Z tiskových konferencí

Ponec a podzim s progresivním uměním
vydáno: 1.9.2010
Divadlo Ponec představilo své plány pro podzimní část sezony 2010/11. Sezonu zahájí hned zkraje září premiéra komorního projektu souboru DOT504.

Po úspěšném představení 100 Wounded Tears, které získalo prestižní ocenění na Fringe Festivalu v Edinburghu, dala umělecká ředitelka souboru Lenka Ottová příležitost mladým českým tvůrcům – dlouholetým členům souboru DOT504, Lence Vágnerové a Pavlu Maškovi. V jejich duetu Mah Hunt se dva lidé rozhodli zažít lov. Jak bude vypadat, závisí na tom, jaká pravidla budou nastolena. „Během tvorby představení jsme mluvili o tom, proč a jakým způsobem jsou zvířata lidmi lovena, týrána a zabíjena. Zkoumali jsme, jaké je to být lovec, jaké je to být lovený, jak zvíře přivábit, jak získat opětovnou důvěru nebo jaká pravidla fungují mezi zvířaty samotnými. Prvotní myšlenka byla, že bychom celou inscenaci situovali do fantazijní postdoby, v níž dva lidé se rozhodnou „zažít lov“. Na tomto půdorysu nás pak zajímal vztah člověka-lovce ke zvířeti a vedle toho i pravidla zvířat. Tato pravidla pak převádíme do zvláštní hry dvou lidí. Ale nebude to tak, že bychom si hráli na zvířátka, jde nám o systém, jakým mezi sebou fungují,“ popisuje inscenaci její spoluautorka Lenka Vágnerová. (Pro zasvěcené i nezasvěcené: Lenku Vágnerovou i Pavla Maška můžete vidět i v úspěšném skutrovském projektu La Putyka.)

„Na tuto sezonu jsme měli poměrně velkolepé plány, ale vzhledem ke grantové politice Ministerstva kultury jsme museli z našich ambicí slevit, zejména u větších projektů určených i pro uvádění v zahraničí,“ konstatuje Lenka Ottová. „Proto v nejbližší době DOT504 uvede dva komorní projekty, prvním tedy je zmíněný Mah Hunt. Z finančních důvodů sice přistupujeme k nízkorozpočtovým projektům, na druhou stranu si myslím, že tato práce přinese souboru něco jiného, jiný styl, než na jaký jsme byli zvyklí u velkých projektů, které vtiskly souboru charakteristickou tvář (jako např. Holdin´ Fast či 100 Wounded Tears). Větší premiéru divákům představíme snad na jaře, měli bychom na ní spolupracovat se známou tvůrčí dvojicí SKUTR. Snad nám do toho nezasáhne vyšší moc. Jsme vděčni hlavnímu městu Praha za poskytnutí tříletého grantu, ten ale stačí na pokrytí provozních nákladů, ale již nepostačuje na vytváření nových projektů. Je to absurdní: soubor funguje, ale nemá peníze na vytvoření nové premiéry. Grant z Ministerstva kultury, kam jsme se obrátili přímo na zahraniční odbor, na uvažovaný zahraniční projekt jsme letos bohužel nezískali. Musíme si držet palce, snad bude lépe.“

Lenka Ottová, Lenka Vágnerová, Pavel Mašek
Lenka Ottová, Lenka Vágnerová, Pavel Mašek


Divadlo Ponec bude dále pokračovat v dramaturgickém projektu T.VAR, který si klade za cíl nabídnout českým tvůrcům žijícím dlouhodobě v zahraničí prostor pro uvedení svých nejnovějších děl. Diváci se dále mohou těšit na nejnovější dílo Shuniana, vítězky Ceny SAZKY za „objev v tanci“ 2009 Kateřiny Stupecké. Ta svůj projekt tvoří právě z prostředků, které díky tomuto ocenění získala. „Jisté finanční pokrytí nové inscenace mi umožnilo více se soustředit na tvorbu. Také mi to dalo prostor pro realizaci ostatních složek, které s přípravou většího projektu souvisí,“ říká Kateřina Stupecká. Inspiraci při tvorbě čerpala z knihy Temná noc duše Thomase Moora – psychoterapeuta a spisovatele. „Jeho díla jsou pozoruhodná průnikem témat psychologie archetypů, mytologie a umění. Temná noc duše je označením hledání smyslu v nejtemnějších hodinách našeho života. Je to šance a výzva, transformativní přechodový rituál,“ doplňuje Kateřina Stupecká ke své choreografii s podtitulem Plodná prázdnota, která bude poprvé uvedena na začátku října.

Scéna pro současný tanec však v podzimní části sezony nabídne mnohem více. Pod hlavičkou televize Prima – avšak stále s Janem Krausem a jeho hosty – mohou diváci zažít živé natáčení jeho show (každý čtvrtek v divadle Ponec). Pravidelně pak budou do programu zařazovány oblíbené interaktivní představení a programy pro děti a pro školy, které obohacují nabídku tanečních představení pro širokou veřejnost. V listopadu se uskuteční další premiéra DOT504. Na podzim nebudou chybět ani divácky oblíbená představení skupin, které působí na scéně současného tance – VerTeDance, NANOHACH, 420PEOPLE.
Ponec i nadále funguje jako otevřená scéna, která poskytuje prostor a maximálně kvalitní zázemí vybraným umělcům pro realizaci jejich projektů. Jednotliví choreografové, tanečníci a skupiny působí v divadle v rámci jeho profilové dramaturgie, ale jsou zároveň nezávislými jednotkami na poli progresivního umění.

Divadlo Ponec se v nadcházející sezoně stane jedním z útočišť Divadelního studia Farma v jeskyni, které ztratilo nejen svůj prostor v Preslově ulici, ale i vizi projektu evropské rezidence. „Bylo nám nařízeno okamžité vystěhování po té, co v objektu byla provedena revize, která poukázala na havarijní stav. I přes investované prostředky, naše i města, dohadování s městem o rekonstrukci selhalo. Švandovo divadlo, které v objektu mělo svoji zkušebnu, stojí na prahu druhé transformační vlny, proto se nelze divit, že do riskantního projektu opravy objektu se nyní pustit nemůže. Štěstím v neštěstí pro nás je, že přišla rychlá dohoda s Poncem nebo také s Roxy/NoD. V každém případě nezahálíme ani si nestěžujeme, jedeme dál a připravujeme nové projekty,“ uvedla k situaci nezávislého souboru Farma v jeskyni jeho produkční Šárka Pavelková.

-mys-