Počet komentářů: 0
Nový komentář

Za oponou

Pražský divadelní festival německého jazyka slaví jubileum
[vydáno: 16.10.2015]
Pražský divadelní festival německého jazyka se s příchodem podzimu opět hlásí o slovo. A to již podvacáté! Na co se můžete těšit v jubilejním ročníku, který bude probíhat od 5. do 29. listopadu? Na tiskové konferenci, která proběhla v Goethe-Institutu Praha, o letošních záměrech dramaturgie informovali ředitelka festivalu Jitka Jílková a šéfdramaturg Petr Štědroň.

Dvacetročenka a dokument ČT
Ředitelka festivalu Jitka Jílková nejdříve krátce pohovořila o mimořádných projektech spojených s oslavami zmiňované Dvacítky. „Jsme rádi, že se nám opět podařilo sestavit umělecky vyrovnaný program. Rozhodli jsme se také trochu sumarizovat předchozí ročníky a vydat jakousi ´dvacetročenku´, v níž najdete přehled všech inscenací, které jsme během předchozích let do Prahy pozvali, názory osobností českého kulturního života na festival, ale i ohlasy z tisku. Její autorkou je Dora Viceníková. Česká televize také na ČT Artu odvysílá 14. listopadu ve 20.20 hodin jakousi mozaiku v podobě dokumentu z toho, co kdy o festivalu natočila. Režie se ujal Tomáš Luňák.“

der die mann (foto: Thomas Aurin)
der die mann (foto: Thomas Aurin)


Samotný program čítající jedenáct inscenací bylo prý náročné sestavit. „Nechtěli jsme dělat žádné ústupky a kompromisy, takže i proto se letošní ročník odehraje ve větším časovém rozestupu, než na jaký jsou diváci zvyklí. Největším problémem bylo skloubení volných termínů pražských divadel s termíny zahraničních hostů,“ přiblížila organizační náročnost Jílková. „Tak například, abychom mohli odehrát inscenaci Don Giovanni. Poslední večírek hamburského Thalia Theatru přímo ve Stavovském divadle, kde měla tato opera světovou premiéru, museli jsme si zablokovat termín rok a půl dopředu,“ upozornila s tím, že všechna další hostování se snažili domlouvat před toto datum. Jenže pak přišla menší svízel s projektem Volksbühne Berlin der die mann. „Inscenace potřebuje velkou točnu a jeviště, takže nám nezbylo nic jiného, než jí celý festival 5. listopadu, kdy měla Státní opera Praha volný den, zahájit,“ doplnila ředitelka, jež zároveň upozornila potenciální zájemce o tuto produkci, aby přišli včas. „Zahajovací projev se letos konat nebude, protože by herci, kteří jsou oblečeni do speciálních latexových kostýmů a masek, nevydrželi tak dlouho čekat v zákulisí. Řečnit se tedy bude až po představení na přípitku,“ potěšila jistě nejednoho divadelníka.

Faust (foto: Matthias Horn)
Faust (foto: Matthias Horn)


Zájezdy do Mnichova a Drážďan
Už poslední říjnový den se uskuteční první ze dvou plánovaných letošních divadelních výletů. Zhruba sto diváků bude mít možnost vyjet za Goethovým Faustem režiséra Martina Kušeje přímo do mnichovského Residenztheatru. „Snažili jsme se ho přivézt do Prahy, ale ukázalo se, že bychom museli nejdříve vybourat podlahu ve Státní opeře, abychom tam mohli tak náročnou scénu postavit. Rozhodli jsme se tedy raději Státní operu zachovat budoucím generacím a diváky za Faustem dopravit,“ zažertovala ředitelka.

Martin Kušej je již pátým rokem intendantem Residenztheatru a jeho Faust získal několik ocenění. „Jedná se o nesmírně estetické nastudování, které jsme ovšem přivezli především z dramaturgických důvodů. Tamní dramaturgii se totiž podařilo zásadně propojit první a druhý díl s novými textovými celky, jejichž autorem je Albert Ostermaier. Uvidíte tak velmi živý příběh ze současného života o jakémsi vyhaslém depresivním bankovním manažerovi, kterého ztvárňuje Werner Wölbern. Do role energického Mefista byla obsazena Bibiana Beglau, kterou jste mohli vidět v roce 2012 na festivalu jako Petru von Kant,“ upozornil Petr Štědroň. Odjezd za Faustem je naplánován na 31. října, z Prahy se vyjíždí v 10 hodin.

Do Drážďan se pak můžete za Kafkovou, Kohoutovou a Klímovou Amerikou zajet podívat o několik dní později, přesně 11. listopadu. „Chceme tím vzdát hold zakladateli festivalu Pavlu Kohoutovi. Tato dramatizace, kterou má nyní na repertoáru Staatschauspiel Dresden, je zajímavá i tím, že veškeré ženské postavy přejímají mužské figury, což vede k momentům grotesknosti a travestie,“ doplnil Štědroň.

Amerika (foto: David Baltzer)
Amerika (foto: David Baltzer)


Pražský program
Jak již bylo řečeno, festival 5. listopadu ve Státní opeře zahájí berlínská Volksbühne hravou a vtipnou inscenací složenou z textů progresivního rakouského experimentálního básníka Konrada Bayera, který zemřel v polovině 60. let, der die mann. O její nastudování se postaral Herbert Fritsch. „Fritsche jste mohli před lety vidět ve Státní opeře v Castorfově inscenaci Moje Sněhová královna, kde hrál jednu z hlavních rolí. Nicméně během posledních deseti let se vypracoval k jednomu z nejceněnějších německých nejen činoherních, ale i operních režisérů,“ podotkl Petr Štědroň.

Do pražského Divadla Komedie zavítá v sobotu 7. listopadu i Městské divadlo Kladno s inscenací režiséra Martina Františáka Brémská svoboda, která získala každoročně udílenou Cenu Josefa Balvína za nejlepší inscenaci původního německy psaného textu.

Brémská svoboda (foto: archiv Městského divadla Kladno)
Brémská svoboda (foto: archiv Městského divadla Kladno)


Renomovaný soubor Deutsches Theater Berlin přiveze do Divadla na Vinohradech 8. listopadu inscenaci hry Friedricha Dürrenmatta Návštěva staré dámy. „Vybrali jsme ji pro velmi zvláštní a především nečekaný estetický kód, který zvolil režisér Bastian Kraft. Inscenace je stylizovaná do formy černobílého filmu s klavírním doprovodem songů Lady Gaga, které se k příběhu nesmírně hodí. V téměř muzikálovém duchu hlavní roli ztvární čtyři herečky a jeden herec, takže uvidíte hned pět starých dam v jednom balení,“ prozradil Štědroň, kterého posléze doplnila Jitka Jílková: „Inscenací hry Návštěva staré dámy jsme před dvaceti lety, samozřejmě v jiném nastudování, v Divadle na Vinohradech náš festival zahajovali, což je zajímavá shoda okolností.“

Následovat bude triáda „Kafkovských inscenací“. Kromě zmiňované „výletní“ drážďanské Ameriky se můžete 10. listopadu vydat do Divadla Komedie na inscenaci Martina Englera kaFka – Hrůza pouhé schematičnosti, kterou přiváží Kulturhaus Niederanven Luxenburg. Projekt vznikl na základě deníkových záznamů známého spisovatele.

Das Schloss (foto: Karolin Back)
Das Schloss (foto: Karolin Back)


21. a 22. listopadu se na Nové scéně pražského Národního divadla odehrají dvě reprízy dramatizace Kafkova nedokončeného románu Zámek v podání Schauspielu Frankfurt. O režii se postaral Ersan Mondtag, jenž je považován za nastupující hvězdu současné mladé režie.

V Divadle Archa pak dva dny za sebou 23. a 24. listopadu ve spolupráci s festivalem Akcent vystoupí seskupení dokumentárního divadla Rimini Protokoll, který bude v Praze hostovat již potřetí. Nyní s inscenací Kontrola kvality. „Zde bychom chtěli upozornit na menší riziko. Z důvodu zdravotního stavu hlavní představitelky se může stát, že se představení v případě chřipkové epidemie neodehraje, není možné podstoupit takové riziko. Nahradili bychom ho pak záznamem inscenace, k jehož promítnutí nám dal soubor práva,“ informovala Jílková. Hlavní protagonistka Marie-Cristina Hallwachsová, která na jevišti vystupuje i se svými dvěma ošetřovateli, ke svému příběhu říká: „Nikdy jsem se neptala, proč se mi to stalo. Proč jsem před dvaceti lety letěla se svými rodiči ze Stuttgartu na Krétu oslavit maturitu. Proč jsem skočila v tom prázdninovém letovisku po hlavě do bazénu na straně neplavců. Byl to poslední pohyb, k němuž jsem své tělo dokázala přimět.“ Šéfdramaturg Petr Štědroň ovšem upozornil, že se nebude jednat o nějakou depresivní podívanou. „I když je Marie připoutána na pojízdné elektrické křeslo a dokáže jen hýbat hlavou, inscenace vypovídá o jejím neuvěřitelném životním elánu a klade velmi složité a hluboké otázky natolik ironickou a lehce směšnou formou, že z ní určitě nebudete odcházet zdrceni.“

V Divadle Komedie se ve dnech 24. a 25. listopadu představí také švýcarská produkce Theater Basel a Théâtre De Vidy, Lausanne King Size v režii Christopha Marthalera. Bude se jednat o melancholicko - písňový večer odehrávající se v jednom hotelovém pokoji v královské posteli king size.

Die lächerliche Finsternis (foto: Reinhard Maximilian Werner)
Die lächerliche Finsternis (foto: Reinhard Maximilian Werner)


Asi nejočekávanější akcí pak bude hostování vídeňského Burgtheatru s inscenací Směšná temnota, za niž Dušan D. Pařízek posbíral v Německu téměř všechny divadelní ceny. Jejich výčet by vydal na pěkný odstavec, a tak připomeňme, že dvě z nich obdržela například Pařízkova dvorní herečka Stefanie Reinsperger. „Hra Směšná temnota Wolframa Lotze je založena na prolínání reality a fikce, odehrává se v deštných pralesích v Afganistánu, které samozřejmě neexistují. Inscenace trvá dvě hodiny, přičemž do její stopáže je začleněna i přestávka, nicméně doporučuji divákům zůstat v hledišti. Během pauzy totiž budou mít možnost spatřit například i to, jak se likviduje část divadelní podlahy za pomoci zahradní drtičky na dřevo,“ poznamenal Štědroň. Inscenaci uvidíte 28. listopadu v Divadle na Vinohradech.

Závěr festivalu bude patřit hamburskému Thalia Theatru a jeho v úvodu zmiňované rok a půl „objednané“ inscenaci Don Giovanni. Poslední večírek. Režíroval ji Antú Romero Nunes. „Vychází jen velmi volně z Mozartovy stejnojmenné opery, příběh výrazně přepracovává. Jedná se o velmi energickou inscenaci vtahující diváky do děje jak imaginativně, tak konkrétně. V jeden moment se dostane na jeviště Stavovského divadla hned sto žen. Co se tam s nimi bude dít, budou vědět jen ony. Stane se tak totiž těsně před přestávkou,“ poodhalil jeden z inscenačních ingrediencí tvůrců šéfdramaturg. Takže pánové pozor! Při návštěvě této produkce si své manželky a přítelkyně raději pečlivě hlídejte. Doporučujeme je nespouštět z očí.

Vstupenky na všechna představení jsou od 15. října k dostání v prodejní síti Ticketpro.

Součástí festivalu je i takzvaný Off-Program, v jehož rámci bude ve dnech 26. - 29. listopadu uvedena například ve Studiu Hrdinů inscenace Dušana D. Pařízka Kauza Schwejk.

-jl-



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.