Divadelní osobnost roku 2015 - výsledky

Redakce uděluje poctu „divadelní osobnost roku 2015“

 

Janu Bornovi (režisérovi a uměleckému šéfovi Divadla v Dlouhé)

Když je nablízku, je dobře souboru Divadla v Dlouhé i divákům. Do jevištní práce vnáší moudrost a vtip, bourá divadlo čtvrté stěny, čehož příkladem je také nedávná text-appealová inscenace S úsměvy idiotů, kterou režijně spolupřipravil s Miroslavem Hanušem. V inscenaci, údajně s trochou protestů mistra, se divákům vyjevil také jako básník hořkovtipného pera. Dlouhodobě přispívá k rehabilitaci vyprávění na jevišti.

 

Janu Horákovi (uměleckému řediteli Studia Hrdinů a dramaturgovi)

Nekompromisní a náročná dramaturgie pasovala Studio Hrdinů do pozice nepsaného nástupce tvorby Pražského komorního divadla v Divadle Komedie. Nastoupená cesta si vydobyla uznání v řadách odborné veřejnosti, její správnost potvrzuje i stabilní divácká základna. Studio Hrdinů pod jeho vedením se zařadilo mezi reprezentanty pražské progresivní scény.

 

Ivanu Krejčímu (režisérovi a uměleckému šéfovi Komorní scény Aréna)

Komorní scénu Aréna přivedl k jejímu vrcholu. Pod jeho vedením je přijímána jako divadlo nadregionálního významu, s kvalitním souborem a silnými režiemi, v neposlední řadě také s přesvědčivě volenou dramaturgií, akcentující palčivá témata skrze hry klasické i soudobé.

 

Za rok 2015 nominováni dále byli:

 

Petr Gazdík (umělecký šéf muzikálového souboru Městského divadla Brno, režisér a herec)

Obsáhne proces aktivního vyhledávání potenciálních titulů až po brilantní realizace ve svém domovském divadle, kde jako režisér klade důraz na vyznění a sdělení příběhu, pozoruhodná je také jeho práce s emocí na jevišti. Má velký podíl na tom, že soubor Městského divadla Brno patří ke špičce muzikálového divadla ve středoevropském prostoru.

 

Štěpán Kubišta (manažer)

Své manažerské schopnosti plně vložil do nejistého projektu - vybudování nového svébytného prostoru pro nový cirkus, divadlo, tanec a rezidentní programy. Organizoval z nuly kulturní oživení jedné z opuštěných hal v holešovické tržnici, od nezbytných stavebních úprav až po zaplnění bohatým a diváky vyhledávaným programem. To vše při zachování genia loci místa. Start multifunkčního prostoru Jatka78 se mohl také opřít o zřejmě dosud nejúspěšnější crowdfundingovou kampaň v oblasti kultury.

 

Hana Mathauserová (ředitelka Divadla D21 a herečka)

Její manažerská činnost často začíná u koordinace různorodých svépomocných činností a končí třeba tím, že v poněkud spartánských podmínkách vyprofilovala soubor Divadla D21 tak, aby byl schopen zvládnout experiment i tvorbu pro děti. Soudržnost stávajícího týmu „Déčka“ pod jejím vedením patří k ukázkovým.

 

Dušan D. Pařízek (režisér)

Jeho inscenace Die lächerliche Finsternis (Směšná temnota), uvedená v Burgtheater Wien, kralovala prestižní anketě německé divadelní kritiky. Časopisem Theater heute byla vyhlášena inscenací sezony 2014/15. Uznalého přijetí se dočkala také inscenace Kauza Schwejk, která vznikla jako koprodukční projekt Theater Bremen, festivalu Wiener Festwochen a pražského Studia Hrdinů. Oběma inscenacemi prokázal, že patří mezi nejvýznamnější současné režiséry, kteří přistupují k tvorbě na základě vidění současného evropského kontextu.

 

Dora Viceníková (umělecká šéfka Divadla Na zábradlí a dramaturgyně)

Stojí za originální stylotvornou poetikou Divadla Na zábradlí a řadou minimalistických textů, které i přes zdánlivou nedivadelnost přinášejí zásadní témata a vtipný pohled na ně. Zvolený směr se navíc odráží i v diváckém zájmu. S přihlédnutím k jejím dramaturgickým aktivitám na festivalovém poli.

 


Nominace a odůvodnění vyjadřují stanoviska jednotlivých členů redakce.