Z tiskových konferencí

Inscenace o rozdílech v myšlení mužů a žen míří na Fidlovačku
vydáno: 6.5.2022
Úspěšná inscenace Městských divadel pražských Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách, premiérovaná v březnu 2016 a derniérovaná v srpnu loňského roku, se dočká poměrně záhy nového uvedení. Stane se tak na jevišti Divadla Na Fidlovačce, premiéra nové verze je plánována na 13. května 2022. Nepůjde však o identickou inscenaci. Podle slov Miroslava Hanuše, autora scénáře a režiséra hudební komedie vycházející z bestsellerů manželů Peasových, které zkoumají rozdíly mezi myšlením žen a mužů, nová verze přináší několik změn.

podle Miroslava Hanuše uvidíme na Fidlovačce jinou inscenaci než v divadle ABC
podle Miroslava Hanuše uvidíme na Fidlovačce jinou inscenaci než v divadle ABC


na tiskovém setkání v Divadle Na Fidlovačce
na tiskovém setkání v Divadle Na Fidlovačce


„Byla to asi poslední kapka na mé cestě nedramatizovatelných dramatizací. Tu jsem začal inscenací Pan Kaplan má stále třídu rád v Divadle ABC a to je věc, o které překladatelé otevřeně říkali, že se nedá převést na jeviště. Mně se na této knize líbilo téma a humor, protože jako herec jsem k dramatizacím dospěl z frustrace, z nedostatku dobrých komediálních textů. Pak jsem přistoupil k Fulghumovi. No a postupně jsem dospěl až ke knize Proč muži…,“ vzpomíná Miroslav Hanuš na sérii inscenací, pro divadlo s překvapivou předlohou. „Na začátku jsem si sám říkal, že tohle nepůjde. Ona je to opravdu příručka. Nemá ani postavy, ani příběh, ani situace, nic. Vejš už je jen telefonní seznam. Ale někdy holt máš chuť na tu horu vylézt. Zkusil jsem to a nějak to vyšlo. Tři zásadní scénky inscenace jsou situace, které jsem zažil já sám se svou ženou… Například scéna, ´Co mám dát dítěti k svačině?´” (smích)
Nejprve však bylo nutné vymyslet postavy, dějový rámec. Pak jsem přišel s návrhem volné formy, tematizované revue. Tento žánr mám rád, cítím se v něm svobodný…“


Dodejme, že v roce 2017 na Grand Festivalu smíchu v Pardubicích původní verze inscenace získala cenu Komedie diváků.

Martin Písařík v původní inscenaci hrál postavu kytaristy Denyho, v její nové verzi bude folkařem Richardem
Martin Písařík v původní inscenaci hrál postavu kytaristy Denyho, v její nové verzi bude folkařem Richardem


Aneta Krejčíková, Klára Cibulková, Miroslav Hanuš
Aneta Krejčíková, Klára Cibulková, Miroslav Hanuš


Inscenace Divadla Na Fidlovačce není pouhým přesazením původní inscenace MDP na jiné jeviště (kromě kompletní scénografie Davida Marka, ta zůstala), obsahuje totiž nové písně, scénář upravuje počet postav a je logické, že některých rolí se zhostí členové souboru Fidlovačky. Uvidíme ovšem i herce, kteří dříve v MDP působili a v této inscenaci hráli. Miroslav Hanuš k tomu dodal: „Přeskupil jsem také pořadí některých scén. Je to remake mne samotného. Bylo nutné snížit obsazení, tím pádem jsem musel narušit strukturu a postavit to znovu. Což pro mě bylo zábavné, protože by mě netěšilo opakovat stejnou režii. Na Fidlovačce jsem do toho musel vložit kreativitu a zaplést to znova. Řekl bych, že půlka té inscenace se proměnila. Pět písní jsem zrušil a tři nové vložil. Vyřadil jsem všechny, které neměly můj text.“ (Nové zapletení komentoval zejména nešťastník Martin Písařík, který při zkoušení zažívá krušné chvíle. Jinak je to vnímáno jako velká výhoda, když se propojí práce herců, kteří repliky a inscenační strategii dobře znají, a těch, kteří do inscenace nově vstupují.)

role
role "hormonů", Estrogona a Testosteronu, si znovu zahrají Zbygniew Kalina a Lukáš Jurek


„Z určitého pohledu by se to mohlo řadit mezi hit-muzikál, ale nevytvářím muzikál, spíš takový volnější hudební tvar,“ upozorňuje Miroslav Hanuš. Inscenace má charakter spíše hudební revue, písně dokreslují náladu, výstupy, téma... „Vybírám pecky, které mám rád, a myslím, že potěší i ucho diváka. A sám je textuju, abych je zařadil do příběhu. Tady jsem záměrně vybíral písně, které nemají český text, nebo ten text není notoricky známý, aby to divákovi nerušilo zážitek.“ A kde písně Miroslav Hanuš sesbíral? Vydatným inspiračním zdrojem údajně byla reprodukovaná hudba v jedné hospůdce na Lomnicku v Podkrkonoší. Od šedesátek po osmdesátky. Výborná kuchyně k tomu (přesnou lokaci a název hospůdky žádejte po panu režisérovi, ať neděláme reklamu přímo).

zpracoval + foto: Michal Novák
.