Zpráva

Zpráva k nové divadelní sezoně 2022/2023 NdB
vydáno: 17.3.2022
Zhodnocení roku 2021

Martin Glaser, ředitel NdB:

Rok 2021 zásadně ovlivnila, stejně jako rok předchozí, pandemie nemoci covid-19. Informace o bezprecedentním propadu počtu diváků, odehraných představení a tržeb však nemá větší vypovídací hodnotu bez znalosti souvislostí a okolností, které tento propad způsobily.
Zatímco v roce 2020 jsme zažili alespoň první dva měsíce normálního, resp. vysoce růstového provozu a naivní nádech v prvních podzimních měsících, byl celý rok 2021 poznamenán vládními restrikcemi, které na kulturní sektor dopadly mimořádně tvrdě.
Bez ohledu na tyto nelehké podmínky se podařilo za obrovského nasazení všech pracovníků NdB udržet i za zavřenými dveřmi divadel kreativní prostředí, ve kterém vznikaly nové inscenace. Viděno zpětně je ohromující, kolik výjimečných počinů vzniklo ve všech souborech NdB.
Ekonomické dopady pandemie se nicméně začaly do provozu NdB citelně propisovat.

Navzdory dlouhému stresu a nejistotě, kterým byli vystaveni všichni pracovníci Národního divadla Brno, i navzdory řadě restrikcí, vstupuje NdB do roku 2022 jako silný aktér kulturní scény, jehož projekty mají svou nepominutelnou váhu a význam. Navzdory všem ztrátám, které pandemie covid-19 přinesla, je nyní NdB silnější a kvalitnější institucí než kdy dříve. Potenciál pro další růst kvality a renomé může být v tuto chvíli zmarněn zejména nedostatkem finančních prostředků, tak jako v polistopadové historii již několikrát. Nezbývá než věřit, že snaha všech zaměstnanců NdB přivede diváky zpátky do hledišť našich divadel a že ekonomická krize bude jen dočasným výkyvem, který nepřinese razantní snížení prostředků, bez nichž by činnost NdB nebyla v nastolené kvalitě dlouhodoběji udržitelná.

Sezonní předplatné 2022/2023

Martin Glaser, ředitel NdB:

Národní divadlo Brno připravilo pro svoje diváky předplatné, které přináší svobodnou volbu výběru představení.
Divák si tak může zvolit preferovaný žánr, zda chce chodit do divadla ve všední dny či o víkendech, nebo jaký je pro něho nevhodnější čas začátku představení. Velkou výhodou variabilního předplatného je možnost skupiny vzájemně kombinovat.
Sezonní předplatné je v prodeji od 17. března do 30. září 2022 a od listopadu bude možné zakoupit předplatné „Vánoční dárek“.
7. září 2022 od 18 hodin se uskuteční Zahajovací open air koncert na piazzetě před Janáčkovým divadlem.
-----

Festival Janáček Brno 2022
8. mezinárodní operní a hudební festival (2. – 20. 11. 2022)

Martin Glaser, ředitel NdB:

Česká dirigentská špička na jednom festivalu. V nadcházejícím ročníku se sejdou proslulí čeští dirigenti Jakub Hrůša, Tomáš Hanus, Tomáš Netopil a Marko Ivanović.
Janáček Brno 2022 se uskuteční ve dnech 2. - 20. listopadu a diváky opět čeká nabitý program v podání předních operních domů, věhlasných dirigentů, režisérů a interpretů. Osmý ročník festivalu Janáček Brno 2022 nese velmi výstižné téma „QUO VADIS“.
Festival bude zahájen premiérou Janáčkovy opery Z mrtvého domu v režii Jiřího Heřmana a hudebním nastudování Jakuba Hrůši v provedení souboru Janáčkovy opery NdB. Opera bude uvedena společně s Janáčkovou Glagolskou mší ve scénickém pojetí. Obrovskou šíři v možnostech interpretace Janáčkových oper ukáže festival také v letošním ročníku. Grand Théâtre de Genève přijede s inscenací Káti Kabanové režisérky Tatjany Gürbaca v hudebním nastudování Tomáše Netopila. Pražské Národní divadlo pak předvede zpracování téže opery, za kterým stojí režisér Calixto Bieito a dirigent Jaroslav Kyzlink. Diváky tak čekají dva velmi zajímavé interpretační pohledy.
Další výjimečné představení předvede Velšská národní opera, která přiveze Věc Makropulos v režii Olivie Fuchs pod hudebním vedením Tomáše Hanuse. Národní divadlo v Praze pak festival zakončí operou Plameny od Ervína Schulhoffa opět v režii Calixta Bieita.
Koncertní řada festivalu reflektuje inspirace slovanskou kulturou nejen v Janáčkově díle, ale i v tvorbě dalších skladatelů, především jeho současníků. Z bohaté koncertní řady to bude kantáta Quo vadis pod taktovkou Johna Fioreho s orchestrem Janáčkovy opery NdB a sborem Slovenského národního divadla. Z dalších koncertů to pak jsou vynikající tělesa, jako Orchestre de la Suisse Romande, orchestr Welsh National Opera a Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Komorní koncertní řada představí špičkové soubory, jako jsou Pavel Haas Quartet, Zemlinsky Quartet a nebude chybět ani Janáčkův Zápisník zmizelého ve dvou provedeních, první mezinárodně oceněný s Juliem Drakem, Nicky Spencem a Václavou Krejčí Houskovou a druhý v instrumentaci Miloše Štědroně s neméně známou interpretkou Ivou Bittovou a předním českým tenoristou Jaroslavem Březinou.
Další informace i kompletní program najdete na www.janacek-brno.cz.

-----

Představení premiér NdB sezony 2022/2023
ČINOHRA

Milan Šotek, umělecký šéf souboru Mahenovy činohry NdB:

Vážení diváci,
máme za sebou tři sezony „revitalizované“ Činohry NdB. To už je dostatečná doba na to získat si vaši důvěru. Důvěru v repertoár obou domů, kde je Činohra doma, důvěru v režiséry, pro něž alfou a omegou je herec a kvalitní drama, a především důvěru v obměněný herecký soubor.
Na čem budeme vzájemnou důvěru prohlubovat v sezoně čtvrté? Na podzim jsme si pro vás připravili dvě výrazné autorské adaptace klasických textů. Českou mýtickou „hru o trůny“ Neklan Julia Zeyera pro Mahenovu činohru přebásnil letos jednadevadesátiletý přední český dramaturg a dramatik Jaroslav Vostrý. Dramaturg a dramatik o dvě generace mladší, Tomáš Vůjtek, přeložil a razantně k současnosti vztáhl kanonické dílo světového dramatu, Gorkého Na dně. Náš ansámbl se ovšem představí na špici!
Vedle autorských variací uvedeme v příští sezoně dvě původní české hry. Půjde o texty dvou držitelů cen Magnesia Litera za prózu. Petr Stančík formou hudební detektivní komedie zpracoval životní příběh Oldřicha Nového, jenž stojí za jedním z historických vrcholů brněnské zpěvohry. Marek Šindelka zase napsal v nejlepším slova smyslu „Zeitstück“, který z iniciativ jako #metoo a #nemusistovydrzet vyhmátnul jejich dramatické, totiž jednoduše „nerozhodnutelné“ jádro.
Dramaturgickou linii středoevropského dramatu (Molnár, Horváth…) rozšíří Anatol Arthura Schnitzlera v režii Petera Gábora, který v první sezoně domohl představitelce Mirandolíny k Ceně Thálie. Bohatou linii moderní české hry (Steigerwald, Topol, Kundera, Havel…) prodlouží dramatický klenot Pavla Landovského Hodinový hoteliér (druhdy mistrná kreace Oldřicha Nového!) v režii kmenového režiséra NdB Štěpána Pácla. Nový kmenový režisér Činohry pražského ND, Michal Vajdička, chystá Beckettovo Čekání na Godota jako svrchovanou klauniádu. Repertoár nad to rozšíří dvě skvělé komedie: brilantní Fraynovo Bez roucha a populární Lhář, tentokrát v neotřelé verzi Corneillově a v inscenaci režisérky úspěšného Amfitryona, Aminaty Keita.
Vůbec nejbližší premiérou je ale majstrštyk vizionáře současného dramatu, Rolanda Schimmelpfenniga, gejzír divadelní fantazie z „thajsko‑čínsko‑vietnamské“ restaurace Zlatý drak v režii Martina Glasera. Další prohloubení důvěry? Od nové sezony lze do Mahenova divadla zajít bez obav i na Zlatého draka…

Těšíme se na vás v hledišti Mahenky i Reduty! Je z čeho vybírat!

zdroj zprávy: Zuzana Žáková Klimplová