Zpráva
Intimita prchavých okamžiků. Judith Hermann se vrací do Divadla MeetFactory.
vydáno: 2.11.2022
Detaily obyčejných věcí, prchavé okamžiky setkání s jinými lidmi, momenty bezděčných rozhodnutí k tomu, že v dané situaci zůstaneme pasivními: do Divadla MeetFactory se vrací obrazy německé autorky Judith Hermann. Inscenaci 675 malých korálků červených jako zlost, která je koláží několika textů, připravili dramaturg Matěj Samec a režisérka Apolena Vanišová. Premiéra proběhne v sobotu 12. 11. za přítomnosti spisovatelky.
V povídkách a románech Judith Hermann je zachyceno to, čeho si zpravidla nemusíme ani všimnout, přestože je tím náš život utvářen.
„Číst v Lettiparku lze kdykoli a sahám po něm často ve chvílích, kdy potřebuju potvrzení o tom, že popsat byť ten nejobyčejnější detail, něco z toho, co naší pozornosti snadno a neustále uniká, může znamenat zakoušet krásu, kterou jsme obklopeni, hlubokou a smutnou, i to, že její prožitek lze sdílet s někým dalším a hledat v ní tak ještě další tajemství, umocněná pohledem jiného člověka,“ popsal pro Divadelní noviny svůj vztah k Judith Hermann dramaturg Matěj Samec. „Divadlo, jak mu rozumím, bylo právě k takovému druhu sdílení uzpůsobeno. Intimita, kterou v něm lze zažít, se může podobat četbě povídek Judith Hermann.“
Po inscenaci Počátek veškeré lásky (premiéra 2017, režie Filip Nuckolls) si dramaturg společně s režisérkou Apolenou Vanišovou vybrali několik textů autorky: nejvíce čerpali z knih Doma, Nic než přízraky a Letní dům, později. Název inscenace odkazuje k první povídce z posledně jmenované knihy. „Ty texty opravdu tvoří celek a je zajímavé sledovat, jak se některé postavy variují a jak stárnou,“ dodává Samec.
Inscenace si neklade za cíl vytvořit nějaký nový hermannovský narativ. Pokouší se v plasticitě zachytit postavu v situaci zvláštního stavu mysli, kdy se jí v samotě pronajatého domu, před očima vybavují různé obrazy a příběhy, které ji utvářejí.
Jestliže v nedávných inscenacích Bílá kniha a Válka je umění, a ne věda (aktualizovaná verze Aluminiové královny) nechávala režisérka Apolena Vanišová promlouvat ženy - matky, pečující osoby nebo sestry, tentokrát do prostoru zaplněného porcelánovými soškami, zachycujícími pohyb, ale zároveň chladně nehybnými, umístila osamělou ženu, jejíž úvahy a myšlenky směřují jen k ní samé.
Premiéra proběhne v Divadle MeetFactory v sobotu 12. 11. od 20:00. Událost, které se zúčastní i spisovatelka Judith Hermann, bude součástí Pražského divadelního festivalu německého jazyka.
Judith Hermann: 675 malých korálků červených jako zlost
překlad: Petr Štědroň, Kateřina Hůlková
scéna a režie: Apolena Vanišová
scénář a dramaturgie: Matěj Samec
výtvarná spolupráce: Eliška Brtnická, Pavel Havrda, Johana Střížková
pohybová spolupráce: Eliška Brtnická
hudba a zvukový design: Stanislav Abrahám
světelný design: Pavel Havrda
kostýmy: Johana Střížková
hlasový a pohybový trénink: Jan Bárta
produkce: Magda Juránková
fotografie: Andrea Černá
Hraje: Hedvika Řezáčová
copyright S. FISCHER Theater & Medien
premiéra: 12. 11.
další reprízy: 22. 11., 19. 12.
Vstupné:
300 Kč
200 Kč pro studenty a občany s trvalým pobytem na Praze 5
Vstupenky lze koupit na webu MeetFactory nebo na GoOut.net
Rezervace vstupenek na rezervace.divadlo@meetfactory.cz.
zdroj zprávy: Zuzana Kolouchová
V povídkách a románech Judith Hermann je zachyceno to, čeho si zpravidla nemusíme ani všimnout, přestože je tím náš život utvářen.
„Číst v Lettiparku lze kdykoli a sahám po něm často ve chvílích, kdy potřebuju potvrzení o tom, že popsat byť ten nejobyčejnější detail, něco z toho, co naší pozornosti snadno a neustále uniká, může znamenat zakoušet krásu, kterou jsme obklopeni, hlubokou a smutnou, i to, že její prožitek lze sdílet s někým dalším a hledat v ní tak ještě další tajemství, umocněná pohledem jiného člověka,“ popsal pro Divadelní noviny svůj vztah k Judith Hermann dramaturg Matěj Samec. „Divadlo, jak mu rozumím, bylo právě k takovému druhu sdílení uzpůsobeno. Intimita, kterou v něm lze zažít, se může podobat četbě povídek Judith Hermann.“
Po inscenaci Počátek veškeré lásky (premiéra 2017, režie Filip Nuckolls) si dramaturg společně s režisérkou Apolenou Vanišovou vybrali několik textů autorky: nejvíce čerpali z knih Doma, Nic než přízraky a Letní dům, později. Název inscenace odkazuje k první povídce z posledně jmenované knihy. „Ty texty opravdu tvoří celek a je zajímavé sledovat, jak se některé postavy variují a jak stárnou,“ dodává Samec.
Inscenace si neklade za cíl vytvořit nějaký nový hermannovský narativ. Pokouší se v plasticitě zachytit postavu v situaci zvláštního stavu mysli, kdy se jí v samotě pronajatého domu, před očima vybavují různé obrazy a příběhy, které ji utvářejí.
Jestliže v nedávných inscenacích Bílá kniha a Válka je umění, a ne věda (aktualizovaná verze Aluminiové královny) nechávala režisérka Apolena Vanišová promlouvat ženy - matky, pečující osoby nebo sestry, tentokrát do prostoru zaplněného porcelánovými soškami, zachycujícími pohyb, ale zároveň chladně nehybnými, umístila osamělou ženu, jejíž úvahy a myšlenky směřují jen k ní samé.
Premiéra proběhne v Divadle MeetFactory v sobotu 12. 11. od 20:00. Událost, které se zúčastní i spisovatelka Judith Hermann, bude součástí Pražského divadelního festivalu německého jazyka.
Judith Hermann: 675 malých korálků červených jako zlost
překlad: Petr Štědroň, Kateřina Hůlková
scéna a režie: Apolena Vanišová
scénář a dramaturgie: Matěj Samec
výtvarná spolupráce: Eliška Brtnická, Pavel Havrda, Johana Střížková
pohybová spolupráce: Eliška Brtnická
hudba a zvukový design: Stanislav Abrahám
světelný design: Pavel Havrda
kostýmy: Johana Střížková
hlasový a pohybový trénink: Jan Bárta
produkce: Magda Juránková
fotografie: Andrea Černá
Hraje: Hedvika Řezáčová
copyright S. FISCHER Theater & Medien
premiéra: 12. 11.
další reprízy: 22. 11., 19. 12.
Vstupné:
300 Kč
200 Kč pro studenty a občany s trvalým pobytem na Praze 5
Vstupenky lze koupit na webu MeetFactory nebo na GoOut.net
Rezervace vstupenek na rezervace.divadlo@meetfactory.cz.
zdroj zprávy: Zuzana Kolouchová
Další zprávy
Dítě v Dlouhé 2024 - vítězové
(Divadlo v Dlouhé, 18.4.2024)
Požár slavného dramatika Schimmelpfenniga se poprvé představí na české scéně, navíc s choreografií někdejší členky Les Ballets de Monte-Carlo
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 17.4.2024)
LATERNA FEST 2024 - Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nové scéně
(Národní divadlo, 16.4.2024)
Ježíš je na Tinderu – Jeden z nejkontroverznějších světových režisérů Rodrigo García poprvé v Česku!
(Městská divadla pražská, 16.4.2024)
IHOPEIWILL přináší naději v atmosféře obav z budoucnosti – premiéra 22. 4. v divadle PONEC
(PONEC - divadlo pro tanec, 15.4.2024)
Dojemný inspirativní příběh ženy, která i přes postupující nemoc touží zůstat sama sebou
(Východočeské divadlo Pardubice, 11.4.2024)