Blog uživatelů i-divadla

Monty Python’s Spamalot aneb svět podle Slováka(ů)
vydáno: 1.5.2018, Kateřina Šebelová

Monty Python's Spamalot aneb svět podle Slováka(ů)


Kateřina Šebelová | 1. 5. 2018

Žánr: Crazy muzikál
Autoři: Eric Idle, John Du Prez, Graham Chapman, John Cleesse, Terry Gilliam a Michael Palin
Hudba: John Du Prez a Eric Idle
Překlad: Zuzana Čtveráčková
Režie: Stanislav Slovák
Scéna: Christoph Weyers
Kostýmy: Andrea a Adéla Kučerovy
Hrají: Lukáš Vlček, Daniel Rymeš, Ondřej Studénka, Ondřej Halámek, Lukáš Janota, Ondřej Biravský, Sára Milfajtová, Jonáš Florián a další.

Městské divadlo Brno svůj repertoár nově doplnilo o muzikál Spamalot, který vznikl na motivy filmu Monty Python a Svatý grál, který před několika dekádami uvedla skupina slavných britských komiků působících pod značkou Monty Python. Premiéra muzikálu se uskutečnila na hudební scéně městského divadla v sobotu 28. dubna 2018.

Britská skupina, která působí pod názvem Monty Python, není českému divákovi neznámá. Skupina se zapsala do širokého povědomí v roce 1969, kdy šestice tvůrců uvedla v televizi pořad Monty Pythonův Létající cirkus. Díly Létajícího cirkusu prosluly nekonvenční zábavou, skeči, které byly plné anarchistického humoru a politických či náboženských narážek a humoru. Jejich snaha byla doslova revolucí v britské televizní zábavě, a tak po několika letech uvádění seriálu Létající cirkus natočila skupina v roce 1975 celovečerní film Monty Python a Svatý grál, který si na mušku vzal legendu o králi Artušovi.

 

Téměř po třech desetiletích se jeden z tvůrců Monty Python, Eric Idle, rozhodl převést filmovou verzi do muzikálového kabátu. Spolu s muzikantem Johnem Du Prezem doplnili do filmového scénáře několik písní, dějovou linii upravil, a pak už uvedení muzikálu na Broadwayi nic nebránilo. Světová premiéra se zde konala v březnu 2005. Na českých divadelních scénách se Monty Python's Spamalot objevil poprvé v Divadle J. K. Tyla v Plzni v roce 2010 a poté v Liberci v Šaldově divadle o čtyři roky později.

Brněnské podoby se zhostil režisér Stanislav Slovák, který je známý svou láskou k břitkému humoru. Monty Python Spamalot se tak zdál být jasnou volbou. O zcela nový překlad se postarala Zuzana Čtveráčková. Jak zní v podtitulu názvu muzikálu Spamalot, nový muzikál láskyplně vykrádající film Monty Python a Svatý grál, mnohé o jeho nejnovější divadelní podobě napovídá. Režisér se svým tvůrčím týmem se sice drží pythonovské linie, ale přesto typicky britské prvky přibližuje českému divákovi. Není ani nutné znát Monty Python's či detailní britskou historii či jejich často spletité legendy. V brněnské podobě se jedná o humor a zábavu především, a tak roztříštěnou dějovou linii Slovákův tým v čele s režisérem učesal po svém. Což ostatně není nic nového, spíše naopak. Stano Slovák je zasazováním tuzemských, potažmo brněnských reálií do jím režírovaných her dobře známý. Otázkou zůstává, zdali to je ku prospěchu či škodě věci.

 

Příběh o legendárním králi Artušovi, který má sjednotit ztrápenou a rozvrácenou zemi, v podání Monty Pythonů nabízí skeči a ironií nabitý příběh, který si tropí šoufky z dalších britských legend. A tak jen pobaveně můžeme sledovat zoufalého Artuše, který jen obtížně hledá a nachází srdnaté rytíře ke svému stolu a ke splnění svého poslání. Když nalezne rytíře, naráží na spoustu překážek, které jim ztěžují cestu.

První polovina se ještě drží artušovského příběhu. Druhá část však publikum vrhá do náruče režisérské fabulace, když se diváci seznamují s dalším úkolem Artušovy družiny. Ono vymyslet muzikál v Brně na Lidické a zamotat jej jako další úkol pro Artušovu družinu hned vedle hledání svatého grálu, je samo o sobě už na hraně. Pokud se však tato MdB agitka vleče celou druhou půlí děje, tak příběh už lehce skřípe, ač se topí ve vodopádech místního humoru sebevíc. A tak se druhá část příběhu rozmělňuje, sice se ještě nese v náznacích pythonovského humoru, ale o to více se topí ve zdejších divadelních vodách, když publikum díky monologům některých herců nahlíží pod pokličku místního ansámblu.

Extrémní poloha nastává, když se ukáže, že Artušovci musí sehnat do muzikálu nějakého Slováka. Přičemž následuje číslo, kdy na projekci běží jména slovenských herců, bez kterých by umělecký svět jistě nebyl celistvý. Bez Slováků by to prostě nešlo ani ve zdejším divadle, vždyť sám režisér je Slovák tuplovaný. To už pak divák neví, zda má brečet či se smát....

 

Co se týče výpravy, divákovo oko si může nechat lahodit téměř pohádkovou, dvojrozměrnou scénou Christopha Weyerse, která umí přenést diváky na bájný hrad Kamelot, do strašidelného lesa plného duchů nebo na jiné hrady, kterými Artušova výprava projíždí. Scéně nechybí ani všudypřítomná Monty Pythonovská poetika, která nenechá publikum na pochybách, že tuto pohádku pro dospělé si mohou užít do sytosti. Kostýmní složka z dílny dua Kučerových je rovněž vyvedenou procházkou do historie, ale i současnosti. Pestré, barevné kostýmy jsou precizní a vkusné.

Spamalot je hrou o mužích, a tak nejvíce pozornosti na sebe strhává sám rytíř Artuš v podání Lukáše Vlčka. Jeho roztomile popletený vůdce všech Britů si sympatie diváků získá poměrně brzy, a to jak herecky, tak i pěvecky. Navíc šarm Lukáši Vlčkovi rozhodně nechybí a v roli udatného rytíře splňuje s lehkostí svůj úkol na výbornou. Žádnou zábavu nepokazí ani oddaný sluha Patsy v podání Ondřeje Halámka, který se zapíše svou dokonalou komickou pózou a nesmrtelnou imitací koňských kopyt. Nezklame ani Daniel Rymeš jako bojácný Sir Robin. Jedinou ženskou představitelkou je zde Dáma z jezera, kterou si s noblesou zahrála a zazpívala Sára Milfajtová. Její náročná pěvecká čísla i humor bude jistě patřit ozdobám inscenace a rozhodně byla pro herečku velkou výzvou. Zasmějeme se Lukáši Janotovi v roli Sira Galahada, který pobaví kromě svého projevu a pěkných pěveckých čísel i legrační parukou. Jako vždy si dobře vede sehraná company, která v choreografii Martina Packa předvádí našlapanou show plnou tance a zpěvu.

 

Silnou složku tvoří jako vždy dobře sehraný orchestr pod taktovkou Daniela Tuže. Orchestr pracuje s popovými melodiemi okořeněnými folkem, ale i typickou historickou muzikou. Nechybí ani árie, kdy si divák může užít i odlišné a v muzikálu nepříliš časté hudební prvky. Orchestr je hravý a dobře se vypořádal s pythonovskou poetikou co se hudební stránky týče. Parodie a hudební humor zde nechybí a pobaví také zapojení dirigenta do děje. Ač je v muzikálu více mluveného slova, hudební doprovod neztrácí dech a šlape po celou dobu trvání inscenace na plný plyn. A tak se může klidně stát, že některé z dvacítky prezentovaných melodií si klidně můžete pozpěvovat i při cestě domů.

Zajímavost

Název Spamalot je licencovaný. Jedná se o slovní hříčku, kdy slovo spam znamená něco nežádoucího a obtěžujícího. Spam také znamená potravinu v konzervách, která se dříve používala jako jídlo konzumované za války. Spojením slova Spam a Camelot, což je bájný Artušův hrad, vznikl název muzikálu Spamalot, který byl shodně uveden na všech divadelních scénách.

 

Muzikál Spamalot si jistě podmaní milovníky břitkého pythonovského humoru. Nabízí spoustu skečů, parodie, nezařaditelného až absurdního humoru, který si dělá legraci ze všeho a ze všech. Věrní fanoušci Městského divadla ocení zápletku s tímto souborem spojenou. Kdo však očekává dojemný rytířský příběh o hledání, jistě bude zklamán. Monty Python's si totiž dělají legraci ze všeho a hlavně sami ze sebe. Brněnský kus dokáže pobavit svou neokázalostí, humorem, někdy až za každou cenu, a odvahou jít do toho s Monty Pythony naplno. Muzikál nese podobný rukopis jako zde uváděné hry Měsíční kámen, Mendel aneb Vzpoura hrášků či oblíbení Bítls. Milovníci absurdního humoru si přijdou na své.

Hodnocení: 60%

 

http://www.epochtimes.cz/2018050124147/Monty-Pythons-Spamalot-aneb-svet-podle-Slovakau.html


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.