Z tiskových konferencí

MF DIVADLO fandí divadlu
vydáno: 28.8.2013
Přední divadelní soubory z Ruska, Polska, Maďarska, Lotyšska a Slovenska, výběr těch nejzajímavějších domácích inscenací za uplynulou sezonu i bohatý alternativní a doprovodný program připravil 21. ročník mezinárodního festivalu DIVADLO, který proběhne od 11. do 18. září v Plzni a který fandí divadlu, a to doslova, jak můžete vidět ve festivalovém spotu.

Ředitel festivalu Jan Burian vypočítává: „Letošní festival Divadlo představí v plzeňských divadlech nebo netradičních prostorech či místech 24 souborů, v rámci epilogu pak další dva. Festivalový rozpočet činí 10 milionu korun. Zatímco příspěvek ze strany města Plzeň byl proti loňsku zvýšen, naopak ministerstvo kultury dotaci našemu festivalu snížilo. Propad se nakonec podařilo eliminovat díky rezervě z minulého ročníku.“

Jitka Sloupová, Dora Viceníková, Jan Burian, Kamila Černá, Jan Kerbr, Michal Zahálka
Jitka Sloupová, Dora Viceníková, Jan Burian, Kamila Černá, Jan Kerbr, Michal Zahálka


Hlavním zahraničním lákadlem je inscenace Slečna Julie moskevského Divadla národů v režii uměleckého ředitele berlínské Schaubühne Thomase Ostermeiera. „Slavný příběh je přenesen do dnešního Ruska: ona je dcera oligarchy, on je její řidič. Výborným hereckým výkonům dominují hvězdy ruského divadla a filmu Čulpan Chamatovová a Jevgenij Mironov,“ zdůrazňuje vedoucí dramaturgické rady festivalu Kamila Černá. Inscenace předního ruského souboru, který spolupracuje s evropskými režiséry velkých jmen, byla nominována na prestižní ocenění Zlatá maska. Kdo by se do Plzně na toto představení nedostal, má šanci o dva dny později v pražském Divadle Hybernia.

Z Polska do Plzně zavítá jeden z nejvýraznějších divadelních souborů posledních let, Teatr Polski z Wrocławi, s inscenací Hra o Matce a Vlasti (autorka Bożena Keff) v režii Jana Klaty. „Inscenace zpochybňuje vžité pojetí dějin polského národa, jeho hrdinství i vztah k vlasti. Příběh Židovky, jež přežila holocaust, a její dcery zde slouží jako východisko k podobenství o závislosti, duchovním otroctví a hledání svobody,“ přibližuje Kamila Černá. Těžká témata odlehčuje Klatův smysl pro humor i uhrančivé taneční a hudební výstupy chóru. Výtvarně působivá inscenace objela doslova celý svět.

Jan Burian, Kamila Černá
ředitel festivalu Jan Burian a členka dramaturgické rady Kamila Černá


Diváci v Plzni budou mít letos vzácnou příležitost vidět další z děl slavného lotyšského režiséra Alvise Hermanise. Tentokrát Nové rižské divadlo přiveze menší, neokázalou, ale výpovědí silnou inscenaci Černé mléko (pozor, nezaměňovat se stejnojmennou hrou V. Sigareva). „Hermanis zde hledá ztracenou lotyšskou identitu. Nachází ji na venkově, kde doposud přetrvává tradiční způsob života,“ doplňuje členka dramaturgické rady Jitka Sloupová. Základem scénáře jsou skutečné vesnické příběhy, pravé Lotyšsko tu představují nejen vesničané, ale i jejich zvířata. Proto je Hermanisova inscenace taky o kravách.

Autorskou komedii s výmluvným názvem 42. týden o gynekoložce, která se věnuje pouze své kariéře a kašle na lásku a přátelské vztahy – až do chvíle, kdy se zamiluje do umělce, uvede v Plzni budapešťské Divadlo Bély Pintéra. „Jak už to u Pintérových inscenací bývá, určující složkou představení je hudba a maďarský temperament. A také velmi svérázný groteskní humor,“ dodává Dora Viceníková.

Slovenští sousedé se v Plzni představí inscenací Holokaust autora Viliama Klimáčka v režii Rastislava Balleka v podání bratislavského Divadla Aréna. Hrdinka hry se v devadesátých letech vrací do vlasti a chce restituovat majetek, ale zjistí, že ho její rodina ve skutečnosti arizovala. První část hry se odehrává za války v kavárně a druhá kdesi mezi nebem a zemí, v době, kdy jsou hrůzy spojené s holocaustem slovenských Židů téměř zapomenuté.
Druhým slovenským zástupcem se letos stane bratislavské divadlo S.T.O.K.A. s autorskou i režijní inscenací Blaha Uhlára nazvanou Pokus (v hľadaní spirituality).

„Letošní domácí program nabízí o něco více menších inscenací netradičního divadla než v letech předchozích. Sleduje trend českého divadla, v němž se často to zajímavé odehrává „na okraji“. Kabarety, autorské projekty, objevné dramatizace, nový cirkus, loutky...,“ říká Jan Kerbr.

V Plzni se představí inscenace Deštivé dny (Divadlo Ungelt Praha), Eyolfek (Divadlo v Dlouhé Praha), Divadlo Gočár (o.s. Omnimusa), Pohyblivé obrázky (projekt Hany Voříškové), Kabaret Shakespeare (Roxy/NoD & Damúza Praha), Den opričnika (Studio Hrdinů Praha), El príncipe constante /Vytrvalý princ/ (Masopust, o.p.s.), Magor (Divadlo U stolu Brno), Dášeňka aneb Psí kusy - Haf! (Divadlo Husa na provázku Brno), Buržoazie (Divadlo Na zábradlí Praha), S nadějí, i bez ní (Komorní scéna Aréna Ostrava), Loutky hledají talent (Naivní divadlo Liberec), Žebrácká opera (Klicperovo divadlo Hradec Králové), Je třeba zabít Sekala (Divadlo J.K.Tyla Plzeň) a Princ Bhadra a princezna Vasantaséna aneb Mnich pokrytec (Divadlo Alfa Plzeň). Na hlavní část naváže tradiční epilog, který nabídne pražské Divadlo pod Palmovkou s inscenací Králova řeč.
Zajímavostí je, že nejpočetněji zastoupeným režisérem je Jan Nebeský, festival uvede tři jeho inscenace. Záměr to není, zkrátka se to tak sešlo, když dramaturgická rada vybírala to nejvíce pozoruhodné ze současné tvorby českých divadel nebo souborů.

V rámci festivalu připravilo program do železniční zastávky Plzeň – Jižní předměstí také o.s. Johan: například představení Čekání na Turka (Eliadova knihovna Divadla Na zábradlí) režisérky Ewy Zembok, sólovou, pohybově-vizuální performanci Untitled Slávy Daubnerové inspirovanou dílem fotografky Francescy Woodman, inscenaci Odjezd z konce světa Studia Divadla Dagmar a pedagogické školy Karlovy Vary, dále několik hudebních večerů Divadlem to začalo... a diskusí divadelních profesionálů.

„O tom, jaký bude 21. ročník festivalu rozhodnou diváci,“ zdůraznil Jan Burian. „Vstupenky jsou již v prodeji, hosté se hlásí a o většinu představení je velký zájem, zejména těch zahraničních. Přesto bychom chtěli sdělit veřejnosti, že i vstupenky na ta představení, která jsou v tuto chvíli na vstupenkovém systému vyprodaná, se budou v následujících dnech ještě uvolňovat, protože tam držíme spoustu rezervací pro zahraniční hosty, a když hosté nepřijedou, rezervaci ihned zrušíme. Vedle toho máme ještě představení, kde se vstupenkami v tuto chvíli problém mít nebudete, jsou to například tituly S nadějí i bez ní, Buržoazie, Eyolfek, Je třeba zabít Sekala, Divadlo Gočár i zahraniční Slečna Julie. Jako každoročně máme speciální program pro studenty uměleckých škol, samozřejmě zejména těch divadelních, kde jim na základě akreditace na volná místa poskytujeme stoprocentní slevu, tzn. že mají vstup zdarma, k tomu výhodné ubytování. Studentům ostatních škol poskytujeme slevu 25 % a pro hendikepované občany slevu 50%.“

Jednou z pozoruhodných inscenací, kterou Mezinárodní festival DIVADLO představí, je Buržoazie pražského Divadla Na zábradlí. Pokud sledujete divadelní dění, jistě víte, že půjde o novou verzi inscenace brněnské Reduty, kde byla (a nadále bude) uváděna pod názvem Nenápadný půvab buržoazie. Dochází tak k ojedinělé, v zahraničí však běžné situaci, kdy intendant divadla si přenáší své projekty do nového působiště, často s přeobsazením některých rolí a přesun v tomto případě si vyžádal i změnu scénického řešení. Spoluautorkou inscenace je Dora Viceníková, které též figuruje jako členka dramaturgické rady plzeňského festivalu.

Dora Viceníková
Dora Viceníková


„Inscenaci nevybírala, za to mohou ostatní členové dramaturgického výboru,“ s úsměvem poznamenal Jan Kerbr. „Já jsem se zdržela hlasování,“ říká Dora Viceníková a dodává: „vím, že rada zvažovala tři tituly, a k mé radosti nakonec po různých peripetiích se rozhodla pro Buržoazii, respektive pro Nenápadný půvab buržoazie, inscenaci, která vznikla pod střechou divadla Reduta, nicméně na festivalu se budeme prezentovat inscenací Buržoazie, což je tvar, který se trošku liší od toho původního, jde už o inscenaci Divadla Na zábradlí. Mohu prozradit, že z původního hereckého obsazení zůstává Jiří Vyorálek, Jan Hájek a Petra Bučková, které nově doplní už herci ze Zábradlí, jako Magdalena Sidonová, Ladislav Hampl a nové akvizice souboru: Míla König, Anežka Kubátová a Petr Jeništa. Takže v Plzni vlastně budeme premiérovat tvar, který dramaturgická rada ještě neviděla. K této operaci chci jen dodat, že jsme se pustili do složitého úkolu přenést část repertoáru Reduty do Divadla Na zábradlí, což v Čechách je poměrně nestandardní krok, nicméně především v německojazyčném prostoru je to obvyklé: s intendantem, mění-li adresu, přichází soubor, včetně repertoáru. Je to první větší pokus v našich podmínkách...“
„Buržoazie je takový trojský kůň v rámci festivalu,“ pobaveně poznamenal další člen dramaturgické rady Michal Záhálka.

Dodejme, že všechna zahraniční představení budou tlumočena do češtiny či naopak ta česká do angličtiny, povětšinou formou titulků nebo bude k dispozici alespoň překlad synopse, takže padá jakékoli omezení pro návštěvníky festivalu.

-mys- -kac-
[foto: Michal Novák]