Zpráva

Divadlo LETÍ přinese zkraje nového roku čajový dýchánek a apokalypsu
vydáno: 7.12.2017
Jen dva měsíce po premiéře nejnovější inscenace Bang přichází Divadlo LETÍ s další novinkou. Bude jí česká premiéra hry z pera první dámy britské dramatiky Caryl Churchillové Čaj a apokalypsa, kterou LETÍ uvede ve VILE Štvanice 4. a 21. ledna 2018. V inscenaci Martiny Schlegelové se představí Eva Holubová, Zuzana Kronerová, Zoja Oubramová a Eva Salzmannová.

Nejnovější hru Caryl Churchillové uvedl ve světové premiéře londýnský Royal Court v lednu roku 2016 pod původním názvem Escaped Alone. Divadlo LETÍ se rozhodlo přenést ji na české jeviště pod názvem Čaj a apokalypsa. „Hra se skládá ze dvou prolínajících se linií, které staví do kontrastu umírající svět staré Evropy a jejích hodnot a jakousi moderní apokalypsu, kterou Churchillová představuje v groteskních obrazech, jež se však až děsivě blíží skutečnosti. Postavy v ní jsou jako hrníčky přetékající frustrací ze světa, na jehož záchranu již nezbývají síly,“ vysvětluje dramaturg David Košťák výběr titulu i změnu názvu.

Inscenaci Čaj a apokalypsa režíruje umělecká šéfka LETÍ Martina Schlegelová, která k inscenaci oslovila výrazné osobnosti jedné herecké generace. Divadlo LETÍ navazuje na spolupráci s Evou Salzmannovou a Zuzanou Kronerovou z předešlých let. Na jevišti se setkají s Evou Holubovou a Zojou Oubramovou, které v LETÍ pracují poprvé. „Jedná se o ojedinělou příležitost pro herečky této generace. Autorka chtěla dát prostor starším ženám, které se pro společnost stávají neviditelnými,“ říká režisérka inscenace Martina Schlegelová.

V režii Schlegelové je na domácké scéně LETÍ ve VILE Štvanice momentálně již druhým rokem k vidění úspěšná inscenace Olga (Horrory z Hrádečku) Anny Saavedry a od loňského podzimu i neustále vyprodaná Tajemná záře nad VILOU britského dramatika Philipa Ridleyho. Autorkou scénografie připravované inscenace je Pavla Kamanová, která se Schlegelovou spolupracovala již například na Olze, a jejíž scénografie je širokou i odbornou veřejností velice oceňovaná.

Na jaře LETÍ představí ještě zbrusu novou hru mladého českého dramatika Tomáše Dianišky, která v současnosti vzniká v rezidenčním programu Divadla LETÍ. 20. dubna ji pod názvem Den závislosti uvede v režii Jana Holce. Kromě toho bude LETÍ pokračovat dalšími díly z cyklu scénických skic 8@8 a před koncem sezóny se vrátí oblíbený speciál - Večeře s novou hrou.

Caryl Churchillová: Čaj a apokalypsa
Čajový dýchánek v idylické zahradě a sedm ran moderní apokalypsy.
„Hladomor začal, když bylo osmdesát procent jídla odkloněno do televizních pořadů. Lidé sledovali snídani na iphonech cestou do zaměstnání. Když došla rýže, distribuovala charita smartphony, takže umírající mohli sledovat pořady o vaření.“
Tři letité přítelkyně a nečekaná návštěva, která přináší svědectví o světě tam venku za živým plotem idylické zahrady. Nová hra Caryl Churchillové z roku 2016 svádí na jeviště čtyři výrazné osobnosti jedné herecké generace Evu Holubovou, Zuzanu Kronerovou, Evu Salzmannovou a Zoju Oubramovou a konfrontuje je s věcmi, které již minuly, a s těmi, jež společnost teprve čekají.


Překlad: Jakub Škorpil
Režie: Martina Schlegelová
Dramaturgie: David Košťák
Výprava: Pavla Kamanová
Sound design: Vojtěch Zavadil
Hrají: Eva Holubová, Zuzana Kronerová, Zoja Oubramová a Eva Salzmannová
Klavírní doprovod: Vladimír Strnad / Dominik Renč / Jen Hovorka


Caryl Churchillová
Caryl Churchillová je bezpochyby nejslavnější žijící britská dramatička. Ve své tvorbě
kombinuje společensky angažovaná témata a experimentování s divadelní formou.
Často se věnuje nenaplněným touhám, tyto tužby jsou nezřídka erotického a téměř
vždy politického rázu. Jsou to tužby, jež společnost odmítá akceptovat a nutí jedince
je potlačovat. A náleží především ženám. Ve hře Prvotřídní ženy (Top Girls) se
například zabývá tématem emancipovaných žen v mužském světě, který si jako cenu
za úspěch bere potlačení privátní sféry a ženskosti jako takové.

Její dílo je výrazně ovlivněno Brechtem. Caryl Churchillová se vyhýbá složitým
zápletkám a namísto lineárního děje do popředí staví téma. Její hry často sestávají
z řady zdánlivě nesouvisejících scén, které však dohromady jako mozaika budují obraz
světa, jenž se snaží zachytit. Tímto způsobem autorka po vzoru Brechta nabádá
diváky, aby svou pozornost zaměřili na průběh dění, nikoliv na vyústění, ke kterému
má vést. Jedna z jejích oblíbených autorských strategií je v rámci jedné hry uvádět
do kontrastu dvě výrazně odlišné roviny. Ne vždy je mezi nimi patrná souvislost, ale
ideové napětí mezi nimi vytváří prostor pro doslovení divákem.

Český divák se s Caryl Churchillovou měl možnost potkat již několikrát. Na jevišti
Národního divadla se objevila poprvé v roce 2004 s českou premiérou hry Prvotřídní
ženy
. Ve stejné době Divadlo Na Vinohradech uvádělo její hru Řada. Pražská divadla
jí začala znovu výrazně přát v posledních letech, kdy se v krátké době po sobě
objevilo hned několik jejích her: Láska a informace (Love and Information) - Národní
divadlo Praha), Je to tu (Here We Go) - Švandovo divadlo, Dost opilý na to říct miluji
tě (Drunk Enough to Say I Love You)
- A studio Rubín. Divadlo LETÍ uvádí její
nejnovější hru Čaj a apokalypsa (Escaped Alone) dva roky po její světové premiéře
v Royal Court Theatre.


České premiéry: 4. a 21. ledna 2018 od 20:00 ve VILE Štvanice

zdroj zprávy: Karolína Macáková