Z tiskových konferencí

Pardubice - hlavní město smíchu
vydáno: 25.2.2009
IX. ročník GRAND Festivalu smíchu, který se koná od 2. do 9. března 2009 ve Východočeském divadle Pardubice, opět nabídne nejlepší komedie, které vznikly v České republice během roku 2008.
To však není vše. Východočeská scéna pár dní po skončení festivalu uvede premiéru známé Černé komedie dramatika Petera Shaffera, kterou připravují dramaturg Tomáš Syrovátka a režisér Zdeněk Dušek. A je dost dobře možné, že Černá komedie bude jedním z titulů pro příští ročník GRAND Festivalu smíchu...

Autor notoricky známých her Amadeus, Equus, Královský hon na slunce, Andělika a laskavec připravil v Černé komedii inscenátorům poměrně těžký úkol. Snad i to je důvodem, proč se tato hra neuvádí zas tak často. Tomáš Syrovátka k tomu uvedl: „Je to jedna z nejoriginálnějších komedií, které kdy byly napsány. Zároveň je ale nejobtížnější, zejména pro herce. Vychází z nápadu zaměnit světlo a tmu, což je mimochodem jeden z principů čínského divadla, vše na jevišti probíhá „naruby“. Vypadnou pojistky, postavy nevidí, co se děje kolem, ale divák samozřejmě vidí vše. Z toho pramení obtížnost, jak danou situaci ztvárnit. Spadnout do nějakých do nějakých klišé je u takového principu poměrně snadné. Naštěstí my máme ještě jedno „nej“, neboť do inscenace jsou obsazeni nejoblíbenější herci pardubického divadla. Alespoň dle výsledků velké divácké ankety, kterou každoročně pořádáme.“

Ve Východočeském divadle Pardubice komedie mají v repertoáru vždy své místo. Ne bulvár či lacinější řachandy, které stojí na jedné noze jednoho nápadu. Jak je tomu u Černé komedie? „Vedle toho, že diváky skvěle pobaví, odhaluje pokrytectví, ukazuje nám masky, jak se lidé chovají, když si myslí, že je nikdo nevidí,“ přibližuje Tomáš Syrovátka.

„Řekne se to velmi jednoduše, uděláme Shafferovu Černou komedii... V Pardubicích jsem, co se komedií týká, připravil Hrobku s vyhlídkou nebo Úžasnou svatbu, jenže to jsou precizní vycizelované texty. Tady nám autor předkládá výborný základní princip, kdy tma je světlem a světlo tmou, ovšem při čtení textu jsme se vlastně ani moc nesmáli. Není to konverzační hra, postavy mluví normálně, slovní humor v ní jakoby chybí. Správně tušíte, že vzniká ze situací, přesněji tím, jak obyčejné věty působí v bizarní situaci. Jistotu, jak to bude na jevišti fungovat, nám autor ale opravdu nedal. Pokusíme se proto správně vyložit ony skvostné situační momenty, než abychom tlačili na dramaturgickou linku a vylezla nám z toho moralitka. Téma pokrytectví a masek musí na diváka působit jen tak mimochodem. Jo a drby ze zákulisí vám neřeknu, herci jsou připravení a maximálně spolehliví. Jen ještě musíme společně korigovat, aby všechny situace skutečně ztvárnili jako ve tmě. Je to velmi obtížné. Dokonce mám nápad, že si jednu neveřejnou generálku střihneme opravdu po tmě. Už si sháním přístroj pro noční vidění,“ usmívá se Zdeněk Dušek.


Dalším bodem tiskové konference pochopitelně byly informace k IX. ročníku GRAND Festivalu smíchu. Dramaturgyně festivalu Jana Uhrová představila, jak vše vlastně vzniká: „Spolupracujeme s více jak třemi desítkami divadel v celé České republice. Náš festival je originální tím, že na něm pracujeme celý rok a skutečně objíždíme a hledáme ty nejlepší komediální počiny v pražských, brněnských a samozřejmě i regionálních divadlech. Ne dobré komedie, ale jen ty opravdu vrcholné ve svém žánru, o kterých pak společně diskutujeme a provádíme konečný výběr. Do programu festivalu se určitě nedostanou různé produkce agentur či komedie, jejichž humor se nezmůže na nic víc než na „první signální“, nebo takové, které jsou inscenačně neobratné. Takových nám není líto, že pro ně nebudeme mít na Festivalu smíchu místo. Proti tomu musíme oželet celou řadu skvělých inscenací z „mimouměleckých“ příčin. Většinou technických, které neumožňují přenositelnost a hostování mimo domovskou scénu. Jmenovala bych na prvním místě Ptákovinu Činoherního klubu nebo hru Oněgin byl Rusák Divadla v Dlouhé.“

GRAND Festival smíchu je soutěžní přehlídka. Letos se do soutěže o titul Komedie roku 2008 zapojí Divadlo v Dlouhé Praha s komedií Souborné dílo Williama Shakespeara ve 120 minutách, pražské Divadlo Na Fidlovačce se situační komedií Nerušit, prosím, Městské divadlo Mladá Boleslav s retro komedií Muži v offsidu, Slovácké divadlo Uherské Hradiště s komediálním hororovým muzikálem Adéla ještě nevečeřela, pražské Rokoko s klasickou fraškou Hráči, Městské divadlo Brno s rozpustilou komedií Charleyova teta a samozřejmě domácí Východočeské divadlo Pardubice se salónní komedií Brouk v hlavě.
Soutěžní část opět doplňuje nesoutěžní program, ve kterém se prezentují komediální představení jiných forem divadla (divadlo malých jevištních forem, amatérské divadlo, studentské divadlo, netradiční projekty, taneční představení atd.). V nesoutěžním programu se opět objeví i podsekce Divadlo na vlastní nebezpečí, která je určena především mladému publiku, neboť představuje kontroverznější tituly.

Festivalová porota udělí Cenu odborné kritiky a dále ocení nejlepší ženský a mužský herecký výkon. Alternativou odborné poroty je studentská porota, která předává Cenu studentů. Dále diváci ověřeným systémem hlasovacích lístků rozhodnou o ocenění Komedie diváků. Hlavní cenou festivalu pak bude titul Komedie roku. Tento titul bude udělen nejlépe hodnocené inscenaci soutěže, tedy jako průnik všech hodnocení obou porot a diváků. „To doufáme přispívá k napínavosti soutěže do posledního dne. Žádné lobování...,“ říká Jana Uherová

Každý den GRAND Festivalu smíchu bude mít svého patrona. Účast přislíbily tyto osobnosti: Jiří Lábus, Václav Vorlíček, Tomáš Töpfer, Aleš Ulm, Luba Skořepová, Květa Fialová a Josef Dvořák.

„Věřím, že diváci uvidí skutečně kvalitní komedie, které mají právo být na našem festivalu. Možná už tuší, co od dramaturgie festivalu čekat, vědí, že mohou mít důvěru i v menší nesoutěžní produkce. Rozpočet festivalu je bohužel tradičně velmi napjatý, přesto si troufám tvrdit, že GRAND Festival smíchu je nejlevnější z velkých festivalů. Přejeme si, aby tento festival se stal důstojnou součástí oslav 100. výročí našeho divadla,“ uvedl na závěr Petr Dohnal, ředitel Východočeského divadla Pardubice.