Z tiskových konferencí

AQUALUNG se noří do hloubky
vydáno: 3.5.2011
Divadlo AQUALUNG, které čtyři roky hrálo na lodi Tajemství Divadla bratří Formanů, mění prkna svého jeviště. Divadelní loď setrvává v doku na dlouhodobé technické revizi, přece jen má už svůj věk. Záchranný kruh Divadlu AQUALUNG hodilo Žižkovské divadlo Járy Cimrmana. Sem bude přenesena část repertoáru a právě zde Divadlo AQUALUNG uvede premiéru autorské inscenace Mistr Hus s podtitulem Polopravdivý příběh o nejpravdivější pravdě. Z dalších titulů budete moci v Žižkovském divadle navštívit loňský hit Pytlákova schovanka 2010 nebo kapesní revue Cesta kolem světa za 60 dní. Na podzim by se měl vrátit i Příliš skromný Nick Carter.

Principál Lubor Šplíchal k situaci Divadla AQUALUNG uvedl: „Když už to vypadalo, že se nám letošní sezona nevydaří, pomohlo nám Žižkovské divadlo. Děkuji mu moc, že se nás ujalo. Nikdy není dobré, když divadelní soubor, jakým jsme my, mění působiště. Nejdůležitější proto nyní je, aby divácká veřejnost věděla, kde nás hledat. Měli bychom zde hrát pravidelně i po prázdninách. Naše působení na lodi Tajemství se odvíjí od toho, jak dopadne prohlídka lodi, zdali se pak přistoupí k rekonstrukci a v jakém rozsahu. Odhadem by rekonstrukce by měla trvat až do konce léta, takže je tu určitá malá pravděpodobnost, že bychom na lodi Tajemství stihli alespoň podzimní vlnu, tj. v září.“

Lubor Šplíchal
Lubor Šplíchal


Po steam-punkových, často rozverných kusech inspirovaných starými časy či komiksem, přichází AQUALUNG s divadelní hrou o středověkém mysliteli, našem největším machru na pravdu. Nečekejte žádné drama, žádnou historii, matku moudrosti. I když se AQUALUNG tématem noří do hloubky, ...pořád to bude legrace. A jelikož jste si v předchozích projektech souboru zvykli na pořádnou porci doprovodné živé hudby, nejinak tomu bude i v případě této inscenace. Tentokrát v podání žesťového kvartetu, který umí vyloudit téměř chorály. Hudba by měla v této inscenaci vytvářet jakési dělítko mezi světským a duchovním světem.

„Trpíme utkvělou představou, že lidstvo se v morálním a etickém vývoji, na rozdíl od techniky, nikam nepohnulo,“ vysvětluje režisér Ondřej Lážnovský ideu uvést hru o Janu Husovi. „Toto téma podle našeho názoru velmi rezonuje se stavem dnešní společnosti. Vždyť její vrcholní představitelé také nám často kážou vodu, ale sami pijí víno, věci se nepopisují pravými jmény, místo lhaní se používá mystifikování. Doba Husa je nám nějak blízká. Materiální hodnoty ostatně válcovaly svět i v době papežského schizmatu. Náš Hus není reformátor ani učenec ani revolucionář, je to slušnej člověk a přichází do přísně materiální společnosti. Je jasné, že musí dojít ke střetu těchto dvou ne zrovna smiřitelných světů. Konfrontace duchovních a materiálních hodnot nám spolehlivě vytvoří určité dramatické situace. Dodržujeme a nepřekrucujeme jednotlivé fáze Husovy pouti, nečekejte – i když hrajeme na cimrmanovských prknech – cimrmanovský pohled. Náš autorský vklad se projeví až v závěru příběhu, kdy otevřeme mystifikační otázku, co by se stalo, kdyby Hus v té Kostnici koncil přesvědčil a osudy lidí se otočily ve prospěch pravdy. Jak by to bylo pěkný... Ty utopické okamžiky prozření... Vlastně ani nechceme dávat důraz na mystifikaci, naším záměrem je satiricky se podívat na současnou společnost.“

Ondřej Lážnovský
Ondřej Lážnovský


Jak tak znějí poměrně vážná slova dotýkající se ožehavých otázek, vkrádá se pochybnost, jak téma „Mistr Hus“ pasuje do poetiky Divadla AQUALUNG. Lubor Šplíchal uvádí vše do souvislostí: „Do naší koncepce to věřte nevěřte zapadá. Svět kolem Husa může být dobrým námětem pro „retrokomedii“. Naše předchozí projekty vzdávaly hold různým žánrům. Jen jak tak trošku stárneme, asi více pociťujeme stav, že žijeme ve společnosti postižené morální a etickou krizí. Přišlo nám fajn realizovat hru na platformě, v níž komediální pohled stojí proti velkým vážným věcem. Nebude to krok stranou, bude to krok AQUALUNGu do hloubky.“

„Pánové si možná myslí, že tvoří duchovní text,“ v nadsázce vstupuje s připomínkou dramaturgyně Kateřina Šplíchalová Mocová. „Pořád půjde o komedii až frašku, kde zásadním prvkem je hudba. Pořád to bude „AQUALUNG“ – nezávazná podívaná, tentokrát s trošku závažnějším obsahem.“

„Ale podprahově to bude duchovní velmi!,“ reaguje se smíchem Ondřej Lážnovský.
Lubor Šplíchal podtrhuje, že se nová inscenace pokusí o společenskou kritiku, ale bude to i sranda. „Jen z ústřední postavy si legraci opravdu neděláme. No uvidíme, protože toho vážného Husa hraju já. Když se tak na mě podíváte...“


hudební ukázka z inscenace Mistr Hus


-mys-