Z tiskových konferencí

PQ 2011 začíná
vydáno: 14.6.2011
Za festival barev, zvuků, vůní i chutí se může směle označit nadcházející mezinárodní Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru (PQ). Už tento čtvrtek 16. června se otevřou hned na několika místech v metropoli brány do světa moderního umění, do kterého je zvána nejširší veřejnost. Na ploše více než 35 000 metrů čtverečních bude až do 26. června koncentrováno to nejlepší ze světového divadla, designu, architektury nebo módy. Během jedenácti dní PQ nabídne na čtyři stovky nejrůznějších akcí, kterých se účastní tisíce umělců či teoretiků z celého světa.

„Rozsahem je Pražské Quadriennale zřejmě největší letošní kulturní událostí v hlavním městě. Mnohem podstatnější je ale otevřenost akce vůči všem skupinám návštěvníků – od nejmenších dětí, přes třeba jen nahodilé návštěvníky divadel a galerií až po lidi s hlubším zájmem o současnou kulturu,“ říká Daniela Pařízková, výkonná ředitelka Pražského Quadriennale 2011.

Sodja Lotker, Boris Kudlička, Daniela Pařízková
Sodja Lotker (umělecká ředitelka PQ), Boris Kudlička (generální komisař PQ),
Daniela Pařízková (výkonná ředitelka PQ)


PQ v pěti hlavních sekcích a stovkách akcí s účastí jednoho až několika set performerů, včetně desítek doprovodných výstav nebo divadelních představení, oslovuje profesionály, ale třeba i zájemce o kulturu či cestování. Mnohé ze zhruba šesti desítek prezentací jednotlivých zemí vycházejí z historie či náboženství a jde o spektakulární projekty.

„Nejhojněji samozřejmě zůstává zastoupeno divadlo. Troufáme si dokonce říci, že nabízíme to nejzajímavější z aktuální divadelní produkce, byť by byla na PQ zastoupena jen fragmentem,“ líčí Sodja Lotker, umělecká ředitelka Pražského Quadriennale, podle níž je dalším spojujícím prvkem celého programu jeho živost, variabilita či interaktivita směrem k návštěvníkům. Ti si budou moci jednotlivá scénografická prostředí nejen prohlédnout, ale i poslechnout, osahat, vstoupit dovnitř a cele se do nich ponořit. Nejlépe to lze ilustrovat na projektu Intersekce, na originálním labyrintu / instalaci 30 boxů na Piazzettě Národního divadla s každodenním uměleckým programem i místy pro příjemné a inspirativní strávení času.

Jako ve včelím úlu si budou připadat návštěvníci Veletržního paláce – Národní galerie, kde se nachází hlavní epicentrum PQ, Sekce zemí a regionů. V šesti desítkách expozicí jednotlivých států se setkají se vším, jen ne se statickými obrazy: většina prezentací bude vystupovat z vymezeného prostoru, jejich podoba bude těkavá a proměnlivá, řada z projektů bude vznikat v součinnosti s aktivitou diváků. To vše za mnohovrstevnaté audiovizuální kulisy a za využití nejmodernějších technologií. Namátkou: Nový Zéland plánuje devítimetrové „provaziště“, jež se bude měnit každou hodinu zásahy zúčastněných umělců a designérů, Kanada udiví elektronickým divadélkem s 24 plošinami, 60 motory a robotizovanými předměty, Finsko láká na minifestival s denním programem...


expozice Mexika je téměř hotova, chlubí se její kurátor


Českou republiku bude reprezentovat expozice nazvaná Divadlo jako zážitek. Expozice bude simulovat zážitek ze skutečné návštěvy divadelního představení. A to ze všech úhlů pohledu. Návštěvník bude mít díky originálnímu nápadu možnost vidět divadelní představení jak z pohledu interpreta či tvůrce, tak i běžného návštěvníka.
Kurátorkami české národní expozice se po výběrovém řízení staly Marta Ljubková a Andrea Králová. Více ke koncepci české prezentace uvedla Marta Ljubková: „Vycházely jsme z toho, že scénografie musí být oživena a přinášet zážitek. Ten, který se pokusíme nabídnout, bude několikastupňový. Buď si jenom individuálně prožít samotnou expozici, nebo ji prožít prostřednictvím performera, který ji bude nějakým způsobem oživovat. Zde připravujeme speciální program, v němž si můžete najít svého interpreta, jména, s nimiž se budete chtít setkat. Oslovily jsme šest týmů výtvarníků a performerů, které se budou postupně střídat. Jednotícím rámcem, respektive zadáním pro tyto různorodé skupiny je jen a pouze zajistit návštěvníkům zážitek. V české expozici se připravte na zážitek počínaje špínou a betonem a konče jemnou estetikou marcipánových sladkostí.“


příprava expozice České republiky v plném proudu


Ještě odvážnější v obrazu nejaktuálnějších trendů v divadle, performance a práci s prostorem bude Studentská sekce. Kostýmy vytvořené z ledu, neoprenu, odpadků či nábojnic pak zaplní výstavu Extrémní kostým. Všechny expozice ve Veletržním paláci protkají nápaditě připravené trasy a programy pro nejmenší návštěvníky v rámci PQ dětem.


prostory v suterénu Veletržního paláce nabídnou výstavu Extrémní kostým


Nepřeberné množství variant toho, jak může vypadat prostor pro divadlo v 21. století, bude ke zhlédnutí v Pražské křižovatce v rámci Architektonické sekce.

V bezprostředním sousedství Piazzetty, na Nové scéně Národního divadla, našel svou základnu projekt Světlo a zvuk. Výstava světelného designu divákům představí práce dvaceti pěti světově uznávaných výtvarníků. V rámci projektu pak proběhnou zvukové prezentace a přednášky předních zvukových a světelných designérů.

O pár desítek metrů dál, v budově DAMU, se soustředí na dva tisíce studentů a pedagogů, kteří se zapojí do řady scénografických tvůrčích dílen, v nichž se zaměří na témata a formy, které umělecké školy mnohdy opomíjí. Proběhne zde totiž vzdělávací projekt Scenofest určený všem studentům uměleckých škol.


...a co asi bude toto?


Stejně jako v roce 2007 změní i letos Pražské Quadriennale podobu a život centra české metropole. Spektakulárních akcí na pražských frekventovaných místech i v objektech, jež jsou mnohdy za normálních okolností nepřístupné, nabízí PQ hned několik. Výčet akcí by byl dlouhý, proto lze jen doporučit – sledujte program.

Jednodenní vstupenky na hlavní sekce Pražského Quadriennale stojí 200 Kč, dvoudenní 300 Kč. Snížené vstupné činí 150/200 Kč. Pořadatelé vycházejí vstříc i rodinám: 2 dospělí + min. 1 dítě do 18 let zaplatí za jednodenní vstupenku 400 Kč, za dvoudenní 550 Kč. Vstupenky bude možné zakoupit ve Veletržním paláci Národní galerie, v Pražské křižovatce (kostele sv. Anny) a na Piazzettě Národního divadla.

Přestože vše vyjmenované může působit složitě, věřte, že po základním seznámení s perfektně připravenými infomateriály budete mít rázem jasno a s orientací „kde co kdy“ nebudete mít vůbec žádný problém. O orientaci přímo ve Veletržním paláci se postará intuitivní navigační systém.

-mys- (s využitím tiskových materiálů PQ)