Zpráva

„Láska a big beat jsou to jediné, co mě chrání před šílenstvím.“
vydáno: 4.11.2017
Tajný deník Adriana Molea ve věku 13 a ¾ spisovatelky Sue Townsendové se ve středu 8. listopadu 2017 poprvé objeví v Divadle v Dlouhé. Tato nejprodávanější beletristická kniha 80. let v Británii se na jeviště dostává v autorčině adaptaci a úpravě Miroslava Hanuše, který je zároveň režisérem inscenace a autorem textů jedenácti písní, které ji doprovázejí.

Na jednom a čtvrt roce ze života britského puberťáka Adriana Molea ho vedle obecně sdělných a stále se opakujících problémů dospívání zajímá i sociální nota a motiv sblížení ob generaci (více než vlastní rodiče, kteří mají dost starostí sami se sebou, rozumí Adrianovi jeho babička a blízký vztah najde také s devadesátiletým Bertem Baxterem).

Inscenace navazuje na dramaturgickou linii hudebních inscenací s živou hereckou kapelou, které v Dlouhé připravoval především Jan Borna, s nímž Miroslav Hanuš v posledních letech úzce spolupracoval. V tomto případě jde navíc o retro, s nímž mají herci i diváci v Dlouhé také mnoho zkušeností. Jde tentokrát o 80. léta minulého století v Anglii a velká pozornost byla proto věnována jak scéně a kostýmům, tak hudební stránce.

Divadelní adaptace Sue Townsendové rovněž počítá s písněmi, ale hudební výběr Miroslava Hanuše a Milana Potočka šel jiným směrem: „K původní adaptaci je zkomponovaná hudba ve středněproudém písničkovém stylu, která se nehlásí ani k popu, ani k ničemu jinému a mně to připadalo jako nevyužitá příležitost. Mám rád přesné styly a žánry v herectví i v muzice a chtěl jsem docílit závanu autenticity 80. let 20. století, kdy se kniha i adaptace odehrává. Hledal jsem něco, co stylově patří k dané době, a zároveň k okruhu hudby, kterou by Adrian a jeho spolužáci mohli poslouchat. Proto tam například není žádný výrazný rock a podobné směry a jsou vybrané spíše mainstreamové věci, které zrovna frčely. Chtěl jsem se zkrátka ocitnout v 80. letech a muzika je prostředkem, který to umožňuje,“ říká k výběru písní Miroslav Hanuš.

První verzi této úpravy nastudoval před deseti lety v Městském divadle Kladno, pro uvedení v Dlouhé prošel text i hudební stránka celkovou korekturou. „Celé aranžmá jsem nově přepisoval,“ říká autor hudební úpravy a nastudování Milan Potoček. „Je teď o dost bohatší, protože na Kladně sice měli kapelu, ale v Dlouhé máme větší počet herců-muzikantů i výběr nástrojů. Včetně možnosti využití dechové sekce. Také jsme více lidí pověřili sborovým zpíváním, takže jsem mohl výrazně rozšířit backgroundové sbory.“ Miroslav Hanuš dodává: „Na zkouškách hledáme přesný zvuk, který nás přenese do dané doby. Tak jako Hana Fischerová pečlivě vybírá každý detail v kostýmech, tak Milan Potoček loví dobové zvuky, které už dnes neexistují, protože nové nástroje znějí jinak. To, jaké jsou použity haly a delaye, do nichž je zvuk zabalený, okamžitě evokuje 80. léta. Koupili jsme i elektronické bicí, které se tehdy používaly. Každý je zná, ale dnes už je nikdo nemá. Tak my ano. Účelem výběru bylo, aby podtrhl charakter inscenace v určité radosti a potěšení, přece jen je to komedie o veselých mladých lidech.“

Sue Townsendová Tajný deník Adriana Molea ve věku 13 a ¾
Úprava, texty písní a režie Miroslav Hanuš. Hudební aranžmá a nastudování Milan Potoček. Scéna Nikola Tempír. Kostýmy Hana Fischerová. Pohybová spolupráce Jana Hanušová. Dramaturgie Karola Štěpánová.
Hudební retro inscenace podle světového bestselleru Sue Townsendové. Matka Pauline, otec George a syn Adrian Moleovi. A také jejich babička May s radikálními názory. Na první pohled normální rodinka. A také spolužáci, spolužačky, sousedé a známí. Rok a čtvrt dospívání Adriana Molea, britského puberťáka. Nejtěžší okamžiky v životě, které zažil každý z nás - dětství mizí v dáli, hormony se bouří, rodiče se rozvádějí a navíc ty problémy s pletí…
Hrají Martin Matejka, Pavel Tesař, Jaroslava Pokorná, Marie Turková, Eva Hacurová, Jiří Wohanka, Jan Meduna, Marie Poulová, Čeněk Koliáš, Milan Potoček, Pavel Lipták, Tomáš Makovský


zdroj zprávy: Karola Štěpánová