Počet komentářů: 0
Nový komentář

Za oponou

Legendární disco muzikál poprvé v České republice
[vydáno: 4.9.2014]
V březnu tohoto roku jsme přinesli první informace o odvážném producentském záměru Divadla Kalich uvést jako první v České republice divadelní podobu slavného disco muzikálu Horečka sobotní noci, muzikálu, který vás zaručeně rozpálí, i kdyby snad disco hudba 70. a 80. let patřila mezi tu, kterou si do sluchátek prostě nikdy nepustíte.

Za tu dobu parta, která v posledních letech válí v Divadle Kalich, pod vedením nekompromisního a neobyčejně kreativního choreografa Jána Ďurovčíka (který je zároveň režisérem inscenace), urazila obrovský kus cesty. Právě běží generálkové týdny a slavnostní premiéru Divadlo Kalich má naplánovánu na poslední zářijový den.


ze zkoušky muzikálu (foto: Michal Novák)



ze zkoušky muzikálu (foto: Michal Novák)


Na českou divadelní scénu stále ve větší míře vstupují spíše ty muzikály, které mají starší datum vzniku, Horečka je v tomto smyslu výjimka. Nenechejte se zmást rokem vzniku filmu (1977), divadelní (v mnohém svébytná nebo dokonce odlišná) podoba měla premiéru v londýnském West Endu teprve na konci 90. let. Opatřit licenci na stále aktuální muzikálový hit je vždy těžší, jak potvrdil producent Michal Kocourek: „Majitelé práv si Horečku opravdu pečlivě hlídají a každý krok je pod jejich dozorem. Navíc řadu let po londýnské premiéře lokální uvedení plošně nepovolovali. Nás naštěstí provází dobré reference, jednak díky těm muzikálovým titulům z naší produkce, které si vedly velice úspěšně na světové scéně v Asii a jednak za dobré renomé na mezinárodním poli vděčíme také Ronaldu S. Taftovi, americkému producentovi a majiteli licence k Pomádě, který z premiéry naší Pomády odjížděl před dvěma lety naprosto nadšený. Tenkrát říkal, že viděl jednu z nejlepších Pomád na světě na vůbec nejlepší cast, s jakým se setkal. Nemyslím si, že šlo z jeho strany o společenskou zdvořilost, protože se o dojmy podělil se spoustou svých kolegů.“


ze zkoušky muzikálu (foto: Michal Novák)



ze zkoušky muzikálu (foto: Michal Novák)


Mnoho diváků si Horečku sobotní noci srovnává s Pomádou, pokud si tedy oba tituly dokonce nezamění. Ján Ďurovčík říká: „Právě proto moje první myšlenky vedly směrem, jak obě inscenace od sebe co nejvíce odlišit. Horečkou na Pomádu sice chceme navázat, ale není naším cílem divákovi předložit něco jako kopii. Nahrává nám do karet, že zatímco Pomáda je „růžová“ lehká komedie, Horečka sobotní noci má v sobě určité sociální aspekty, nepřináší pouze bezproblémovou zábavu. Čili od prvního momentu jsem přemýšlel, v čem je Horečka rozdílná. V samotném principu jsou oba tituly jistě podobné: role a účel choreografie jsou v nich stejné. S tím rozdílem, že tady o tanec skutečně jde. Moje snaha tedy byla, aby diváci nedostali dvakrát to samé, jen jednou v růžové, podruhé obarvené na jiný odstín.“

Pro Jána Ďurovčíka je typická práce s velkou nadsázkou a jak sám poznamenal, poté, co mu automaticky naskočí nápady, se snaží dobrat podstaty díla a vše pak zapracovává do genia loci samotného divadla. Tentokrát se kromě bezprostředního kontaktu mezi jevištěm a hledištěm mohl opřít také o vizualizaci. V inscenaci totiž bude použita unikátní světelná technologie.


ze zkoušky muzikálu (foto: Michal Novák)



ze zkoušky muzikálu (foto: Michal Novák)


Takový druh light-designu tu ještě nebyl použit. Sice vám to bude tvrdit každé druhé pražské muzikálové divadlo, že zapojí unikátní svícení, tentokrát tomu věřte. To, co jsme mohli spatřit při prezentaci závěrečné medley muzikálu, bylo jedním slovem dechberoucí. Rozšíření světelného parku pořídilo Divadlo Kalich ve Spojených státech a levná záležitost to rozhodně nebyla: „Jde o zcela inovativní přístup ke svícení muzikálového představení. Není samozřejmě v plné míře využitelné pro všechny tituly, nicméně k Horečce sobotní noci se mimořádně hodí,“ říká Michal Kocourek a dodává: „Používáme technologie, které spojují laserová, ledková, efektová a další světla a dosáhnout lze nepřeberného množství kombinací. Věříme, že to diváci ocení. O investicích do špičkového technologického vybavení nikdy nepochybujeme.“

„Horečka sobotní noci je pro tuto neprobádanou cestu ideální titul,“ potvrzuje Ján Ďurovčík, který se s tímto způsobem svícení i těmito novými technologiemi poprvé setkal při přípravě slovenského turné zpěvačky a herečky Nely Pociskové. Ale na divadle něco takového u nás ještě použito nebylo... „Bylo by však chybou, kdybych se jako režisér těm světlům přizpůsoboval, technice obecně se nesmím přizpůsobovat v kompozici inscenace, ani v režii. Musí to být přesně naopak, snažil jsme se využít kvality těch světel, aby všechno ostatní vyniklo a ladilo spolu dohromady. Využíval jsem jejich možností k povýšení inscenace.“


ze zkoušky muzikálu (foto: Michal Novák)



ze zkoušky muzikálu (foto: Michal Novák)


Snad „sílu“ světelného parku alespoň částečně zatím zprostředkují fotografie a stejně tak taneční energii, která má opět neskutečný náboj. Horečka bezpochyby bude nejtanečnějším muzikálem, který byl v Divadle Kalich dosud nastudován. „Pokud už mají mít ty moje zdejší inscenace nějaké přívlastky, pak bych je pojmenoval následovně: Robin Hood byl historická freska, nejtěžší a nejkomplexnější byl Osmý světadíl, nejstylovější byla Pomáda a nejtanečnější je právě Horečka sobotní noci.“

Pokud ještě stále ve vás dřímá obava, co jako ty chronicky známé pop a disco písně a nebude-li to nuda, přidáváme ujištění, že autoři divadelní podoby muzikálu ty písně výrazně posunuli k muzikálu jako žánru. Přesto Ján Ďurovčík si neodpustil malý režijní fórek: propašoval do představení i úryvek originálních Bee Gees. Odhalíte jej?


(foto: Michal Novák)


-mys-



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.