Zpráva

Jedinečná Elisabeth míří v české premiéře na jeviště plzeňského Nového divadla
vydáno: 28.11.2019
Divadlo J. K. Tyla uvede jako první divadlo v republice celosvětově úspěšný muzikálový hit Elisabeth, za jehož vznikem stojí dvojice prestižních evropských tvůrců, textař a libretista Michael Kunze a skladatel Sylvester Levay. Velkolepé dílo o životě proslulé císařovny, jehož premiéra je naplánovaná na 30. listopadu 2019 na Nové scéně, připravuje renomovaný inscenační tým v čele s režisérem Lumírem Olšovským a překladatelem Michaelem Prostějovským. Do náročné titulní role byly po konkurzech a osobním schválení autory obsazeny sólistka muzikálového souboru Soňa Hanzlíčková Borková a hostující muzikálová a operní zpěvačka Michaela Gemrotová.

Muzikál Elisabeth je považován za nejúspěšnější původní muzikálové dílo kontinentální Evropy a od jeho světové premiéry v Divadle Na Vídeňce v roce 1992 jej vidělo jen ve Vídni dva milióny diváků. V Plzni bude uveden ve spolupráci s Vereinigte Bühnen Wien (Spojené scény vídeňské), jež patří mezi celosvětově nejvýznamnější muzikálové producenty. „Obsazení všech sólových rolí schvalovali samotní autoři a  hudební přípravy přijel zkontrolovat také dirigent posledního vídeňského nastudování,“ přibližuje průběh zkoušek Pavel Bár. Česká premiéra muzikálu Elisabeth zazní v překladu Michaela Prostějovského, který do češtiny převedl již několik děl této uznávané autorské dvojice. „Muzikál Elisabeth znám od jeho světové premiéry a patří mezi moje nejoblíbenější. Měl jsem ohromnou radost, když se DJKT rozhodlo jej uvést,“ říká Prostějovský. Že se diváci mají na co těšit, potvrzuje i režisér Lumír Olšovský: „Elisabeth přináší nejen podmanivý příběh doprovázený působivou hudbou, ale také velkou divadelní podívanou, v níž se mimo jiné vystřídá téměř dvě stě padesát kostýmů.“

foto: Martina Root
foto: Martina Root


Děj muzikálu vypráví o životním osudu legendární nekonformní císařovny Elisabeth Bavorské, manželky císaře Františka Josefa I. zvané Sisi, která se vzhledem ke svému osobnímu charakteru těžce vyrovnávala se zvyklostmi konzervativního císařského dvora. „Libretista Kunze líčí Elisabeth jako moderní ženu, která se ‚pouze‘ narodila a žila na nevhodném místě v nevhodnou dobu, a představuje její život jako celoživotní milostný tanec se smrtí, tedy osudovou postavou pohledného muže, který jí byl již od dětství nablízku v klíčových okamžicích jejího života,“ popisuje pojetí autorů Pavel Bár.

V titulní roli diváci uvidí přední sólistku muzikálového souboru Soňu Hanzlíčkovou Borkovou nebo hostující Michaelu Gemrotovou. „Právě na představitelku titulní role klade toto dílo obrovské nároky. Nejenže musí být skvělá pěvecky, ale zároveň i velmi přesvědčivá herecky, protože muzikál líčí život Sisi od mladé dívky až do konce jejího života,“ upozorňuje Lumír Olšovský. „Po celou dobu zkoušení jsem se snažila zůstat optimistická a nepřipouštět si, jak je ta role obrovsky těžká a nezvládnutelná. Když přišlo něco, čemu jsem úplně nerozuměla, skvěle mi pomáhal Lumír Olšovský,“ podotýká Soňa Hanzlíčková Borková. Její kolegyně Michaela Gemrotová doplňuje: „Je to nádherný a silný příběh o ženě, která byla plná života a která chtěla zkoušet a zažívat nové věci. Přísná pravidla, stálé zákazy a příkazy co má a co nemá dělat, ji ale vedly k velice přísnému a chladnému jednání.“ Zajímavostí je, že obě představitelky Elisabeth získaly v minulosti nominaci na prestižní Cenu Thálie za titulní roli ve slavném muzikálu Evita.

Vraha Elisabeth Luigi Lucheniho ztvární Lukáš Ondruš v alternaci s Martinem Holcem, v  uhrančivé roli Smrti se představí Pavel Režný nebo Jan Kříž, jehož muzikálová kariéra začala před 12 lety právě v Plzni. „Nikdy na důvěru, kterou do mě plzeňské divadlo vložilo, nezapomenu. Po letech se sem vracím do muzikálu, který je skvostně napsaný a který přináší velkou řemeslnou výzvu pro muzikálové herce. Role Smrti je zajímavý úkol, se kterým je radost se popasovat, a už teď vím, že jsem se na něm zase hodně naučil,“ komentuje své účinkování Jan Kříž a dodává: „Je skvělé, že plzeňské divadlo má dnes tak silnou pozici a tak zralý soubor, že si může dovolit přinést v českých premiérách tituly, jako je právě Elisabeth.“ V dalších rolích se mimo jiné představí Jozef Hruškoci, Venuše Zaoralová Dvořáková, Renáta Podlipská, Pavel Klimenda či Jan Ježek v alternaci s Romanem Krebsem.

foto: Martina Root
foto: Martina Root


Součástí českého inscenačního týmu jsou také choreografové Pavel Strouhal, který se v DJKT podílel například na muzikálech Spamalot nebo Evita, a Denisa Komarov Kubášová, k jejímž posledním pracím patří choreografie k muzikálu Billy Elliot, vyhledávaný kostýmní výtvarník Roman Šolc, který byl v minulosti členem baletního souboru v Plzni a v Praze a v DJKT výtvarně spolupracoval například na muzikálech Někdo to rád horké, Řek Zorba nebo na baletu Anna Karenina, či scénograf Ondřej Zicha, s jehož scénou se plzeňští diváci mohli naposledy setkat v muzikálu Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť.

Slavnostní premiéru zahájí již v 18.10 bohatý doprovodný program před Novým divadlem.

Vstupenky můžete zakoupit v pokladně předprodeje Smetanovy sady 16, Plzeň, on-line na webových stránkách djkt.eu nebo v síti Plzeňská vstupenka.

Premiéra 30. listopadu 2019 na Nové scéně DJKT.

V rámci projektu Na muzikál? Do Plzně! bude na reprízu Elisabeth 25. dubna 2020 vypraven z Prahy speciální autobus. Zájemci o dopravu a vstupenky mohou kontaktovat produkční Kláru Hlušičkovou, e-mail NaMuzikalDoPlzne@djkt.eu, telefonním číslo +420 721 055 300, na kterou se mohou obrátit i s poptávkami na jiné tituly a termíny.

Michael Kunze – libreto
Narodil se v Praze, vyrůstal v Německu. Na svém kontě má přes šest set hitů, které mu vynesly 79 zlatých a platinových desek, americkou Cenu Grammy a také Cenu Echo za celoživotní dílo, nejvyšší poctu v německé hudební branži. Za velké hity mu vděčí populární zpěváci Gilbert Bécaud, Peter Alexander, Nana Mouskori, Julio Iglesias a další, je také autorem přes sto textů písní Uda Jürgense. Z jeho pera pochází německé verze celosvětově úspěšných muzikálů Evita, Cats, Fantom opery, Zvoník od Matky Boží, Lví král, Mamma Mia! nebo Wicked (Čarodějka). Od začátku 90. let píše také vlastní muzikály. Díky celosvětovému ohlasu muzikálu Elisabeth se zařadil mezi nejúspěšnější německé muzikálové autory, mezinárodních úspěchů dosáhly i Ples upírů (hudba Jim Steinman), Mozart!, Rebecca, Marie Antoinette či Lady Bess (hudba Sylvester Levay).


Sylvester Levay – hudba a instrumentace
Narodil se v Maďarsku, na začátku 60. let však přesídlil do Německa. Spolupracoval s mnoha orchestry napříč Evropou, posléze se nastálo usadil v Mnichově, kde začal působit jako skladatel, dirigent, pianista a hudební aranžér, spolupracoval s tehdejšími hvězdami populární hudby (Udo Jürgens, Gitte Henning, Katja Ebstein, Penny McLean či Donna Summer). Mezinárodního ohlasu dosáhl celosvětovým hitem Fly, Robin, Fly (1973), za nějž získal i Cenu Grammy. V letech 1977–1980 skládal a produkoval hudbu pro mezinárodní hvězdy jako Elton John, Donna Summer nebo Sister Sledge. Jeho klasické hudební vzdělání a zároveň bohaté zkušenosti s popem i rockem z něj ve své době učinily jednoho z nejžádanějších skladatelů Hollywoodu, kde dvacet let žil a tvořil. Spolupracoval například s režiséry Georgem Lucasem, Stevenem Spielbergem nebo Michaelem Douglasem. Složil hudbu k filmovým hitům Kobra či Žhavé výstřely a mnoha dalším. Společně s Michaelem Kunzem vytvořili muzikály Elisabeth, Mozart!, Marie Antoinette, Rebecca či Lady Bess.


zdroj zprávy: Martina Drbušková