Blog uživatelů i-divadla

Hodnotit záznamy divadelních inscenací? To jako fakt?
vydáno: 7.6.2021, Vladimír Rogalewicz

Otázku v nadpisu vznesl ve svém hodnocení hry Manželská historie Divadelního spolku Jedl J.anek, zjevně v narážce na mé hodnocení stejné hry ze záznamu (z festivalu Divadelní svět).

Na začátek pro jistotu uvedu, že i já se strašně těším po tak dlouhé době na živé divadlo. Divadelní představení si užiju skutečně jen v divadle, ten bezprostřední kontakt jeviště a hlediště je nenahraditelný. Jsem vysokoškolský pedagog a vidím paralelu s online přednáškami. Nebyl problém předat studentům sumu faktů přes online aplikace. Chybí ale možnost osobního působení na studenty, diskuse s nimi, a to nejen na témata přímo probíraná v rámci přednášky. Stejně jako (možná hlavní součástí) vysokoškolské výuky je vzájemné působené mezi studenty a pedagogy i mezi studenty mezi sebou, i v divadle jsou podstatné předání podprahových sdělení i přestávková diskuse.

Ta otázka z nadpisu je tedy rozhodně oprávněná a každý z nás si ji musel před více než rokem vyřešit. Redakce i-Divadla se rozhodla odmlčet až do doby opětovných živých představení. Nejspíš v době takového rozhodnutí v březnu 2020 podcenila dobu trvání protiepidemických opatření. Na rozdíl o nich si myslím, že zkušený recenzent dokáže velice dobře ohodnotit představení i ze záznamu (to neznamená, že si ho taky tak užije). Je ale třeba tuto skutečnost vždy explicitně uvést a je pak na čtenáři, jestli takové recenzi věnuje pozornost. Jenom pro příklad z jiného oboru: nikdo neváhá hodnotit přenos operního představení z newyorské Metropolitan nebo z Covent Garden z Londýna. Přitom opera se takovým záznamem či přenosem silně posouvá - zpěv sejmutý na mikroporty má zcela jiné vlastnosti než zpěv přímo v sále, uspěje jiný typ zpěváků. 

Navíc bylo během roku několik projektů přímo pro online prostor a bylo/je škoda je v hodnocení pominout, je to určité (vědomé) omezení obrazu daných souborů; jako příklad mohu jmenovat třeba tak rozdílná představení, jakými byly/jsou (memento) MOR Jakuba Čermáka, online schůze Divadla Na zábradlí, Bílá nemoc v Mladé Boleslavi nebo Havelkův Očitý svědek v Národním divadle.

Možnost sledovat online představení mi přinesla možnost vidět řadu titulů, které jsem z různých důvodů vidět nemohl. Jako pro obyvatele Středních Čech jsou pro mne téměř nedostupná ostravská představení (pokud soubory pravidelně nejezdí, jako Bezruči nebo Nekvasilova ostravská opera, hostovat do Prahy), a tak jsem ve virtuálním prostoru objevil úžasnou Komorní scénu Aréna. Nebo jinak. Protože nemám rád styl a vkus Tomáše Töpfera a Juraje Deáka, přestal jsem chodit do Divadla na Vinohradech (až na výjimky) - a z online přenosů jsem zjistil, že tam hráli (a hrají) řadu nikoli nadprůměrných, ale v zásadě velice dobrých představení.

Tedy ano, já se rozhodl hodnotit i ze záznamů. Myslím, že je dobře, že jsem se na jedenapůl roku neodmlčel. Rozhodnutí jiných ze záznamu nehodnotit však plně chápu a toleruju.

 


Další články tohoto uživatele na blogu


Komentáře k tématu bloguPřidat komentář

Přidat komentář

Michal Novák (13.6.2021, 15:46:56)  reagovat
Dovolte, prosím, přátelskou reakci na třetí odstavec Vašeho blogu, kde je explicitně zmíněna naše redakce a vyjádřena domněnka o odmlčení.
(Jinak děkujeme za odstavce ostatní, které mohou mnohým posloužit k zamyšlení, nebo jako inspirace si něco ještě zpětně najít a zhlédnout na svém monitoru. Ani my nezpochybňujeme možnost kvalitně odvedené reflexe skrze záznam, se záznamy občas musí pracovat nejeden dramaturg velkých divadelních festivalů, atp.)

Odmlčeli jsme se způsobem, který po celou dobu přinášel komplexní soupis online aktivit divadel (uznáváme, že při tom objemu se nepodařilo podchytit vše). Odkazy souhrnně na jednom místě: streamy inscenací, podcasty, divadelní inscenace ve filmovém pojetí (zde už se ovšem dostáváme k jiné formě). Mohli jsme sledovat streamy různých kvalit, od těch sejmutých se vší profesionalitou až po tragicky provedené záznamy, kde jakékoli hodnocení už musí být tím ovlivněno). Redakce se odmlčela snad i proto, že většinu inscenací dříve viděla naživo.

Odmlčeli jsme se způsobem, který v čase restrikcí přinesl desítky rozhovorů s představiteli divadelních institucí nebo s herci.

A také jsme využili "volného času" a provedli přestavbu jádra webu, jeho rozsáhlé administrace, součástí úprav je i drobná modernizace stránek (spustíme již brzy). Úpravy se ukázaly jako nutné pro technickou udržitelnost a funkčnost celého portálu a jeho rozsáhlé databáze. Vše bez grantové či jiné podpory.

Hodnotit inscenace v online formě, ze záznamů atp. jsme uživatelům ani sami sobě nezapověděli. I my si rádi připomněli nejednu zaznamenanou inscenaci, či zhlédli několik speciálních projektů, sledovali diskusní stoly. Všeho však s mírou, tolikeré vejrání na monitory a displeje není zrovna zdravá činnost pro oko. Chápeme samozřejmě i ty obvyklé hlavní důvody, když se někdo rozhodl představení neviděná naživo nehodnotit.

O žádném rozhodnutí odmlčet se s reflexemi tedy nevíme, ani že bychom podcenili odhad doby trvání restrikcí a zákazů. Jejich trvání a nastavení už byla spíše otázka politická, resp. odraz chyb a politické bezradnosti a budování atmosféry strachu.
Vladimír Rogalewicz (1.7.2021, 23:11:33)  reagovat
Re: iDivadlo během lockdownů
Dobrý večer, pane Nováku,
nechtěl jsem se Vás osobně ani nikoho dalšího z redakce dotknout. Portál skutečně po celou covidovou dobu fungoval a jeho informační přínos jsem velice, opravdu velice ocenil. Rozhodně výrazně pomáhal v orientaci v poměrně nepřehledné krajině činnosti zavřených českých divadel. Můj komentář se týkal pouze rubriky PŘIDANÁ REDAKČNÍ HODNOCENÍ, ve které jste se skutečně odmlčeli. Ale rozhodně jsem tuto skutečnost nechtěl pozitivně ani negativně hodnotit, pouze konstatovat.
Osobně jsem nadšen z toho, že jste vydrželi tento portál tolik let udržovat. Velmi intenzivně ho čtu i využívám. Přeju Vám hodně sil do dalších let. Zlomte vaz!