Z tiskových konferencí

Láska v perspektivě plynoucího času
vydáno: 17.4.2014
Divadlo Ungelt opět chystá pro své jeviště uvedení hry, která je naprostou novinkou na českých divadelních prknech, přesto jde o titul zcela se vymykající dosavadní tradici divadla. Divákům se představí dramatizace francouzského erotického románu Sidonie-Gabriely Colette (1873-1954) Kurtizána. Milostný příběh z počátku 20. století v hávu okouzlující a smyslně dekadentní epochy krásy, Belle Epoque, je plný nejen romantiky, ale i vtipu. Kurtizána Lea de Lonval na sklonku své kariéry se zamiluje do mladého požitkáře Freda Pelouxe. Začalo to jen jako nezávazné řešení ubíjející nudy a nakonec vzkvetl cit silnější, než se dalo předpokládat...

Román popisuje, jak důstojné, krásné a přitom bolestivé a strašné může být stárnutí ženy. A že nikdy není pozdě bořit překážky, zakoušet svobodu a propadat lásce, nikdy není pozdě odmítnout samotu. Nejlépe je to dělat s grácií a šarmem jako prvotřídní pařížská kurtizána... Ale co se stane s takovou umělkyní, když si až na sklonku své kariéry přizná, že se zamilovala? Navíc do mnohem mladšího chlapce, pro něhož ještě nedávno byla chůvou.

Regina Rázlová, Igor Orozovič, Chantal Poullain (foto: Michal Novák)
Regina Rázlová, Igor Orozovič, Chantal Poullain (foto: Michal Novák)


Kurtizána je do značné míry autobiografický román, nejen proto, že vychází z milostné zkušenosti s nevlastním synem, ale proto, že celý koncept Ley de Lonval se až nápadně přibližuje osobnosti samotné autorky. Dramatizace rozsáhlého díla se pochopitelně zaměřuje především na jeho hlavní linii, příběh stárnoucí kurtizány, která se na konci kariéry zamiluje do syna své nejlepší kamarádky a kolegyně. Osudový vztah mezi mladým dandym a jeho „chůvinkou“, do něhož mnohdy nevybíravým způsobem zasahuje temperamentní živel matky, odkrývá s velkou dávkou humoru i romantiky tragédii stárnutí.

Regina Rázlová, Igor Orozovič, Chantal Poullain, Milan Hein (foto: Michal Novák)
Regina Rázlová, Igor Orozovič, Chantal Poullain, Milan Hein (foto: Michal Novák)


V roli někdejší kurtizány uvidíte Chantal Poullain, jejího milence ztvární Igor Orozovič a jeho matku Regina Rázlová. Režisérem inscenace a také autorem dramatizace je Pavel Ondruch. Kromě uvádění v kamenném Ungeltu se tato inscenace stane hlavním titulem Letní scény 2014.

„Poprvé uvádíme dobový výtvarný spektákl a poprvé v Ungeltu byla role napsána tak říkajíc na tělo naší herecké hvězdě – zakázka byla jasná, píšeme pro Chantal Poullain. Poprvé se na naší scéně objeví dramatizace literární předlohy a poprvé bude naše představení režírovat zároveň jeho autor. A aby toho nebylo málo, v této inscenaci po dvacetileté pauze vstoupí opět na jeviště přední česká herečka Regina Rázlová,“ vypočítává Milan Hein, umělecký ředitel Divadla Ungelt.

Regina Rázlová, Igor Orozovič (foto: Michal Novák)
Regina Rázlová, Igor Orozovič (foto: Michal Novák)


„Předlohy dramatizace, dvě novely od francouzské spisovatelky Colette, mě uchvátily na první přečtení. Je fascinující, jak může být „nevysoká“ zábavní literatura vysokou. Tato na svou dobu hodně nekonvenční autorka se vyznačovala obrovskou znalostí člověka, především ženy a lidské sexuality v tom nejširším smyslu slova a odzbrojující kombinace vtipu a romantiky mě šokovala. Je to vlastně nesmírně citlivá studie všech těch témat. Když Milan Hein mi řekl, že hledá text pro Chantal Poullain, okamžitě jsem věděl, o čem mluvit. Dramatizovat román pak bylo čiročiré potěšení – jednak proto, že je slast psát hru na tělo daným hercům, jednak proto, že jsem vytahoval z románu témata, která mně byla a jsou velmi blízká: láska v perspektivě plynoucího času a láska z perspektivy osobní svobody a v neposlední řadě také proto, že mě bavilo pohrávat si s divadelností francouzské salónní komiky,“ doplňuje režisér Pavel Ondruch, pro něhož je dle jeho slov velkou radostí pracovat s trojicí skvělých herců, jako jsou Chantal Poullain, Igor Orozovič a Regina Rázlová, aniž by se muselo dlouze debatovat, koho obsadit.

-mys-