Z tiskových konferencí

Lákavé nesouřadnosti proslulé černé komedie
vydáno: 12.4.2018
Po řadě hudebně-tanečních titulů Ypsilonka uvede v jarní části této divadelní sezony po čase inscenaci postavenou více na textu hry, a to inscenaci dnes už klasické detektivní komedie Josepha Kesselringa Jezinky a bezinky v režii Jana Schmida. Žánrově jde o černou komedii, jejíž děj se odehrává v Americe třicátých let ve vile viktoriánského stylu, v níž vládnou dvě milé, pohostinné staré dámy. Životním posláním sester Brewsterových (Zuzana Kronerová, Jana Synková) je konat dobro – ovšem pouze podle jejich vlastních představ. Situaci v domě plném mrtvol, což už samo o sobě je skvělou nadsázkou a parodií takzvaných hrůzostrašných hororových příběhů, ještě zkomplikuje příchod opravdového zločince se zřejmými sadistickými sklony. Chvíle napětí se střídají se sekvencemi milého, byť poněkud černého, humoru. „Kesselringův text svou hravostí i způsobem humoru báječně koresponduje s principy, které jsou některými svými aspekty, především co se týče nadsázky a nadhledu, příznačné i pro poetiku našeho divadla,“ uvádí dramaturg Jaroslav Etlík.

režisér Jan Schmid
režisér Jan Schmid


„Zabývat se touto hrou je jako vstoupit na tenký led, je to prazvláštní dílo, které i v té nejdokonalejší či nejsolidnější společnosti se dá hrát jako její pozadí, ne-li příměr,“ míní režisér Jan Schmid. „I tento text zestárl, přistoupit k němu neživě, ne kolektivně, ne inspirovaně, ten led by se pod námi asi probořil.“ Proslulá černá komedie mistrovsky paroduje nejen divadelní či filmové postupy, které ve své době existovaly a nadužívaly se, ale také pseudoformy morálky, otírá se i o zkostnatělé fungování institucí.

Zuzana Kronerová
Zuzana Kronerová


Jedna z nejlepších divadelních komedií všech dob (říká se to o ní…) byla v dramaturgickém hledáčku Studia Ypsilon už hodně dlouho, dá se to počítat i na deset či více let. A především nebylo pochyb o hereckém obsazení rolí dvou milých vražedkyň. „Doufal jsem, že jednou se domluvíme,“ podotkl Jan Schmid k hostování Zuzany Kronerové v Ypsilonce. Další klíčovou roli, postavu Mortimera Brewstera, si zahraje zástupce mladé ypsilonské krve Kryštof Mende (na něhož čekala velká porce textu - Kopecký s Horníčkem o ní říkali, že je nezapamatovatelná).

Přestože hra byla napsaná v roce 1939 (a premiéra se konala v roce 1941 na Broadwayi), je bezpochyby stále aktuální. „Pro mě je především o bourání klišé a mýtů, je to sice černá komedie, ale autor si tropí žerty i z divadelních kritiků, z politiků, z policie, prostě nenechá na nikom nit suchou,“ uvedla představitelka Abby Brewsterové Zuzana Kronerová. Spojení populární slovenské herečky s českým divadelním prostředím je velice těsné (nedávno nastudovala roli ve hře Čaj a apokalypsa v produkci Divadla Letí) a jaký je její vztah k Ypsilonce? „Sleduju a obdivuju Ypsilonku už od začátku její pražské éry, chodila jsem na ni vždycky vášnivě ráda. Pamatuju i ta nádherná představení, jako byl Michelangelo nebo Makbeth. A těším se, že se zase někdy podívám na Prodanou nevěstu, kterou jsem kdysi viděla úplně novou. Ještě jsem nadšená, že se pořád hraje Svatá rodina v režii mého kolegy Juraje Nvoty. A taky jsem viděla nedávnou premiéru inscenace Kostky jsou vrženy,“ vypočítává. Kromě toho se v inscenaci potkává s hereckým kolegou Pavlem Novým (pastor dr. Harper), se kterým získali letošní ocenění Český lev za ztvárnění hlavních rolí ve filmu Bohdana Slámy Bába z ledu.

Jan Schmid, Zuzana Kronerová
Jan Schmid, Zuzana Kronerová


Podstatná část tradičního předpremiérového setkání s novináři v kavárně divadla byla pamětnická. Vzpomínalo se na několik dřívějších inscenací hry, kterou z Ameriky „přivezl“ Jan Werich a nechal ji přeložit v přesvědčení, že to bude úspěšný zábavný titul do doby, ve které se nic nesmí. Hlídači té správné socialistické kultury nadšení nesdíleli, hra svou svobodomyslností byla mimo souřadnice doby, a zpočátku jim nahrával i fakt, že ta první inscenace nebyla režijně moc povedená, více méně spíchli si to sami herci. „Viděl jsem ji několikrát už za svých studií, jenom si přesně nepamatuji, jestli to bylo ještě v Divadle satiry, anebo až když bylo přejmenováno na ABC. Představení mě zaujalo pro všechny své vzrušivě energizující nesouřadnosti. Působilo zcela autenticky, přestože režii nemělo kdovíjakou, ale nějaká nečekaná náhoda způsobila, že mi zaimponovalo jako jedno z nejsvobodnějších. Existovalo jakoby samo o sobě, s přesahem nad dobou, kterou jsme žili. A také v tom, že bychom si víc měli dělat, co nás baví a co skutečně chceme. A nebát se,“ vzpomíná Jan Schmid, čímž pojmenoval i jisté paralely s dnešní sešněrovaností a hrozícím propadem do nesvobody. Pojímání a konání dobra ve jménu „vlastních představ“ začíná být aktuálním tématem rovněž…

Kryštof Mende
Kryštof Mende


„V minulosti, vždy po několika letech mě znovu napadalo, že bychom Jezinky a bezinky měli mít také na repertoáru, už kvůli těm lákavým nesouřadnostem, a kupodivu pokaždé jsem si představoval, že by tu drsnější sestru z obou milosrdných v rodině, Abby, měla hrát Zuzana Kronerová. A inscenaci trošku pojímat jako nějakého Shakespeara, ale občas jím nechat procházet například Armádu spásy s jejími některými pokleslými evergreeny či tradicionály, sborově zpívanými, i s kapelou. I přes činoherní povahu díla cítíme na pár místech náznaky, že některé repliky mají svou strukturou blízko k hudební skladbě. Tak jsme si dovolili pár pokleslých popěvků tam zařadit,“ naznačuje Jan Schmid.

Zuzana Kronerová
Zuzana Kronerová


„Je pro mě velkou ctí, že mohu účinkovat ve Studiu Ypsilon. Ano, konečně po mnoha letech telefonát s konkrétní (a krásnou) nabídkou. Navíc nemohla jsem si přát lepší partnerku, než je Jana Synková. Velmi se mi líbí ta oscilace hry mezi komickým a tragickým, takže s autorem i koncepcí režiséra s chutí souhlasím,“ řekla na závěr Zuzana Kronerová.

.....
foto: Michal Novák