Z tiskových konferencí

Národní divadlo odhaluje plány pro sezonu 2024/25
vydáno: 15.2.2024
Než se seznámíme s chystanými tituly pro příští divadelní sezonu na scénách Národního divadla, je tu i tradiční ohlédnutí za rokem minulým: Národní divadlo v roce 2023 odehrálo 898 vlastních představení (z toho: 121 Balet, 323 Opera, 284 Činohra, 170 Laterna), prodalo 502 025 vstupenek. Průměrná návštěvnost byla 84,9 %. „Má to příznivý dopad do našich hospodářských výsledků, soběstačnost této instituce překračuje 32 %. To jsou prostředky, které získáváme od diváků, sponzorů a mecenášů, za což všem velice děkuji,“ uvedl na tiskové konferenci ředitel Národního divadla Jan Burian.

Přichází také již konkrétní informace o rekonstrukci Nové scény. Jan Burian k tomu říká: „Sezona 24/25 bude poslední, do které vstoupíme s neopravenou Novou scénou. Její rekonstrukce bude zahájena v polovině příštího roku a s předpokladem znovuotevření v roce 2028.“

Jan Burian
Jan Burian


Dramaturgický plán Činohry Národního divadla pro divadelní sezonu 2024/25 by mohl mít motto „Hledání lásky a naděje v rozvrácené zemi“, naplňovat jej budou například – dramatizace slavného románu o různých podobách lásky Paní Bovaryová v režii Tomáše Loužného, adaptace antické trilogie Oresteia Roberta Ickeho v režii Mariána Amslera, site specific projekt Don Quijote. Pustá země režijního dua SKUTR ve Státní opeře nebo autorská inscenace Dmitrije Krymova Tři mušketýři a já.

Umělečtí ředitelé Činohry Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka připravili pro Národní divadlo svůj už třetí dramaturgický plán. I tentokrát bylo jeho cílem především, aby reflektoval současnou dobu a zároveň byl umělecky a divácky vzrušující, tematicky a žánrově pestrý. Přesto je letošní dramaturgický plán v mnohém jiný – a odvážnější! „Skutři“ shrnují dosavadní vývoj své dramaturgie takto: „Zatímco naše první sezona se zabývala vztahovými hrami a příběhy, v sezoně druhé jsme se přece jenom posunuli k aktuálnějším tématům, která více reflektovala pohyby v současné společnosti, ono to s válkou za zády asi ani jinak nejde. Náš aktuální dramaturgický plán by se mohl jmenovat Hledání lásky a naděje v rozvrácené zemi. Předpokládejme, že válečný konflikt, který zachvátil Evropu, časem skončí a překlopí se do naléhavých otázek ‚Co bude dál?‘ Tedy – co dělat, za jakou cenu žít dál, jak řešit téma viny a odpuštění?“

Radim Vizváry, Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský
Radim Vizváry, Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský


Vize rozvrácené a znovu konsolidované krajiny se vlastně objevuje ve všech připravovaných titulech. Autorská inscenace Petra Erbese a Borise Jedináka Privatizace se bude zabývat zásadním okamžikem českých dějin, který položil základy současnému rozložení socioekonomických a politických sil ve veřejné sféře a také ovlivnil stovky tisíc životů nás všech. Ostatně oba tvůrci se v rámci domovského Divadla Na zábradlí či autorského kolektivu 8lidí zabývají také aktivní rolí diváků, strukturami hry či projekty přesahujícími běžný rámec divadla.

Britský dramatik Robert Icke zase ve své Orestei dokázal odvážně a přesvědčivě na půdorysu více než dva tisíce let staré hry vystavět nové neúprosné drama o neurotickém světě na pokraji zkázy, které nám prostřednictvím inscenace režiséra Mariána Amslera klade otázky, kde leží hranice dobra a zla a kdy může být spravedlnosti učiněno zadost.

Podobná témata lze nalézt i v site specific titulu Don Quijote. Pustá země pro Státní operu – v reakci na první světovou válku vytvořil Thomas S. Eliot jednu z nejvlivnějších básnických skladeb 20. století a umístil ji do krajiny spletené z historického vědomí lidstva. V otevřené opuštěné krajině po rozpadu státu se ocitá i Don Quijote, bludný rytíř Miguela de Cervantese y Saavedry, který v sobě nese rytířské hodnoty, a především nepřestal věřit v sílu lásky... Stejně jako on chce i režijní duo SKUTR hledat ideje, které jsou po rozvratu společnosti zásadní.

Mezi ty může patřit například návrat k čistému a nezkalenému dětství v autorské inscenaci Tři mušketýři a já výrazné persony současného světového divadla, Dmitrije Krymova, který kvůli nekompromisnímu postoji vůči putinovskému Rusku svoji vlast navždy opustil. Jeho inscenace bude nesporně jedním z vrcholů sezony.

Anebo je řešení ještě jednodušší – uvědomění si potřeby lásky. Její téma ve všech podobách, tedy i v té zhoubné, projektující se do touhy po všem novém, lepším a větším, touhy po vášni, blaženosti a opojení, nabízí román Gustava Flauberta Paní Bovaryová v dramatizaci a režii mladého, a přesto už několika cenami ověnčeného dramatika a režiséra Tomáše Loužného.

A o jiné vyjádření lásky se pokusí inscenace lyrické hry o samotě 100 songů v režii Štěpána Gajdoše. Jeho doménou jsou především autorské inscenace, zabývá se zkoumáním nových médií, pevné texty si téměř nevybírá. Přesto ho hra Rolanda Schimmelpfenniga naprosto uhranula.

Pevnou součástí dramaturgického plánu je i nově připravovaný koprodukční projekt ND Young s pracovním názvem Sorry I Am Complicated. Inscenaci připraví tvůrčí tým mladých amatérů pod vedením režiséra Janka Lesáka a dramaturgyně Natálie Strýčkové Preslové. Divadlo, které se zabývá generací Alfa a vychází z jejích impulsů, v němž jsou mladí lidé ústředními aktéry a spolutvůrci, je sondou do současného světa a zároveň nejnovějším trendem předních evropských scén.

Z mimorepertoárových aktivit jistě stojí za zmínku připravované LP Bakchantky se scénickou hudbou ze stejnojmenné inscenace. Tu složil Jakub Kudláč pro hudební skupinu Bert & Friends a získal za ni nominaci na Cenu divadelní kritiky 2024 za nejlepší hudbu. Bakchantky získaly zároveň nominaci na Inscenaci roku.

Činohra ND bude také pokračovat v pravidelných cyklech panelových diskusí a debat ND Talks. V rámci těchto diskusních bloků se chce v příští sezoně chtěli více odklonit od samotného divadla a zaměřit se na aktuální společenská témata, která neoslovují pouze „naši bublinu“. I to je totiž smyslem a posláním Národního divadla.

V listopadu 2024 proběhne další ročník mezinárodního festivalu Pražské křižovatky. Festival, jehož centrem bude jako vždy Nová scéna, zahájí nejnovější inscenace uskupení Rimini Protokoll This Is Not an Embassy (Made in Taiwan) v režii Stefana Kaegiho, na které se Pražské křižovatky podílí jako koproducent.

Laterna magika pro sezónu 2024/25 připraví dvě premiéry. „Obě premiéry po více než 20 letech navážou na zahraniční spolupráci s renomovanými režiséry, kteří mají ve svém oboru zcela jedinečné přístupy a vize, jež souzní a reflektují principy Laterny magiky,“ uvádí umělecký šéf Laterny magiky Radim Vizváry.

Režisérem první inscenace In Our Hands je Darcy Grant, umělec ceněný v oblasti fyzického a akrobatického divadla. Patří k předním světovým tvůrcům a jeho tvorba definuje současné cirkusové umění. Je zakládající člen jednoho z nejlepších australských souborů Circa a momentálně působí jako umělecký ředitel v Gravity & Other Myths. In Our Hands je multižánrový projekt, který navazuje na repertoár Laterny magiky a zároveň je příslibem progresivního a inovativního přínosu.

Thomas „Thom“ Monckton je mezinárodně uznávaný a cenami ověnčený performer a režisér z Nového Zélandu, který vyniká v žánru nonverbálního a komediálního divadla. Pro Laternu magiku vytvoří inscenaci Pluto, která přinese odlehčenější a humornější pohled do filmového studia, založeného skupinou podivínů. Ti odvážně a s nadšením vstupují do konkurenčního světa filmového průmyslu, jemuž vůbec nerozumí. Ztvárněním komediálního příběhu nabídne Laterna magika žánr, se kterým doposud nepracovala.

Do sezony 2024/2025 přejdou ze současného repertoáru tyto inscenace: Valérie a týden divů, Krajina těla, Poe, BatoLaterna, Robot RadiusZázrak (s)tvoření.

Na sezonu 2024/25 ND nabízí 28 skupin Celosezonního předplatného, tradičně rozdělených do 6 kategorií (premiérové, exkluzivní, rodinné, seniorské, žánrové a vícežánrové). Obsahují představení od září 2024 do června 2025 a abonentům nabídnou zejména novinky repertoáru všech souborů. Kromě výrazného cenového zvýhodnění, které činí v průměru 20 %, u rodinných skupin 30 % a seniorských dokonce 50 %, získají předplatitelé řadu výhod, např.: možnost výměny termínu představení (po předchozí domluvě), slevu 30 % na koncerty České filharmonie, stejná místa v hledišti při více představeních v jednom divadle. Předplatné bude v prodeji ve čtyřech vlnách, pro současné abonenty od 26. února, pro majitele Vánočního předplatného a členy Programu věrného diváka od 11. března a pro nové zájemce od 25. března 2024.
Kromě toho ND pokračuje v úspěšném věrnostním programu, který byl spuštěn v lednu 2023 a do nějž se v prvním roce registrovalo více než 5400 diváků. Registrace (online nebo v pokladnách) je zdarma a členové získávají tím vyšší slevu na vstupenky, čím častěji do divadla chodí, a to až do výše 30 %.