Počet komentářů: 0
Nový komentář

Za oponou

Muzikálová pocta písním Karla Gotta
[vydáno: 23.9.2016]
Jednou to přijít asi muselo. Muzikálová pocta písním Karla Gotta. Nelehký úkol si na svá bedra naložil Sagvan Tofi, který se touto myšlenou usilovně zaobíral několik let. Sám je autorem původního scénáře a zbývala maličkost: z více jak 2800 písní, které Karel Gott kdy nazpíval, vybrat setinu, jež by posouvaly vyprávění svébytného příběhu a náladou zapadly do atmosféry výjimečného večera. Forma juke-box muzikálu není ničím neobvyklým v zahraničí a již ani v tuzemsku, přesto tvůrci zdůrazňují: připravovaný muzikál Čas růží, jenž spatří světlo světa na jaře 2017 na scéně Hudebního divadla Karlín, není a nebude životopisem Karla Gotta, ten v něm nevystoupí jako aktér, libreto přináší originální příběh. Ovšem určité paralely se životem našeho legendárního zpěváka si v něm diváci najdou. Ostatně, obsahují je i některé texty, neboť Karel Gott často ovlivňoval či nasměrovával své textaře k tomu, co třeba zrovna cítil, čím právě žil...

Karel Gott (foto: Michal Novák)
Karel Gott (foto: Michal Novák)


Popis libreta v tuto chvíli říká: Těšte se na odhalení příběhu starého obrazu, který v sobě skrývá osud jedné velké celoživotní lásky! A tvůrci slibují, že Čas růží vás pobaví i dojme. A...vzpomínáte? „Když jsem já byl tenkrát kluk“, „Jen se hádej“, „Svět má ty chvíle rád“, „Jdi za štěstím“, „Korunou si hodím“, „Nápoj lásky č. 10“, „Je jaká je“, „Když muž se ženou snídá“... Tyto a řada dalších písní tedy ožijí v muzikálových aranžích a pěveckém podání herců a zpěváků, kteří k hitům Karla Gotta přistoupí nově a zároveň s respektem, které si jistě zaslouží. Trochu neradi slyšíme, že pro potřeby muzikálu transponovat se bude (směrem dolů), ale asi není jiné cesty, protože to, vyzpíval mistr, je nedosažitelné.

Cesta chystaného hit-muzikálu do Hudebního divadla Karlín vedla oklikou přes producentskou dílnu Oldřicha Lichteberga. Sagvan Tofi k tomu uvedl: „Když jsem myslel, že mám téměř hotovo, oslovil jsem svého přítele, producenta Oldřicha Lichtenberga a požádal ho o pomoc s realizací. Společně jsme pak kontaktovali Karla Gotta. Prezentace díla Karlu Gottovi byl asi můj nejtěžší a nejsložitější úkol, jaký jsem kdy měl, měl jsem strašnou trému. Ta naštěstí spadla s Karlovou reakcí, který s realizací nadšeně souhlasil. Oldřich Lichtenberg odvedl velký kus práce, neboť zajistil práva ke všem písním, což nebylo úplně jednoduché. V tom čase padl i návrh, že nejlepší a nejdůstojnější pro tento muzikál by bylo, uvést ho v Hudebním divadle Karlín. Společně jsme tedy oslovili Egona Kulhánka, ředitele tohoto divadla, seznámili jsme ho s libretem, a ten souhlasil. Tak vznikla spolupráce Hudebního divadla Karlín a Two Men Production, na základě jejíž licence divadlo muzikál uvede.”

Nová je i role Karla Gotta, jako supervizora a bude se rovněž podílet na výtvarné stránce inscenace. Ve smlouvě je také zakotveno jeho právo veta ke všem otázkám. „Zatím ho ani jednou nevyužil,” úlevně zní napříč tvůrčím týmem. Karel Gott k tomu říká: „Nejsem tady ani jako zpěvák, interpret, ani tanečník (to mě mrzí nejvíc), moje role je úplně jiná. Nové role mám rád. Budu do toho trošku malinko kafrat... Jsem rád, že jsem opět dostal příležitost být u něčeho nového. Zatímco na jevišti jsem jako ryba ve vodě už 53 let, v muzikále jsem novic, je to výzva se něco nového učit, zažít, předat. Proto se těším, že svou úlohu uměleckého supervizora budu plnit se vší vervou a že mladým zpěvákům předám v písních i kus sebe.“

režisér Petr Novotný a ředitel HDK Egon Kulhánek (foto: Michal Novák)
režisér Petr Novotný a ředitel HDK Egon Kulhánek (foto: Michal Novák)


„Pro nás všechny je to velké vyznamenání,“ říká režisér Petr Novotný. „Písně Karla Gotta zanechávají v životech snad každého z nás obrovskou stopu a ve spojení s připravovaným libretem se nám skládá obraz světa, ve kterém žijeme (a že ten můj už je hodně počmáranej). O takovém obrazu, věříme, má smysl hrát divadlo. Nádherně se u toho hádáme, protože každý máme nějakou tu svou životní zkušenost. Scénář tím dostává čím dál barevnější kontury, které jsou součástí našich (a pravděpodobně i vašich) životních drah. Snažíme se o co nejlepší výsledek, k tomu nám dopomáhej Gott.“

„Příběh postavený na mých písních mě naplňuje velkou pýchou a divím se, co krásného se z toho dá udělat. Těším se na to jako malý kluk...,“ dodal Karel Gott.

Sagvan Tofi (foto: Michal Novák)
Sagvan Tofi (foto: Michal Novák)


Jelikož muzikál má za sebou teprve první kolo castingů, osoby a obsazení muzikálu vám pro tuto chvíli ještě nemůžeme sdělit - příslib zveřejnění směřuje k přelomu října a listopadu. Karel Gott si je samozřejmě nenechal ujít. „Když jsem se byl podívat na první kolo castingů, oněměl jsem úžasem. Tolik výtečných talentů na jednom místě – a všichni zpívali mé písně. Hned bych si s nimi zazpíval duet. A možná to taky udělám, protože ne všichni mohou získat roli v muzikálu Čas růží,“ prohlásil po jednom z castingových dní.

Na hudební dramaturgii bedlivě dohlíží Ondřej Soukup, stojí před úkolem možná ještě těžším, než se zprvu může zdát: „Některé písně bude pro potřebu muzikálu nutné zkrátit, vybírám fragmenty pro scénickou hudbu a v neposlední řadě nás čeká přearanžování, které sice bere určitou originalitu, ale zase ty písně může ukázat v novém, možná překvapivém světle.“
Scénu připravuje akademický architekt Daniel Dvořák, kostýmy Roman Šolc, choreografkou muzikálu bude Petra Parvoničová. Další informace k muzikálu, který bude mít premiéru v březnu 2017, tedy zejména obsazení očekávejte zhruba za měsíc a půl.

-mys-



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.