Zpráva
Východočeské divadlo Pardubice uvede oficiální premiéru Žítkovských bohyní
vydáno: 1.12.2021
Kartami osudu inscenace Žítkovských bohyní v minulé sezóně pořádně zamíchal koronavirus, hra byla nazkoušena během celospolečenského lockdownu, poslední generální zkoušku mohlo zhlédnout jen několik zaměstnanců divadla a premiéra, původně naplánovaná na 16. ledna, byla přesunuta až na stávající sezónu. Premiéroví diváci tak novou dramatizaci veleúspěšného románu o ženách, které byly obdařeny darem nadpřirozených schopností, uvidí až s téměř ročním zpožděním, a to 4. prosince v Městském divadle.
Oblíbený titul Kateřiny Tučkové, ověnčený řadou cen, např. Magnesia Litera 2013, Kosmas cena čtenářů či Cena Josefa Škvoreckého 2012, do divadelní podoby převedli Jiří Janků a Kateřina Dušková, která následně text také inscenovala.
Strhující příběh Dory Idesové nás zavádí do obce Žítková, kde se hlavní hrdinka narodila, vyrostla a kde má kořeny. „Zde rozplétá osudy žen svého rodu, který sahá až do 17. století k procesům s čarodějnicemi a končí v současnosti. Dora se jejich umění věštění, léčení a zaříkávání – tzv. bohování – nenaučila, ale rozhodla se o něm napsat vědeckou práci. Pátrání po pravdě o bohyních se pak prolíná s napínavým osobním příběhem a hledáním vlastní identity,“ říká dramaturgyně Jana Uherová.
Hlavní role Dory a Surmeny ztvárňují Petra Janečková a Jindra Janoušková, jako host ve hře vystupuje členka Divadla na Vinohradech Antonie Talacková. Z důvodu zranění Veroniky Malé premiéru a několik prvních repríz odehraje hostující Kristýna Hulcová, v Pardubicích známá z komedie Velká bankovní loupež.
„Když jsem Žítkovské bohyně poprvé četla, bylo mi úzko ze systému, který ničí výjimečné jedince. Bylo mi úzko z toho, jak se společnost lidí, vybočujících z průměru, bojí a jakou má tendenci vytlačovat je ze svého středu. Současně s tím se ale přede mnou rozprostírala Kateřinou Tučkovou úchvatně popsaná krajina Moravských Kopanic, kde jsem tehdy ještě nebyla a kterou jsem si představovala v barvité nádheře. Několik dní jsem Žítkovské bohyně nemohla pustit z hlavy,“ vzpomíná režisérka Kateřina Dušková. V čem tkví síla předlohy, však pouze odhaduje: „Nejspíš nás vzrušuje blízkost čehosi, co nás přesahuje. Jako bychom četli dokument o dávno zaniklém fenoménu a přitom sledujeme intimní příběh ženy hledající své kořeny. Ženy, co se pokouší srovnat s minulostí svých předků, ženy, co hledá sama sebe. A to přece známe my všichni… Navíc, vždy mě stále znovu a znovu udivuje, jak dokáže být člověk silný v limitních situacích. A to se Tučkové hrdinkám děje.“
Premiéru doprovodí nová výstava ve foyer, která tentokrát představí díla výtvarnice Václavy Macků. Vernisáž výstavy se však z preventivních protiepidemických opatření ruší.
zdroj zprávy: Radek Smetana
Oblíbený titul Kateřiny Tučkové, ověnčený řadou cen, např. Magnesia Litera 2013, Kosmas cena čtenářů či Cena Josefa Škvoreckého 2012, do divadelní podoby převedli Jiří Janků a Kateřina Dušková, která následně text také inscenovala.
Strhující příběh Dory Idesové nás zavádí do obce Žítková, kde se hlavní hrdinka narodila, vyrostla a kde má kořeny. „Zde rozplétá osudy žen svého rodu, který sahá až do 17. století k procesům s čarodějnicemi a končí v současnosti. Dora se jejich umění věštění, léčení a zaříkávání – tzv. bohování – nenaučila, ale rozhodla se o něm napsat vědeckou práci. Pátrání po pravdě o bohyních se pak prolíná s napínavým osobním příběhem a hledáním vlastní identity,“ říká dramaturgyně Jana Uherová.
Hlavní role Dory a Surmeny ztvárňují Petra Janečková a Jindra Janoušková, jako host ve hře vystupuje členka Divadla na Vinohradech Antonie Talacková. Z důvodu zranění Veroniky Malé premiéru a několik prvních repríz odehraje hostující Kristýna Hulcová, v Pardubicích známá z komedie Velká bankovní loupež.
„Když jsem Žítkovské bohyně poprvé četla, bylo mi úzko ze systému, který ničí výjimečné jedince. Bylo mi úzko z toho, jak se společnost lidí, vybočujících z průměru, bojí a jakou má tendenci vytlačovat je ze svého středu. Současně s tím se ale přede mnou rozprostírala Kateřinou Tučkovou úchvatně popsaná krajina Moravských Kopanic, kde jsem tehdy ještě nebyla a kterou jsem si představovala v barvité nádheře. Několik dní jsem Žítkovské bohyně nemohla pustit z hlavy,“ vzpomíná režisérka Kateřina Dušková. V čem tkví síla předlohy, však pouze odhaduje: „Nejspíš nás vzrušuje blízkost čehosi, co nás přesahuje. Jako bychom četli dokument o dávno zaniklém fenoménu a přitom sledujeme intimní příběh ženy hledající své kořeny. Ženy, co se pokouší srovnat s minulostí svých předků, ženy, co hledá sama sebe. A to přece známe my všichni… Navíc, vždy mě stále znovu a znovu udivuje, jak dokáže být člověk silný v limitních situacích. A to se Tučkové hrdinkám děje.“
Premiéru doprovodí nová výstava ve foyer, která tentokrát představí díla výtvarnice Václavy Macků. Vernisáž výstavy se však z preventivních protiepidemických opatření ruší.
zdroj zprávy: Radek Smetana
Další zprávy
Ceny divadelní kritiky za rok 2023
(16.3.2024)
Na jeviště Mahenova divadla se po 30 letech vrací Gogolova komedie Ženitba
(Národní divadlo Brno, 14.3.2024)
DJKT pro letošní Noc s operou nastuduje dva mimořádné tituly – slavnostní operu Libuši a legendární muzikál Dracula
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 13.3.2024)
Olomoucká činohra si po 27 letech připomene, jaký poprask způsobí jedny zapomenuté šle
(Moravské divadlo Olomouc, 12.3.2024)
Noční můra, nebo krásný sen? Klasika sci-fi žánru poprvé na českém jevišti.
(Městská divadla pražská, 12.3.2024)
Festival TANEC PRAHA 2024 spouští předprodej
(11.3.2024)