Z tiskových konferencí

Zkrocení ženy jako zrození ženy
vydáno: 8.6.2011
Pilotním projektem tradičních Letních shakespearovských slavností bude v tomto roce inscenace Zkrocení zlé ženy s Tatianou Vilhelmovou v roli Kateřiny a Romanem Zachem v úloze Petruchia. Inscenační tradice této dávné komedie často stavěla do pozice důmyslného krotitele právě Petruchia, zatímco na Kateřinu zbyla ta hubatá stylizace. V režijní koncepci Daniela Špinara nebude úplně jasné, zda Petruchio krotí Kateřinu, či vlastně Kateřina Petruchia, a nebo zda nejde jen o přirozený namlouvací rituál, který má své zákonitosti.

„Titul Zkrocení zlé ženy má na Letních shakespearovských slavnostech již výsadní postavení, neboť půjde o jeho již třetí nastudování,“ připomněl Martin Rychlý, ředitel LSS. (Poprvé se na Hradě hrálo Zkrocení v roce 1995, tehdy ještě v produkci Tomáše Töpfera, podruhé v roce 2000 v režii Vladimíra Strniska a šlo o první česko-slovenský projekt LSS.)

„Zkrocení zlé ženy je úžasně vtipnou studií na téma namlouvacích rituálů lidských samečků a samiček,“ charakterizuje hru Daniel Špinar. Podle něj v sobě skrývá i velké pravdy: „Například, že pokud chce muž zkrotit ženu, podaří se mu to pouze tehdy, přeje-li si to sama žena. Tato hra mluví i o tom, jak může být osvobozující, když se žena nebojí být ženou a muž mužem. Zkrocení zlé ženy, Shakespearovu komedii s mírně nekorektním názvem (protože Kateřina není zlá), tak vnímám především jako hru o ženském zrození.“

Martin Hilský, Daniel Špinar, Vojtěch Dyk, Roman Zach, Tatiana Vilhelmová
Martin Hilský, Daniel Špinar, Vojtěch Dyk, Roman Zach, Tatiana Vilhelmová


„Třebaže „Zkrocenka“ patří k nejranějším Shakespearovým komediím, překvapí jemností a zároveň silnou energií, složitostí a vyzrálostí divadelní struktury, jiskřivými dialogy, jež připomínají štěpné reakce,“ říká o hře uznávaný překladatel Martin Hilský.

Zkrocení zlé ženy má své pravidelné místo v repertoáru divadel, je diváckou jistotou a patří k těm, na které nejde jen tak naroubovat radikální výklad – nejčastěji to svádí k výkladu feministickému, jakože protipólu mužského šovinismu. Pokud tak někdo z režisérů učiní, aniž by na téma hry měl jasný názor, většinou narazí. Režisér Daniel Špinar patří spíše k těm, kteří hledají a překvapují, proto může někoho zarazit, že jeho nová inscenace bude oslavou divadelního svátku, jakým Letní shakespearovské slavnosti snad ještě pořád jsou. „Prostředí na Hradě má úplně jinou atmosféru, jiné parametry proti kamenným divadlům, než abychom řešili nějakou novátorskou dramaturgii. Nechci placatit téma nějakým subjektivním výkladem, všechno je zde o atmosféře, přizpůsobení se otevřenému prostoru, proto není mým záměrem udělat zakonzervovanou inscenaci, nebojím se zcizovacích efektů ani míchání stylů. Pokud se ukáže, že něco není kompaktní, budu to v tomto druhu divadla hraného pod širým nebem považovat za výhodu. Rád bych, aby diváci prožili zábavný večer, aby viděli představení, v němž se budou mísit prvky klasické činohry s happeningem, trochou grotesky, trochou civilu, trochou povídání s diváky a spoustou hudby. Tahle Shakespearova hra není černobílá ani mravokárná, není ani feministická ani machistická a pojednává o naprosto elementárních věcech. O touze člověka patřit k jinému člověku, o hledání šťastného partnerství. A pak především o tom, že tělesná chemie je vždycky silnější než rozum. A toto téma je tu zpracováno nesmírně hravě,“ zdůraznil Daniel Špinar. „Téma namlouvání, očuchávání, milostné chemie mě zajímá. Vždyť je to téma aktuální pro všechny časy, pro každého z nás,“ dodal.

Martin Hilský, Daniel Špinar
Martin Hilský, Daniel Špinar


Tatiana Vilhelmová ke své postavě říká: „Kateřina je pro mě ženou svobody a nespoutanosti. Okolí ji vidí jako nezkrotnou, ale to jen proto, že si neví rady s její bezbřehostí. Ona hledá život! Vše, co roste a voní! Setkání s Petruchiem je pro Kateřinu probuzením její ženskosti. Žena v ní totiž v Petruchiovi konečně získá partnera, s nímž si rozumí. Ani jeden ale nechce tomu druhému ustoupit, neustále se provokují, šprajcují a zkoušejí, kam až můžou zajít. Tohle jiskření jim ale neubírá na vzájemné lásce. V obou je velký oheň a z toho může být jen jeden velký požár!“

„Kateřina a Petruchio jsou solitéři, rychlí, chytří a impulzivní frajeři, kteří jsou kvůli svým vyhraněným postojům ke světu zároveň trochu osamocení. Což jim vlastně vyhovuje. Stane se to, co se v reálném životě asi moc nestává, že se tyhle světy potkají a mají dvě možnosti: Buď zešílí, nebo se do sebe zamilují. Stane se to druhé... s esencí šílenství,“ zamýšlí se Roman Zach. Pak už jsou zcela jasné důvody, proč se musí „zkrotit“ oba vzájemně. On chce Kateřinu přinutit, aby projevila opravdové city a emoce. Ona chce, aby i Petruchio odhodil své obranné pózy.

Roman Zach, Tatiana Vilhelmová
Roman Zach, Tatiana Vilhelmová


V jedné věci se Tatiana Vilhelmová a Roman Zach neshodnou. A je to pro hraní divadla pod širým nebem zásadní. „Nesnáším vítr,“ konstatuje Tatiana Vilhelmová, která je ten typ, co chodí zavírat dveře, aby nebyl sebemenší průvan. „Já vítr miluju,“ se smíchem oponuje Roman Zach. V dalších rolích uvidíte Lucii Štěpánkovou, Vojtěcha Dyka v alternaci s Matoušem Rumlem, Davida Novotného, Vladimíra Marka, Pavla Kikinčuka v alternaci s Oldřichem Víznerem, Jiřího Černého, Michala Kerna, Petra Vančuru, Jana Novotného, Zdeňka Hrušku a Lenku Zbrankovou. Lákadlem pro divadelní znalce může být i značný podíl scénické hudby J. P. Muchowa v inscenaci. Premiéra Zkrocení zlé ženy se uskuteční na sklonku června v Nejvyšším purkrabství Pražského hradu. Ceny vstupenek na pražská představení na místa, odkud je vidět a slyšet, zůstávají bohužel drastické.

Z dalšího programu Letních shakespearovských slavností:
Pražskou premiéru bude letos mít slovensko-česká inscenace Oko za oko – niečo za niečo režiséra Michala Vajdičky a Ivanou Jirešovou, Richardem Stankem a Martinem Trnavským v hlavních rolích. Festival uvede i reprízy úspěšných her z minulých ročníků. Na programu jsou Jindřich IV., Veselé paničky windsorské, Romeo a Julie a drama Antonius a Kleopatra (zde opět s česko-slovenským obsazením). V Praze se vedle scény v Nejvyšším purkrabství bude využívat také scéna „v podhradí“ na Malé Straně, na nádvoří komplexu budov Lichtenštejnského paláce (HAMU). Hrát se bude již tradičně také v Brně (Špilberk) a Ostravě (Slezskoostravský hrad). Výhradním prodejcem vstupenek pro všechny scény, stejně jako v minulých letech, je Ticketportal.

-mys-