Divadlo X10

Vyhnanství

Premiéra: 21.4.2023 | 1:25x
Překlad románu: Valter Feldstein. Dramaturgie: Lenka Havlíková, Ondřej Novotný. Výprava: Jana Hauskrechtová. Hudba: Ivan Acher. Režie: Kamila Polívková.
Poslední uvedení: červen 2024.
Adaptace posledního dílu románové trilogie Liona Feuchtwangera, která navazuje na inscenace „Úspěch“ a „Oppermannovi“. Protifaštistická trilogie se uzavírá osudy německých emigrantů v Paříži...
15!    

inscenace již byla stažena z repertoáru

Divadlo X10
Hodnocení inscenace
Redakce
50 %
Uživatelé
56 %
5671000
Hodnocení redakce
Pavel Širmer 50 %
Volby

Hodnocení (8)

HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer  50 %
16.5.2023 | 2052 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Závěrečná část Feuchtwangerovy trilogie „Čekárna“ doplatila na neuspořádanost dramatizace O. Novotného, spočívající v kombinaci monologů a dialogů, což by nemusel být problém, kdyby nebyl text příliš krátký. V inscenaci se tak dostalo pozornosti osudům jednotlivých „vyhnanců“, ale podstatné vztahy mezi nimi se ocitly poněkud na okraji. Herci nedostali adekvátní možnosti k rozehrání, některé z rolí zůstaly nenaplněny a divák k hrdinům těžko hledá cestu. Přes zmíněné problémy však byl naplněn ústřední záměr a klíčová problematika života v exilu se do popředí dostala.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
V_M  80 %
16.6.2024 | 65 hodnocení
+ souhlasím
Navštívil jsem derniéru této inscenace (škoda, že se hrálo tak krátce). Byla to pro mě především meditace o údělu exulanta, o vytržení z domovského prostředí, osobních a profesních vazeb budovaných celý život a o potácení v nejistotě a neuspokojivosti nových podmínek. Není to téma nijak nové, ale v rámci trilogie Čekárna je logickým vyústěním, navíc dobře zahraným, se skvělou hudbou, scénografií a různými oživujícími prvky. Bezmála mrazivé bylo vnímat celé představení v kontextu stupňující se agrese Ruska nejen proti Ukrajině, ale už i nepokrytě proti nám. Při sledování tragického údělu uprchlých německých Židů jsem na to nedokázal nemyslet.
Jarmil Křemen  40 %
2.12.2023 | 275 hodnocení
+ souhlasím
Třetí díl trilogie mě bohužel zklamal. Dle mého se nepovedla ani dramatizace románu, ani režisérské provedení. Vyhnanství je příliš krátké na to, aby se děj jakkoliv rozjel. Zůstavají tak pouze na sebe příliš nenavazující monology, které ale byly moc povrchní, aby se divák dokázal do osudu postav skutečně vžít. Jediným silným momentem díla je tak jeho samotný závěr, ve kterém podává výborný výkon Jan Grundman. Toto zakončení je skvělé jak pro samotné Vyhnanství, tak pro trilogii Čekárna jako celku.
Gimli35  50 %
17.10.2023 | 319 hodnocení
+ souhlasím
45 %, a to ještě jen díky silnému závěru, který je po strnulé až letargické inscenaci nečekaným a příjemným překvapením, zejména díky výtečnému J. Grundmanovi. Od zhlédnutí Oppermannů, na které se chystám už dlouho, mne sice Vyhnanství neodradilo, zato návštěvu trilogického maratonu nejspíš vynechám.
Janis  60 %
16.5.2023 | 296 hodnocení
+ souhlasím
Pro nás bylo po shlédnutí předchozích dílů zpočátku matoucí, když titíž herci hráli jiné postavy. Souhlasím i s názorem jiného hodnotícího, že hra trochu doplatila na kratší délku, ta neumožnila vytvořit tak plastický a hlavně naléhavý obraz, jako se to podařilo v Úspěchu a Oppermanových. Na druhou stranu byl tenhle díl režijně asi nejkoncentrovanější.
Doporučuji zkusit někdy uvádět jako víkendový maraton jako tomu bylo na hostování v Brně, kde jsme měli možnost trilogii vidět - intenzita zážitku se tím znásobila a nedostatky se snáz odpouštěly.
Ivo Čapek  40 %
16.1.2024 | 28 hodnocení
Onndra  50 %
3.12.2023 | 62 hodnocení
RichardFenek  70 %
30.11.2023 | 55 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.