Z tiskových konferencí

Ztráty a nálezy
vydáno: 26.9.2014
21. ročník setkání divadelní, hudební, taneční, literární, výtvarné a jiné alternativy opět přichází s neortodoxní profilací a širokou programovou náplní. Festival ...příští vlna/next wave... zve diváky, kteří neočekávají jen to prověřené a nebojí se ani případného rizika, na mnoho novinek. Dramaturgie festivalu bude tradičně pracovat s několika dramaturgickými liniemi. První z nich jsou Ztráty a nálezy, což je i oficiální motto letošního ročníku. Přehlídka v této své linii se zaměří na uskupení, která se rozpadla, rozštěpila či inovovala, aby mohla po metamorfóze ve své práci pokračovat. Druhou linii inspirovala symbolika vepře: festival oslovil několik umělců, aby vytvořili pouliční projekty na toto téma (a komu nestačí umění, festival zve na zabijačku, která se uskuteční v divadle DISK v sobotu 4.10.). Další linie Open Fund podporuje mladé a odvážné umělce. Z minulých ročníků festivalu si diváci také zvykli (a rádi se jich účastní) na zajímavé intervence do veřejných prostorů nebo na objevování míst s kulturně-komunitním potenciálem. Letos si festival všímá nově vzniklého kulturního centra Venuše ve Švehlovce, který vzniká v nádherném, byť silně zašlém sále v budově Švehlovy koleje na pražských Vinohradech. Prostor má tak jedinou chybu, pro astmatiky zatím vhodný úplně není...


vítejte ve Švehlovce (foto: Michal Novák)


Sál byl postaven jako součást komplexu Švehlovy koleje ve stylu pozdního art deco s prvky rondokubismu ve dvacátých letech 20. století. Jeho význam za doby komunismu pozvolna upadal, stejně jako investice do údržby a oprav. Po roce 1989 zde velmi krátce fungoval klub Belmondo, poté se sál pro veřejnost uzavřel. Zašlé stěny, specifický architektonický styl interiéru, vynikající akustika a částečné umístění v podzemních prostorech v sobě skrývají silný potenciál. „Genius loci sálu je něco, s čím se samozřejmě dá pracovat a co v divácích zanechává silný dojem,“ říká Jakub Čermák, umělecký vedoucí souboru Depresivní děti.


vítejte ve Švehlovce (foto: Michal Novák)


Oficiální start fungování kulturního centra Venuše ve Švehlovce proběhne od 4. do 9. října, právě v rámci festivalu ...příští vlna/next wave... . Ve Venuši naleznou svou scénu tři rezidenční soubory: Depresivní děti touží po penězích (mladí avantgardisté působící dosud zejména na poli site-specific, kterým není nic svaté), 11:55 (čti „za pět minut dvanáct“ – mladý generační soubor absolventů KALD DAMU, který na sebe již upozornil například inscenací Regulace intimity) a Chemické divadlo (mladé uskupení usilující o hledání nových forem divadla poezie a experimenty na hranicích divadla, literatury a výtvarného umění, nečekejte však od něho v žádném případě divadlo „knižní“).

Příští vlna se bude pohybovat i v různých site-specific prostorech. „Ukážeme, jak je důležité "zahodit" divadelní sály. Poprvé v Praze uvedeme inscenaci Ležatá osmička – inscenaci brněnské progresivní skupiny D´EPOG, který se bude odehrávat v Malé dvoraně ve Veletržním paláci, který je součástí Národní galerie. A protože je to projekt mimořádný, vstupné bude zdarma,“ upozorňuje dramaturgyně festivalu Lenka Dombrovská a přidává upozornění: „Museli jsme však posunout začátek představní na 16:30, neboť ve tři čtvrtě na šest se v Národní galerii rozezní hlášení o tom, že se zavírá, což by narušilo průběh představení.“


na tiskovém setkání (foto: Michal Novák)


Festival také premiérově uvede dvě bytová divadla, jež se vyznačují intimitou a jsou určena pouhým třiceti divákům, dále pouliční projekt před Národním divadlem a dvě inscenace v kavárně – vzpomínku na film pro pamětníky Orient bar – místo snů a Franz KafKABARET, jenž oslavuje devadesáté výročí úmrtí Franze Kafky, v podání souboru Sektor pro hosty.

Letos festival začíná výjimečně již v září, a to prologem, který alespoň na jeden večer opět spojí Česko a Slovensko. Ve spolupráci s festivalem Divadelná Nitra bude uveden projekt Rádio Bolehlav: Na čo umenie? Dvě rozhlasová studia, jedno v Praze, druhé v Nitře, budou pod taktovkou Jakuba Čermáka společně hledat odpověď na otázku, na co je umění. „Diváci se mohou účastnit představení přímo, posluchači mohou sledovat přenos na webových stránkách souboru Depresivní děti,“ láká Jakub Čermák.

Pražská část festivalu nabídne osm premiér. „Mezi očekávané vrcholy budou jistě patřit dva projekty, jež jsou inspirovány dnes již legendárními literárními díly,“ říká ředitel festivalu Jakub Matějka. Tři básnické sbírky Pavla Zajíčka tvoří půdorys inscenace Pustina v režii Miroslava Bambuška, premiéru festival uvede 6. října ve Studiu Hrdinů. Dílem Markýze de Sade se inspiroval režisér Jakub Čermák a společně se svými druhy ze souboru Depresivní děti touží po penězích uvede o den později v novém prostoru Venuše ve Švehlovce projekt 120 dnů svobody. ...příští vlna/next wave... také oslaví desetiletou činnost taneční skupiny NANOHACH a představí work in progress jejich bilanční inscenace MOVE ON.

S letošním mottem festivalu jsou spojeny také návraty. Slavnostní Udílení Poct festivalu za alternativní umění se bude opět konat v Divadle Na zábradlí, a to v pátek 3. října. Aby to nebyl jediný „návrat na místo činu“, svěřili pořadatelé koncept večera režiséru Michalu Hábovi a jeho kolegům ze skupin Lachende Bestien a Kartel. Tým, který působil v Eliadově knihovně (kde mimo jiné uvedl inscenaci 120 dnů svobody s podtitulem – V každém člověku dříme prase), se tak opět vrátí do divadla na Anenském náměstí a jistě poctěným umělcům a divákům připraví bujarý večírek, na který se nezapomíná.


prasátka v roztomilém smyslu slova (foto: Michal Novák)


Novinkou 21. ročníku ...příští vlny/next wave... je dramaturgická linie s názvem Open Fund. „Umělci, především začínající a nabízející alternativní inscenace, dostali možnost zažádat festival o finanční a produkční podporu. Z dvacítky přihlášených projektů festivalový tým vybral tři a všechny budou uvedeny mimo divadelní sály v rámci pražské části přehlídky,“ vysvětluje Lenka Dombrovská.

Program je tak rozšířen o dvě bytová divadla a urban game. Intimní inscenaci ME o víře v sebe samu připravuje s herečkami a autorkami Klárou Hajdinovou a Alexandrou Ptáčkovou režisér Ivo Kristián Kubák. Písnička o kudle společnosti Masakr Elsinor představí expresionistickou poezii, milované sériové vrahy i válečné hrdiny. Obě inscenace budou realizovány v zatím tajném bytě v Praze 3, a to 2. a 5. října. Tajný byt se bude s největší pravděpodobností nacházet v Balbínově ulici...
Interaktivní instalace Haters Jana Mocka bude probíhat na Piazzetě Národního divadla. Jak vybít agresivitu budou moci diváci vyzkoušet na vlastní kůži ve dnech 6. – 9. října.
Na všechna tato komorní představení je třeba si předem udělat rezervaci.


na tiskovém setkání (foto: Michal Novák)


...příští vlna/next wave... v Brně

Brněnská část festivalu na rozdíl od loňska odstartuje hned po pražské části - již 10. října. Představení se budou odehrávat v legendárním prostoru Kabinet Múz a v novém divadelním Studiu Paradox. Na adrese Křížová 20 v Brně vzniklo nové místo pro divadelní alternativu. Motto prostoru zní: Nesmyslnost paradoxu je pouze zdánlivá. Slavnostní otevření proběhne 3. a 4. října hudebním festivalem spřátelených kapel a divadelních uskupení. Divadelní představení v rámci festivalu …příští vlna/next wave… pak budou prvními, která diváci na tomto místě budou moci navštívit.

V pátek 10. října se prostřednictvím Divadla Krajiny seznámí s osobností zneuznaného básníka brněnských zákoutí Vojtěcha Barchovského. V inscenaci Vojtěcha Barchovského Bol, zmar a skon v režii studentky JAMU Zuzany Patrákové bude v krajinách básníkovy duše bloudit Lubomír Stárek. Sobotní program zahájí Divadlo Plyšového medvídka s inscenací Hugo Haas se vrací. Režisér Konrád Popel podle textu Matyáše Dlaba vytvořil subtilní, ale sladkobolně hořkou lidskou tragikomedii o návratu legendárního komika do socialistického Československa. Divadlo Feste v rámci svého programu věnujícího se současné palčivé tématice zpracovalo problematiku exekucí v inscenaci Dluhobaroni. V Kabinetu Múz odhalí bezprostřední upřímnou zpověď dvou žen postižených nejen životními eskapádami, ale také hyenismem samozvaných exekutorů v bažinách nevymahatelného českého právního systému. V sobotním „mezičase“ nebude ani v Brně chybět pouliční projekt pražských performérů Animálie.
Brněnskou část festivalu uzavře hudební inscenace inspirovaná filmem Kristian Orient bar – místo snů. V režii společnosti Kolonie via Kartel se budou diváci moci oddat vlastním fantaziím a atmosféře dávno minulých časů. Nezavírejte oči... Splňte si sny!

-kac- -mys-