Zpráva

HaDivadlo se pokusí nahlédnout na falešnost hranic MY a ONI
vydáno: 13.9.2016
Pragmatismus, beznaděj, narcismus, kapitalismus, uprchlíci, brexit, czexit, exit, storno! Pojmy, které reprezentují rostoucí hranice v naší společnosti. Hranice, které nás dělí na MY a ONI – to je téma 42. sezony HaDivadla.

HaDivadlo se po minulé sezoně, kdy prostřednictvím čtyř inscenací nahlíželo na téma Společnost individualismu – Být (s) někým?, nyní v nadcházející sezoně vydává na pouť nejistotami a strachy turbulentního globalizovaného dneška, který čím dál tím častěji jako zdánlivou jistotu generuje dělící kategorie – MY a ONI. Téma MY a ONI se v pojetí celosezonního dramaturgického cyklu pojí s motivem SEBEREFLEXE, „jakožto jediné možnosti, jak skrze sebe-pochybování nahlédnout sebe sama a poznat společnou podstatu našeho strachu. Protože je docela možné, že v naší hýčkané osobní nejistotě jsme nakonec až nečekaně spolu,“ jak stojí v průvodním „manifestačním“ textu sezony s číslem 42.

„Ve společnosti jasných a neprostupných názorů, které často slouží jako ochrana před nejistotou a strachem, budeme zkoumat neprostupnost hranic v naší společnosti. Začneme našimi vlastními, každodenně zakoušenými hranicemi – mezi tvůrci a diváky, autorem a postavami, umělcem a společností,“ říká umělecký šéf HaDivadla Ivan Buraj. A dodává: „Vyzývat k obecné sebereflexi je dle našeho sezonního motta nejlepší skrze vlastní sebereflexi pozice ,intelektuála‘, dnes často zúženého mainstreamem do obrysu mlčící, nebo nesmyslně tlachající postavy v kavárně. MY a ONI!“

Kromě Ivana Buraje budou celosezonní téma sebereflexivně ohledávat tvůrci spjatí s pražským Studiem Hrdinů, s nímž HaDivadlo navazuje dlouhodobou spolupráci – nejprve režijně-výtvarné duo Jan Horák a Michal Pěchouček a následně režisérka a scénografka Kamila Polívková. Po delší odmlce se do HaDivadla vrátí také režisér a bývalý šéf ústeckého Činoherního studia Filip Nuckolls.

První premiérou sezony bude inscenace Náměsíčníci (imitace a tušení) – adaptace díla Hermanna Brocha. Tuto zásadní a takřka nenásledovanou výzvu velkého moderního evropského románu 20. století i esenci autorského myšlení samotného radikálně přepsal a zrežíruje Ivan Buraj. Premiéra se odehraje 11. listopadu. Druhá premiéra z cyklu se obrací přímo do naší současnosti – režisér Filip Nuckolls zinscenuje nejnovější text oceňovaného německého dramatika Wolframa Lotze s názvem Směšná temnota. Česká premiéra této ironicky apokalyptické hry, která po vzoru Conrada či Coppoly nahlíží západní nadřazenou pozici účastníka války ztraceného v chaosu bojové i individuální „surreality“, bude mít premiéru v lednu 2017. I třetí, dubnová premiéra sezony bude následovat linku německojazyčných průzkumů našeho mezidobí „rozpadu a krize“. Jan Horák a Michal Pěchouček si pohrají s jednou z trefných her nekompromisního kritika rakouské/evropské zkušenosti a pozice umělce Thomase Bernharda, „cirkusáckou tragikomedií“ Síla zvyku. Sezonu uzavře adaptace posledního vydaného románu současné domácí spisovatelky Petry Hůlové Macocha. Inscenaci, tvarující rozklad ženského monologu a zpitého sebezpytování do pěti hereckých (ženských) hlasů, v červnu 2017 v koprodukci se Studiem Hrdinů připraví Kamila Polívková.

Po první sezoně, kdy se na alternativní scéně Studia prezentovali nejmladší divadelní tvůrci z řad studentů a absolventů JAMU, bude tentokrát členitý prostor „únikového schodiště“ patřit jednomu z nejpozoruhodnějších českých výtvarníků a „postkonceptualistů“, vítězi Ceny Jindřicha Chalupeckého Romanu Štětinovi. Jednorázovým projektem, kterým HaDivadlo přispěje do připravovaného festivalu Centra experimentálního divadla s názvem Málo bylo Havla! bude inscenace „vaňkovské“ jednoaktovky Vernisáž. Slavná, avšak zrádná modelová hra bude v režii Ivana Buraje k vidění v říjnu jak na domácí scéně, tak i při pražské verzi festivalu na Nové scéně
Národního divadla.

HaDivadlo bude i v této sezoně pokračovat ve stále podnětnějších Diskuzích A2, které proběhnou vždy týden před plánovanou premiérou. Kromě tohoto cyklu vzniká nově v HaDivadle i série literární – během sezony budou uvedena tři scénická čtení z knih „nepravidelného” Nakladatelského studia RUBATO, které se zaměřuje na vyhraněnou, osobně či politicky angažovanou literaturu především z oblasti prozaických objevů a esejistiky.

Do souboru HaDivadla od nové sezony přibyly dvě nové členky – herečka Lucie Andělová (dříve Schneiderová) již v minulé sezoně hostovala jako Jelena ve Strýčkovi Váňovi. Agáta Kryštůfková, čerstvá absolventka JAMU, v HaDivadle v loňské sezoně naskočila do alternace v inscenaci Indián v ohrožení. S oběma herečkami se společně setkáme už při vznikajících Náměsíčnících. Soubor naopak po sedmi letech působení opouští herečka Sara Venclovská, jež bude ovšem i nadále k vidění v hlavních rolích inscenací Maryša, Vyhnání Gerty SchnirchStavitel Solness.

zdroj zprávy: Anna Stránská

Další zprávy