Rozhovor

Když se zrodila María, byl Bůh opilý
vydáno: 30.3.2022, admin
připraveno ve spolupráci s videoportálem Dramox a Městskými divadly pražskými


Na konci roku 2021 se poprvé českým divákům představila slavná „tango operita“ María de Buenos Aires argentinského hudebníka Ástora Piazzolly a uruguayského básníka Horacia Ferrery. V příběhu dívky Maríi se setkávají zcela odlišné světy – posvátný a světský. Pro Městská divadla pražská operitu nastudovala choreografka a režisérka Lenka Vagnerová. Roli Maríi, dívky narozené s kletbou na jazyku, alternují Kateřina Marie Fialová a Nina Horáková. Inscenaci mohu diváci vidět v Divadle ABC. Před každou reprízou mohou navíc navštívit lektorský úvod, díky kterému se dozví více informací k samotnému dílu.


Dívka „s kletbou na jazyku“
María, dívka z předměstí Buenos Aires, se narodila „s kletbou na jazyku v den, kdy byl Bůh opilý“. Její příběh v sobě spojuje diametrálně odlišené světy. Mísí se v něm posvátný a světský, kostel s bordelem, mše se svůdným tancem, modlitba s opileckým zpěvem a špínou zaplivaných pajzlů. Hudební skladatel a virtuózní hráč na bandoneon (klávesový akordeon) Ástor Piazzolla napsal příběh Maríi na libreto uruguayského básníka Horacia Ferrera už v roce 1968.

Tanečníci i herci na jednom jevišti
„Tango operita“ María de Buenos Aires kombinuje činohru, operu i současný tanec. Na jejím vzniku se koprodukčně podílí také Lenka Vagnerová & Company. Na jevišti tak vystupují tanečníci tohoto souboru společně s herci z Městských divadel pražských. V hlavní mužské roli diváci uvidí hostujícího zpěváka a tanečníka argentinského tanga Gustava Ariela Colmenareja. Mezinárodní obsazení inscenace doplňuje špičková hráčka na bandoneon Carmela Delgado a tanečník Javier Antar.

Nina Horáková v inscenaci María de Buenos Aires (foto: Patrik Borecký)
Nina Horáková v inscenaci María de Buenos Aires (foto: Patrik Borecký)


Otázky pro Ninu Horákovou, představitelku Maríi:

Jak jste reagovala na nabídku hlavní role Maríi?
Byla jsem nadšená. O tom, že naše divadlo uvažuje o nasazení tohoto titulu, jsem věděla už asi dva roky, ovšem v té době jsem měla zrovna zlomený kotník a jen jsem si tenkrát v duchu říkala „bože, jak moc bych v tom chtěla být“ a modlila se, aby se noha dala do pořádku, co nejdříve. O to více mě potěšilo, když jsem pak byla obsazená přímo do titulní role. Pocity nadšení ovšem ihned v závěsu vystřídala nervozita z velké zodpovědnosti. Věděla jsem, že mě čeká naučit se několik písní ve španělštině a taky že budeme po boku profesionálních tanečníků pod vedením úžasné choreografky světového formátu Lenky Vagnerové. Věděla jsem, že to nebude zadarmo a že to je obrovská výzva.

Co bylo pro Vás na celém zkoušení nejtěžší?
Nejtěžší byla již zmiňovaná španělština. Trvalo mi tři měsíce, než jsem se celý part naučila do takové podoby, kdy jsem se v tom konečně začala cítit dobře a jistě. Španělština mě naprosto uchvátila, miluju ten jazyk. Zkoušení bylo taky náročné po fyzické stránce. Trvalo poměrně dlouhou dobu, než se nám podařilo chytit ten pravý „feeling“ argentinského tanga. Je to velmi specifický tanec, se kterým jsem se do té doby na jevišti nepotkala.

Jaká je podle Vás hlavní hrdinka, María?
Má všechno, co má hlavní hrdinka mít. Z nevinné dívky, která je pohlcena tangem a velkoměstem, se stane žena, která si projde peklem – a to metaforicky i doslova. Žena obdivovaná i zatracená. Silná, vášnivá, holčička a zároveň femme fatale.

Městská divadla pražská - María de Buenos Aires (foto: Patrik Borecký)
Městská divadla pražská - María de Buenos Aires (foto: Patrik Borecký)


Seznamte se s inscenací ještě, než začne:
Pro diváky, kteří se chtějí o samotné inscenaci dozvědět více, je před začátkem každé reprízy připraven lektorský úvod. Dozví se celou řadu informací o tom, za jakých okolností vznikala tato inscenace, kdo to byl Ástor Piazzolla nebo co je to lunfardo. Vstup na lektorský úvod je zdarma.
Vstupenky na reprízy „tango operity“ si mohou diváci zakoupit na webových stránkách Městských divadel pražských nebo na centrální pokladně.

Divadelní zážitek z domova
Pokud by diváci měli zájem o jiný žánr i jiný zážitek z divadla, můžou vyzkoušet také divadlo online. Na streamovací službě Dramox lze nyní zhlédnout inscenaci Městských divadel pražských Čapek.

Dramox je česká streamovací služba, která poskytuje největší výběr českých i zahraničních divadelních představení a umožňuje jejich sledování online. Službu můžete vyzkoušet na 7 dnů zcela zdarma. Funguje na principu předplatného, měsíční předplatné stojí 299 Kč, cena ročního předplatného je 2 990 Kč. Většina prostředků získaných v rámci předplatného jde zpět divadlům, tvůrcům a hercům. Navíc mohou diváci podpořit konkrétní divadlo libovolnou částkou. Dramox nabízí také zvýhodněné předplatné pro školy a studenty včetně materiálů pro práci s viděnými představeními. Dramox je možné sledovat také na televizních a mobilních aplikacích.
.

Další rozhovory

Byla jsem nejmladší ředitelkou divadla
(rozhovor s: Romana Goščíková, 5.4.2022)
Lenošivá hlava často sype nápady
(rozhovor s: Matěj Balcar, 18.3.2022)
Dva roky s covidem v Dejvickém divadle
(rozhovor s: Martin Myšička, 1.3.2022)
Divadlu jsem se hodil do karet
(rozhovor s: Kryštof Krhovják, 18.2.2022)
Čapek v mnohém předběhl dobu
(rozhovor s: Petr Vacek, 7.12.2021)
Herci potřebují pestrost
(rozhovor s: Vojtěch Morava, 25.11.2021)
Dělat festival je rozhodně pozitivní zkušenost
(rozhovor s: Elisa Speváková, 11.11.2021)