Z tiskových konferencí
Muzikálový soubor Divadla Josefa Kajetána Tyla uvede jako první divadlo v České republice světově proslulý muzikál skladatele a zpěváka Eltona Johna a libretisty Lee Halla Billy Elliot. Emotivní dílo, které patří mezi nejpopulárnější a nejoceňovanější muzikály současnosti, režíruje Lumír Olšovský a jeho premiéra je naplánovaná na 11. května 2019 na Nové scéně DJKT. Titulní roli jedenáctiletého chlapce, který se snaží i přes nepřízeň okolí uskutečnit svůj taneční sen, alternují Šimon Fikar a Miloslav Frýdl, vedle nich se na jevišti objeví Ivana Chýlková nebo Lucie Zvoníková, Ludmila Molínová v alternaci s Monikou Švábovou, Martin Stránský nebo Martin Davídek, Lukáš Ondruš a několik desítek dalších účinkujících z řad domácích i hostů, včetně téměř dvou desítek dětí. Těch se na konkurzech sešlo přes dvě stovky.
Anglický muzikál hitmakera Eltona Johna a libretisty Lee Halla, který stojí za scénářem k úspěšnému stejnojmennému filmu, měl světovou premiéru v roce 2005 v Londýně, kde se během 11 let odehrálo více než 4 000 repríz. Postupem času se mimořádně populární dílo rozlétlo z Londýna prakticky do celého světa a zařadilo se vedle Bídníků, Fantoma Opery či Lvího krále mezi největší muzikálové hity současnosti. Jeho výjimečnost podtrhuje i množství cen, které získalo, mimo jiné i deset prestižních amerických Cen Tony. Dodejme, že Lee Hall je mimo jiné autorem divadelní adaptace Zamilovaného Shakespeara, momentálně velkého diváckého hitu v řadě našich divadel.
Po dlouhém jednání a náročném schvalování veškerých podkladů se podařilo získat Billyho Elliota právě plzeňskému divadlu, které nejenže uvede tento muzikál jako první divadlo v České republice, ale předběhne například i všechny německé muzikálové scény. „Jsme skutečně prvním divadlem široko daleko. Musíte především nalézt a vytrénovat představitele dětských rolí. Agentura prověřovala vše velice podrobně, museli jsme doložit, jaké inscenace jsme v DJKT už vytvořili, jaké na ně byly odborné i divácké ohlasy nebo jaký tým bude muzikál Billy Elliot inscenovat. Posléze jsme museli poslat ke schválení český překlad muzikálu, návrhy scény a kostýmů, vizuál, obsazení a řadu dalších věcí, nahrávky všech představitelů nevyjímaje,“ přibližuje situaci ohledně získání licence dramaturg Pavel Bár. Londýnskou agenturu možná přesvědčilo, že v DJKT skvěle funguje dětské Muzikálové studio pod lektorským vedením Lukáše Ondruše a jeho kolegů.
DJKT získalo licenci na dva roky s možností prodloužení o další rok, to však odvisí od toho, zda vyjede (uvažované) velké evropské turné muzikálu. Pokud ano, k prodloužení zřejmě nedojde. (Vtipnou poznámku, že Plzeň by byla pro evropskou tour velkou konkurencí, si už jistě dosadíte.)
Dojemný muzikál vypráví o tanečně nadaném jedenáctiletém chlapci, který aby mohl jít za svým snem, musí bojovat nejen s nepřízní rodiny, ale i s drsným prostředím zoufalých horníků, bojujících o svou práci – tvůrci upozorňují, že tomu odpovídá i jazyk, inscenace není určena vyloženě dětem.
„Jedinečnost tohoto muzikálu tkví nejen v silném příběhu a emotivní hudbě Eltona Johna, ale také v obsazení hlavních rolí dětskými představiteli,“ podotýká režisér Lumír Olšovský. „Pro nesmírně obtížnou roli Billyho Elliota jsme po dlouhých konkurzech vybrali dva talentované chlapce, kteří museli absolvovat náročnou několikaměsíční taneční přípravu.“ V titulní roli se tedy divákům představí Miloslav Frýdl, který si již zahrál na plzeňské Nové scéně v muzikálech Donaha! a Zahrada divů, a Šimon Fikar, jehož herecké zkušenosti jsou spojené s dabingem. „Celé zkoušení bylo pro nás někdy dost obtížné, museli jsme totiž náročné tréninky baletu, jazzu a stepu skloubit se školou,“ vysvětluje dvanáctiletý Miloslav Frýdl a jeho stejně starý herecký kolega Šimon Fikar dodává: „Co se týče tréninků, tak to byla jen malá část toho, co nás čekalo během samotného zkoušení, kdy jsme museli zvládnout choreografii, zpěv a herectví. Jsme sice nadšení z takové krásné příležitosti, ale zároveň se taky hodně bojíme.“ Jako nejtěžší oba označili tréninky baletu a nejvíce je bavil step. Pohybovou průpravu oba sice mají, ale poněkud odlišnou: Miloslav je fotbalista a Šimon lyžař.
„Kluci mají obavy úplně zbytečně,“ reaguje Lumír Olšovský: „Oba udělali od října, kdy jejich tréninky začaly, neuvěřitelný kus práce. Jejich výkony jsou nadmíru přesvědčivé a nic si nezadají se svými dospělými hereckými kolegy.“
„Čekal jsem, co předvedou, a připravoval si nějakou metodiku, jak je povedu, a oni to přitom zvládají s přehledem. Udělali za krátkou dobu obrovský progres a po pěti měsících by mohli radit spíš oni mně,“ dodal se smíchem Lukáš Ondruš.
V dalších rolích se diváci mohou těšit například na Martina Stránského a Martina Davídka, kteří hrají Billyho otce, zapomětlivou babičku v podání Ludmily Molínové či stálice plzeňské činohry Moniky Švábové nebo na učitelku tance podporující Billyho úsilí, ztvárněnou Lucií Zvoníkovou či Ivanou Chýlkovou. „Billy je pro mě srdeční záležitost, viděla jsem ho v Londýně snad pětkrát a pokaždé jsem byla u vytržení. Tohle je něco tak výjimečného, kdy máte pocit, že jste vystřeleni mimo galaxii. A není to jenom o mém rozcitlivělém rozpoložení. Podobné pocity jsem měla, když jsem poprvé v Činoherním klubu viděla Smočkova Burkeho nebo Osiřelý západ. Takže jediný důvod, proč jsem váhala nad nabídkou účinkovat v Plzni, byly mé obavy z časově náročného dojíždění,“ reaguje na otázku, zda zvažovala zdejší hostování, Ivana Chýlková.
V Londýně Billy Elliota už asi tři roky nehrají, „což je naprostá katastrofa,“ okomentovala to Ivana Chýlková. „O to víc mě Lumír překvapil, že to tady chystá. Tak jsem mu pogratulovala, vůbec jsem neměla ambici v tom hrát - ani mě to nenapadlo, protože já to nevyzpívám a nezatančím. Nedošlo mi, že z Lumírovy strany začíná velice taktické nalomování. Námluvy nakonec byly několikeré, kupodivu v Londýně schválili i nahrávku se mnou, a tak jsem si všechny ty texty, nádhernou muziku, tu emocionální nálož i ten tanec odžívala znovu, jen už ne z pozice diváka. Jsem nakonec ráda, že se o to všechno mohu otírat spolu s plzeňskými kolegy (kteří jsou neuvěřitelní, tak vycvičený soubor jen tak někde není).“
Na inscenaci se podílí vedle režiséra Lumíra Olšovského choreografka Denisa Kubášová, jejíž práce je známá plzeňskému publiku například z muzikálů Chyť mě, jestli na to máš či Šumař na střeše, a scénograf Dave Benson, který vytvořil scénu mimo jiné k inscenacím Sweeney Todd – ďábelský lazebník z Fleet Street, Šumař na střeše a Chyť mě, jestli na to máš. „Nechtěl jsem, aby Billy Elliot vypadal jako muzikál, ale jako skutečné drama o lidech procházejících těžkým životním obdobím. Na jedné straně jsou drsné podmínky horníků, odrážející se ve scéně i v kostýmech, na druhé pak Billyho sen. Dohromady to vytváří nádhernou show, emocionální, k zamyšlení,“ uvádí britský výtvarník, spolupracující s divadly nejen u nás a v Anglii, ale také s filmem a televizí, nejčastěji s prestižní televizní stanicí BBC.
„Tak jako je tento muzikál o splněném snu, splněným snem pro nás všechny je, že jsme na tento výjimečný muzikál získali oprávnění a mohli se pustit do příprav. Ano, i pro mě je to nejkrásnější muzikál, který jsem kdy v zahraničí viděl. Hned jsem začal obvolávat kolegy, jako první Ivanu Chýlkovou... Slibovat vám, jaká to bude nádhera, nebudu. Jsme v generálkovém týdnu a podle toho to vypadá (smích). To už musíte opustit ideové připomínky a jenom stojíte v hrůze před úkolem dát všechno dohromady. Přesto přijďte (či přijeďte) a my se vám pokusíme v souladu s tématem říct, abyste si svoje sny nikdy nenechali vzít.“
.....
foto: Michal Novák
Pavel Bár, Lumír Olšovský, Ivana Chýlková
Anglický muzikál hitmakera Eltona Johna a libretisty Lee Halla, který stojí za scénářem k úspěšnému stejnojmennému filmu, měl světovou premiéru v roce 2005 v Londýně, kde se během 11 let odehrálo více než 4 000 repríz. Postupem času se mimořádně populární dílo rozlétlo z Londýna prakticky do celého světa a zařadilo se vedle Bídníků, Fantoma Opery či Lvího krále mezi největší muzikálové hity současnosti. Jeho výjimečnost podtrhuje i množství cen, které získalo, mimo jiné i deset prestižních amerických Cen Tony. Dodejme, že Lee Hall je mimo jiné autorem divadelní adaptace Zamilovaného Shakespeara, momentálně velkého diváckého hitu v řadě našich divadel.
Lumír Olšovský, Ivana Chýlková, Lucie Zvoníková, Monika Švábová, Lukáš Ondruš, Martin Otava
Po dlouhém jednání a náročném schvalování veškerých podkladů se podařilo získat Billyho Elliota právě plzeňskému divadlu, které nejenže uvede tento muzikál jako první divadlo v České republice, ale předběhne například i všechny německé muzikálové scény. „Jsme skutečně prvním divadlem široko daleko. Musíte především nalézt a vytrénovat představitele dětských rolí. Agentura prověřovala vše velice podrobně, museli jsme doložit, jaké inscenace jsme v DJKT už vytvořili, jaké na ně byly odborné i divácké ohlasy nebo jaký tým bude muzikál Billy Elliot inscenovat. Posléze jsme museli poslat ke schválení český překlad muzikálu, návrhy scény a kostýmů, vizuál, obsazení a řadu dalších věcí, nahrávky všech představitelů nevyjímaje,“ přibližuje situaci ohledně získání licence dramaturg Pavel Bár. Londýnskou agenturu možná přesvědčilo, že v DJKT skvěle funguje dětské Muzikálové studio pod lektorským vedením Lukáše Ondruše a jeho kolegů.
DJKT získalo licenci na dva roky s možností prodloužení o další rok, to však odvisí od toho, zda vyjede (uvažované) velké evropské turné muzikálu. Pokud ano, k prodloužení zřejmě nedojde. (Vtipnou poznámku, že Plzeň by byla pro evropskou tour velkou konkurencí, si už jistě dosadíte.)
Dojemný muzikál vypráví o tanečně nadaném jedenáctiletém chlapci, který aby mohl jít za svým snem, musí bojovat nejen s nepřízní rodiny, ale i s drsným prostředím zoufalých horníků, bojujících o svou práci – tvůrci upozorňují, že tomu odpovídá i jazyk, inscenace není určena vyloženě dětem.
„Jedinečnost tohoto muzikálu tkví nejen v silném příběhu a emotivní hudbě Eltona Johna, ale také v obsazení hlavních rolí dětskými představiteli,“ podotýká režisér Lumír Olšovský. „Pro nesmírně obtížnou roli Billyho Elliota jsme po dlouhých konkurzech vybrali dva talentované chlapce, kteří museli absolvovat náročnou několikaměsíční taneční přípravu.“ V titulní roli se tedy divákům představí Miloslav Frýdl, který si již zahrál na plzeňské Nové scéně v muzikálech Donaha! a Zahrada divů, a Šimon Fikar, jehož herecké zkušenosti jsou spojené s dabingem. „Celé zkoušení bylo pro nás někdy dost obtížné, museli jsme totiž náročné tréninky baletu, jazzu a stepu skloubit se školou,“ vysvětluje dvanáctiletý Miloslav Frýdl a jeho stejně starý herecký kolega Šimon Fikar dodává: „Co se týče tréninků, tak to byla jen malá část toho, co nás čekalo během samotného zkoušení, kdy jsme museli zvládnout choreografii, zpěv a herectví. Jsme sice nadšení z takové krásné příležitosti, ale zároveň se taky hodně bojíme.“ Jako nejtěžší oba označili tréninky baletu a nejvíce je bavil step. Pohybovou průpravu oba sice mají, ale poněkud odlišnou: Miloslav je fotbalista a Šimon lyžař.
„Kluci mají obavy úplně zbytečně,“ reaguje Lumír Olšovský: „Oba udělali od října, kdy jejich tréninky začaly, neuvěřitelný kus práce. Jejich výkony jsou nadmíru přesvědčivé a nic si nezadají se svými dospělými hereckými kolegy.“
„Čekal jsem, co předvedou, a připravoval si nějakou metodiku, jak je povedu, a oni to přitom zvládají s přehledem. Udělali za krátkou dobu obrovský progres a po pěti měsících by mohli radit spíš oni mně,“ dodal se smíchem Lukáš Ondruš.
Martin Davídek, Denisa Kubášová, Šimon Fikar, Miloslav Frýdl, Pavel Bár, Lumír Olšovský
V dalších rolích se diváci mohou těšit například na Martina Stránského a Martina Davídka, kteří hrají Billyho otce, zapomětlivou babičku v podání Ludmily Molínové či stálice plzeňské činohry Moniky Švábové nebo na učitelku tance podporující Billyho úsilí, ztvárněnou Lucií Zvoníkovou či Ivanou Chýlkovou. „Billy je pro mě srdeční záležitost, viděla jsem ho v Londýně snad pětkrát a pokaždé jsem byla u vytržení. Tohle je něco tak výjimečného, kdy máte pocit, že jste vystřeleni mimo galaxii. A není to jenom o mém rozcitlivělém rozpoložení. Podobné pocity jsem měla, když jsem poprvé v Činoherním klubu viděla Smočkova Burkeho nebo Osiřelý západ. Takže jediný důvod, proč jsem váhala nad nabídkou účinkovat v Plzni, byly mé obavy z časově náročného dojíždění,“ reaguje na otázku, zda zvažovala zdejší hostování, Ivana Chýlková.
Lumír Olšovský, Ivana Chýlková, Lucie Zvoníková
V Londýně Billy Elliota už asi tři roky nehrají, „což je naprostá katastrofa,“ okomentovala to Ivana Chýlková. „O to víc mě Lumír překvapil, že to tady chystá. Tak jsem mu pogratulovala, vůbec jsem neměla ambici v tom hrát - ani mě to nenapadlo, protože já to nevyzpívám a nezatančím. Nedošlo mi, že z Lumírovy strany začíná velice taktické nalomování. Námluvy nakonec byly několikeré, kupodivu v Londýně schválili i nahrávku se mnou, a tak jsem si všechny ty texty, nádhernou muziku, tu emocionální nálož i ten tanec odžívala znovu, jen už ne z pozice diváka. Jsem nakonec ráda, že se o to všechno mohu otírat spolu s plzeňskými kolegy (kteří jsou neuvěřitelní, tak vycvičený soubor jen tak někde není).“
Na inscenaci se podílí vedle režiséra Lumíra Olšovského choreografka Denisa Kubášová, jejíž práce je známá plzeňskému publiku například z muzikálů Chyť mě, jestli na to máš či Šumař na střeše, a scénograf Dave Benson, který vytvořil scénu mimo jiné k inscenacím Sweeney Todd – ďábelský lazebník z Fleet Street, Šumař na střeše a Chyť mě, jestli na to máš. „Nechtěl jsem, aby Billy Elliot vypadal jako muzikál, ale jako skutečné drama o lidech procházejících těžkým životním obdobím. Na jedné straně jsou drsné podmínky horníků, odrážející se ve scéně i v kostýmech, na druhé pak Billyho sen. Dohromady to vytváří nádhernou show, emocionální, k zamyšlení,“ uvádí britský výtvarník, spolupracující s divadly nejen u nás a v Anglii, ale také s filmem a televizí, nejčastěji s prestižní televizní stanicí BBC.
došlo i na písňovou ukázku z muzikálu: představitelé titulní role Miloslav Frýdl a Šimon Fikar
„Tak jako je tento muzikál o splněném snu, splněným snem pro nás všechny je, že jsme na tento výjimečný muzikál získali oprávnění a mohli se pustit do příprav. Ano, i pro mě je to nejkrásnější muzikál, který jsem kdy v zahraničí viděl. Hned jsem začal obvolávat kolegy, jako první Ivanu Chýlkovou... Slibovat vám, jaká to bude nádhera, nebudu. Jsme v generálkovém týdnu a podle toho to vypadá (smích). To už musíte opustit ideové připomínky a jenom stojíte v hrůze před úkolem dát všechno dohromady. Přesto přijďte (či přijeďte) a my se vám pokusíme v souladu s tématem říct, abyste si svoje sny nikdy nenechali vzít.“
.....
foto: Michal Novák
Další články
Ypsilonka ve znamení 60
(Studio Ypsilon, 12.9.2024)
Neriskovat, to dovede každý
(Činoherní klub, 6.9.2024)
32. Mezinárodní festival Divadlo
(27.8.2024)
Začíná 21. Letní Letná
(13.8.2024)