku“ číst, je poučné se v některých situacích poznávat, ale že musí vycházet knížky, jak se seznamovat, v obalu ne nepodobném knihám ´Máte problém s Windows 10?´, je vlastně strašný.“

Přímé cvičení kontaktáže (to slovo vymyslel Milan Kundera!) inscenace samozřejmě obsahuje (a diváci mohou být v klidu, s interakcí směrem k publiku se nepočítá, za dobrý nápad tohle nepovažují ani herci). Dozvíte se nejen jak na kontaktáž (v hospodě to umí každý, ale co teprv někde na ulici!), ale také kdy následně dotyčné poslat první smsku a co má obsahovat. I na to, jak být suverénní, dojde. Nebo jak asi působí vyhajpované ego... „Je velká sranda, jak jsou navážno podávány i některé banality, například vám matematicky popíšeme, jak správně provádět polibek. Autor je trochu blázen, no...,“ poznamenal (samo sebou v dobrém smyslu slova) Tomáš Dianiška. „Má tam i vzorečky,“ doplnil Jakub Albrecht.

Jakub Albrecht (foto: Michal Novák)
Jakub Albrecht (foto: Michal Novák)


Rady z knihy herci na nikoho nezkouší, neb „partnerky už máme“. „Taky nezkouším sbalit ženu,“ pobaveně přihodila Tereza Dočkalová. Podstatné je téma, které vedle svého sociálního či psychologického rozměru se dá označit za „vždy“ generační; lidi řeší vztahy pořád...

Cílová skupina nahozena volně: 25-40. A větší komedie to podle všeho bude pro divačky. Ústředním roztomilým popletou bude totiž ON (Jakub Albrecht už chytá allenovskou podobu).
„Myslíme, že to bude trošku divácký hit,“ určitě NEŘEKL hlavní strůjce nové inscenace Tomáš Dianiška.

-mys-



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.