Z tiskových konferencí

Ženy a to ostatní v 60. sezoně
vydáno: 12.9.2007
Divadlo pod Palmovkou zahájilo 60. sezonu slavnostním představením Gazdina roba s Jitkou Čvančarovou v hlavní roli. Součástí večera byl také křest CD s písněmi z této inscenace a dalšími materiály. Zatímco původní divadelní budova na místě současného Divadla pod Palmovkou stála od roku 1905, moderní dějiny libeňské scény se píší od roku 1948. Aby však nebyla mýlka, ten úplně první soubor, jehož členy byli mj. Otomar Korbelář či Theodor Pištěk, zahájil v tomto prostoru své působení již o sezonu dříve, ale záhy se rozpadnul. Až premiéra inscenace Jiříkovo vidění J. K. Tyla dne 31.8.1948 je pokládána za první oficiální počin souboru Městského oblastního divadla. Režisér Jan Strejček kolem sebe tehdy shromáždil především mladé a nadšené herce, mezi nimiž byli např. Josef Kemr, Soběslav Sejk, Jan Skopeček, Věra Tichánková a znovu se vrátil i Theodor Pištěk. Městské oblastní divadlo pak na dlouhá léta změnilo svůj název na Divadlo S. K. Neumanna, které zažilo vrcholné období především v 60. letech za éry šéfrežiséra Václava Lohnického. Od roku 1990 nese libeňská scéna nový název dle pomístního názvu této pražské lokality – Divadlo pod Palmovkou. Pod vedením Petra Kracika se toto divadlo stalo jednou z nejsledovanějších českých scén s vysokými ambicemi a cílem provozovat výrazné herecké divadlo. Do osudu divadla zásadně zasáhly katastrofální povodně v roce 2002, kdy výška hladiny vody v hledišti dosahovala až dva metry. Po náročných opravách se divadelní sál navrátil k prapůvodnímu secesnímu vzhledu, takže už nějaký čas patří k těm nejkrásnějším divadelním stánkům v Praze.

„K výročí jsme připravili výstavu věnovanou nejúspěšnějším inscenacím a nejvýraznějším osobnostem od roku 1948. V profilu těch mnoha let budou k vidění vzácné a dosud nezveřejněné archiválie, naopak něco už ani neuvidíte, neboť to vzala velká voda. Kromě této výstavy a křtu zajímavého CD jiné trachtace k výročí snad ani nechystáme,“ neformálně uvedl ředitel Divadla pod Palmovkou Petr Kracik. Kvůli pozoruhodné výstavě se tak určitě vyplatí na některé z představení přijít o něco dřív.

„Jinak jak vidíte, jsem tu v dobré společnosti krásných dam, o ženách „dramaturgicky“ bude i naše nadcházející sezona a do role Gazdiny roby vstupuje moje žena Tereza Kostková. Ne proto, že je to moje žena, ale byla obsazena již na začátku příprav inscenace, aby roli alternovala s Jitkou Čvančarovou, která v současné době patří mezi velmi vytížené herečky. S další ženou, naší ekonomkou Věrou Táborskou, jsme se rozhodli z finančních důvodů nevěnovat se již produkcím pro malou scénu a pronajmout ji mladým hercům z Divadla Letí,“ vypočítává Petr Kracik.

První premiérou sezony bude v říjnu hudební komedie Neila Simona Sliby chyby. Do hlavních rolích jsou obsazeni v trojalternaci Barbora Valentová nebo Hana Holišová nebo Lucie Černíková, Ondřej Kavan nebo Radek Zima, René Přibil nebo Ladislav Županič a Rostislav Čtvrtlík. Druhou připravovanou premiérou je historická freska Roberta Bolta Ať žije královna zpracovávající na půdorysu skutečné historické události duel dvou královen Marie Stuartovny a Alžběty I. V titulních rolích se představí Jitka Čvančarová a Zuzana Slavíková. Není bez zajímavosti, že Jitka Čvančarová již Marii Stuartovnu hraje na scéně brněnského Městského divadla, avšak v tom původním Schillerově dramatu. Třetí v pořadí bude premiéra adaptace známého filmu Ingmara Bergmana Scény z manželského života. V inscenaci dotýkající se největší záhady života, vztahu muže a ženy, vystoupí hostující Simona Stašová a Jan Novotný.

„Všechny premiéry jistě budou velkým dobrodružstvím,“ těší se Petr Kracik. „Scény z manželského života už plánujeme dva roky, dokonce jsem to měl režírovat snad i já, vždyť něco o manželství už vím, ale jen ať si hlavní protagonisté o tom popovídají s režisérkou Lucií Bělohradskou. Hudební komedii Sliby chyby připravuje Zdeněk Černín a měli bychom touto inscenací přinést další důkaz toho, že libeňský ansámbl je múzicky založený. A hru Ať žije královna jsem si nechal jako velké téma pro sebe a propašoval jsem ji na Palmovku tak, aby o tom naše ekonomka nevěděla. Jistě si pamatujete, že jsem tuto hru měl dělat v Divadle na Vinohradech, kde to ztroskotalo kvůli drahým kostýmům nebo co. To se tady stát nemůže, něco přešijeme… (smích) V každém případě neznám dvě efektnější ženské postavy pro divadlo. Pozoruhodné na Boltově hře je i to, že – na rozdíl od Schillera – obě hlavní hrdinky se na jevišti nepotkají, a já tak mohu zkoušet pěkně separátně na dvě části…“ (smích)

Podle slov Simony Stašové je znát, že se na hostování v Divadle pod Palmovkou těší: „Scény z manželského života je krásný text, v původní podobě má snad šest hodin, takže teď s režisérkou Lucií Bělohradskou licitujeme, co za témata vyzdvihnout. Ale máme to „předpřipravené“ se znalcem manželství Petrem Kracikem, takže stavíme na podnětném základu. (smích) Rádi bychom do inscenace také vnesli jemný humor, takový, aby se lidé v hledišti tak trochu smáli sami sobě.“

V pokladně Divadla pod Palmovkou nebo při představeních si již můžete zakoupit zmiňované CD, které je nejen „soundtrackem“ písňových čísel z inscenace Gazdina roba, ale obsahuje mnoho dalších materiálů: fotografie a videoukázky, profily herců či přehled historie Divadla pod Palmovkou. Hudební pojetí inscenace Gazdina roba se opírá o výběr spíše méně známé lidové poezie a hudby, která je z části autorsky dodělaná. Autor hudby a aranžér lidových písní Dalibor Štrunc vybíral zejména z osobitých oblastí Slovácka, Kopanic a Horňácka. „Je to vždy ošidné být zároveň autorem i aranžérem. Je použita lidová poezie částečně zhudebněná mnou, částečně jsou použity původní motivy z lidových zpěvníků. Mám velkou radost, že jak inscenace, tak i s ní toto CD vznikly velmi spontánně. Nikdo ani nepředpokládal, že by mohl vzniknout i záznam. Jsem moc rád za tuto příležitost, že jsem, jako Moravák, mohl spolupracovat s předním pražským divadlem, překvapil mě velký entuziasmus a chuť herců dělat právě moravské písničky. Vlastně jsme to stihli natočit během jediného dne. Záznam možná z určitého pohledu nesplňuje „top kritéria“ pro hudební nahrávku, ale má v sobě silný moment autenticity. Nečekal jsem, že Divadlo pod Palmovkou se tak krásně zhostí tohoto úkolu a nápad na CD tak rychle zrealizuje.“

Další významnou novinkou v Divadle pod Palmovkou je, že na jeho malé scéně přistává Divadlo Letí. „Byli jsme „mobilní“ soubor, který vznikl před dvěmi lety a neměli jsme stálou scénu. Putovali jsme po mnoha místech v Praze. Jsme moc rádi, že máme možnost vstoupit do stálého prostoru a mít právě zde své útočiště. My se zaměřujeme na zcela současnou dramatiku, všechny texty uvádíme v českých premiérách, nebo jako autorské projekty, a tak věříme, že náš program bude příjemně doplňovat klasický repertoár, resp. moderní klasiky našeho pronajímatele,“ uvedla produkční Divadla Letí Magda Zelenková. Letí na Palmovce začíná pravidelně hrát v polovině října a připraví i nové premiéry. Kabaret Praha Letí však bude i nadále uváděn v Paláci Akropolis.