Zpráva
Činoherní studio uvede v české premiéře představení Anšlus, hru Jaroslava Rudiše
vydáno: 1.12.2021
Nejnovější hru Anšlus českého spisovatele, scenáristy a dramatika Jaroslava Rudiše představí v české premiéře ústecké Činoherní studio v pátek 3. prosince. Inscenaci v německém originále Anschluss letos v červnu ve světové premiéře uvedlo drážďanské divadlo Staatsschauspiel a víceméně hned poté Rudiš hru nabídl dramaturgii Činoherního studia. Ta neváhala a svěřila ji do rukou Josefa Doležela a dramaturga Norberta Závodského, dvou čerstvých absolventů pražské DAMU. V programu Činoherního studia se tak Anšlus objeví jako 3. premiéra 50. sezóny.
„Anšlus se odehrává na hranici. Na hranici států, ale také na hranici mezi životem a smrtí. Osudy všech našich postav jsou hraniční, stejně tak jako jejich základní situovanost. Společně s nimi zkoumám, kde mám ty hranice zase já,“ přibližuje děj inscenace a svůj pohled na ni režisér Josef Doležal. Anšlus je totiž zasazen do severočeské Moldavy, kde čtveřice hlavních hrdinů v tamější restauraci čeká na své německé sousedy, aby společně a definitivně vyřešili česko-německé sousedské vztahy. Dramaturg Norbert Závodský pak Doležala doplňuje: „Hosté totiž přináší vybočení z naší každodennosti, všednosti, naše životy se pak začínají ubírat jinudy, než jsme zvyklí. A to vnímáme jako ohrožení. Skrze hosty (jiného člověka) nahlédnout na sebe, to je to, co je neustále přítomné jak v Anšlusu, tak i v našich osobních životech.“
Ve světové premiéře se inscenace hry Anšlus objevila letos v červnu v německém divadle Staatsschauspiel Dresden. Jak rozdílně může působit na německého a českého diváka odhaduje dramaturg Závodský: „Němci mi ukazují, jak je důležitý odstup a slušnost (hlavně žádné halali!), zatímco Češi mi neustále připomínají, že žít s odstupem nejde. Anšlus je geniální právě v tom, jak oba přístupy propojuje. Občas zahlédneme českou hravost nebo útulný sentiment, jindy zase německý řád a citovou strohost. To vzájemné přelévání mě nepřestává fascinovat. Něco mi říká, že český divák dokáže zahlédnout všechny zmíněné proudy.“
Anšlus napsal Jaroslav Rudiš, autor, který se česko-německými vztahy ve svých dílech zabývá permanentně. Za přínos ke sbližování Čechů a Němců letos v říjnu obdržel Záslužný řád Spolkové republiky Německo, který mu předal prezident Frank-Walter Steinmeier. „Anšlus nese mnoho příbuzných motivů – melancholickou mužskou pospolitost, přízračný vliv minulosti na naši přítomnost, blízkost k železnici a pivu – s aktuálním Rudišovým románem Winterbergrovou poslední cestou,“ všímá si kmenová dramaturgyně Činoherního studia Tereza Marečková. Jaroslav Rudiš není ústeckému divákovi neznámí, v minulosti Činoherní studio uvedlo jeho hry Strange Love či Alois Nebel a v současnosti má stále v repertoáru inscenaci Lidojedi, jejímž spoluautorem je Petr Pýcha.
Jaroslav Rudiš: Anšlus
3. premiéra 50. sezóny Činoherního studia
Premiéra 3. prosince v 19.00, reprízy 5. a 9. prosince v 19.00 v Činoherním studiu
Režie: Josef Doležal
Dramaturgie: Norbert Závodský
Překlad: Jaroslav Achab Haidler a Norbert Závodský
Výprava: Martin Šimek
Hudba: Ondřej Švandrlík
Hrají: Jaroslav Achab Haidler (Havlík), Jan Hušek (Sacher), Matúš Bukovčan (Charlie) a Lukáš Černoch (Ferenz)
zdroj zprávy: Petr Kuneš
„Anšlus se odehrává na hranici. Na hranici států, ale také na hranici mezi životem a smrtí. Osudy všech našich postav jsou hraniční, stejně tak jako jejich základní situovanost. Společně s nimi zkoumám, kde mám ty hranice zase já,“ přibližuje děj inscenace a svůj pohled na ni režisér Josef Doležal. Anšlus je totiž zasazen do severočeské Moldavy, kde čtveřice hlavních hrdinů v tamější restauraci čeká na své německé sousedy, aby společně a definitivně vyřešili česko-německé sousedské vztahy. Dramaturg Norbert Závodský pak Doležala doplňuje: „Hosté totiž přináší vybočení z naší každodennosti, všednosti, naše životy se pak začínají ubírat jinudy, než jsme zvyklí. A to vnímáme jako ohrožení. Skrze hosty (jiného člověka) nahlédnout na sebe, to je to, co je neustále přítomné jak v Anšlusu, tak i v našich osobních životech.“
Ve světové premiéře se inscenace hry Anšlus objevila letos v červnu v německém divadle Staatsschauspiel Dresden. Jak rozdílně může působit na německého a českého diváka odhaduje dramaturg Závodský: „Němci mi ukazují, jak je důležitý odstup a slušnost (hlavně žádné halali!), zatímco Češi mi neustále připomínají, že žít s odstupem nejde. Anšlus je geniální právě v tom, jak oba přístupy propojuje. Občas zahlédneme českou hravost nebo útulný sentiment, jindy zase německý řád a citovou strohost. To vzájemné přelévání mě nepřestává fascinovat. Něco mi říká, že český divák dokáže zahlédnout všechny zmíněné proudy.“
Anšlus napsal Jaroslav Rudiš, autor, který se česko-německými vztahy ve svých dílech zabývá permanentně. Za přínos ke sbližování Čechů a Němců letos v říjnu obdržel Záslužný řád Spolkové republiky Německo, který mu předal prezident Frank-Walter Steinmeier. „Anšlus nese mnoho příbuzných motivů – melancholickou mužskou pospolitost, přízračný vliv minulosti na naši přítomnost, blízkost k železnici a pivu – s aktuálním Rudišovým románem Winterbergrovou poslední cestou,“ všímá si kmenová dramaturgyně Činoherního studia Tereza Marečková. Jaroslav Rudiš není ústeckému divákovi neznámí, v minulosti Činoherní studio uvedlo jeho hry Strange Love či Alois Nebel a v současnosti má stále v repertoáru inscenaci Lidojedi, jejímž spoluautorem je Petr Pýcha.
Jaroslav Rudiš: Anšlus
3. premiéra 50. sezóny Činoherního studia
Premiéra 3. prosince v 19.00, reprízy 5. a 9. prosince v 19.00 v Činoherním studiu
Režie: Josef Doležal
Dramaturgie: Norbert Závodský
Překlad: Jaroslav Achab Haidler a Norbert Závodský
Výprava: Martin Šimek
Hudba: Ondřej Švandrlík
Hrají: Jaroslav Achab Haidler (Havlík), Jan Hušek (Sacher), Matúš Bukovčan (Charlie) a Lukáš Černoch (Ferenz)
zdroj zprávy: Petr Kuneš
Další zprávy
Ceny divadelní kritiky za rok 2023
(16.3.2024)
Na jeviště Mahenova divadla se po 30 letech vrací Gogolova komedie Ženitba
(Národní divadlo Brno, 14.3.2024)
DJKT pro letošní Noc s operou nastuduje dva mimořádné tituly – slavnostní operu Libuši a legendární muzikál Dracula
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 13.3.2024)
Olomoucká činohra si po 27 letech připomene, jaký poprask způsobí jedny zapomenuté šle
(Moravské divadlo Olomouc, 12.3.2024)
Noční můra, nebo krásný sen? Klasika sci-fi žánru poprvé na českém jevišti.
(Městská divadla pražská, 12.3.2024)
Festival TANEC PRAHA 2024 spouští předprodej
(11.3.2024)