Počet komentářů: 0
Nový komentář

Za oponou

Plzeňský festival bude, (ale...)
[vydáno: 27.8.2020]
Mezinárodní festival DIVADLO v Plzni každý rok na začátku září symbolicky otevírá novou divadelní sezónu. Jeho podtitul Fandíme divadlu však letos po jaru bez jakýchkoliv živých představení získává na novém významu: „Divadla na jaře přesunula své aktivity do online prostředí, být v kontaktu se svým oblíbeným souborem šlo v podstatě nepřetržitě. A přesto tomu něco zásadního chybělo. Osobní přítomnost v hledišti. Sdílený zážitek s ostatními diváky. Vracíme se k ´normálnímu´ divadlu. Po letošním jaře víme, jak je to důležité a cenné,“ říká na úvod ředitel festivalu Jan Burian. „Nejlepší zpráva tedy je, festival, jeho 28. ročník, bude! Na jaře jsme nepropadli panice a pokračovali v přípravě,“, dodal.

herecké osobnosti opět tvářemi Festivalu DIVADLO
herecké osobnosti opět tvářemi Festivalu DIVADLO


„Pořád se ještě radujeme, ačkoli by asi neměl chybět malý exkurz o tom, co mělo být a nebude,“ s lítostí poznamenala členka dramaturgické rady Dora Viceníková. A že v původním programu byla zvučná jména! „Švýcarský režisér Milo Rau měl přivést výjimečnou inscenaci Rodina (Národní divadlo v Gentu). Nedorazí ani Jan Klata s inscenací Trójanky (gdaňské divadlo úplně přestalo komunikovat). Další černý datum přinesly i prázdniny; světoznámý kanadský režisér, herec, dramatik a mág divadelní iluze Robert Lepage se před pár dny omluvil kvůli možnému uvalení karantény po návratu z Evropy.“ Přese všechno Mezinárodní festival DIVADLO v Plzni nabídne například francouzskou hvězdu přehlídky v Avignonu (viz dále). Jinak je tedy zřejmé, že domácí produkce bude letos mít výraznější převahu na zahraničními soubory.

Podmínky však až tolik radostné nejsou. Kdo si nechce nechat ujít tuto mimořádnou divadelní přehlídku, která nabízí průřezovou cestu tím nejzajímavějším z tuzemské divadelní scény, jakési české "the best of", a vedle toho špičkové zahraniční produkce, musí být připraven na snížení komfortu a musí umět několikadenní maratón udýchat s rouškou. Plošné nařízení povinnosti nošení roušek i v regionech, které jsou na epidemiologicko-vládním semaforu bílé, nečekal asi nikdo…

„Co půjde dezinfikovat, budeme dezinfikovat…,“ ubezpečuje Jan Burian.

Festivalová představení tradičně hostí všechny scény Divadla J. K. Tyla, dále Moving Station, prostor Depo2015 a Divadlo Alfa. Dramaturgická rada pracovala ve složení Kamila Černá, Jan Kerbr, Jitka Sloupová, Dora Viceníková a Michal Zahálka.

28. ročník Mezinárodního festivalu DIVADLO proběhne v Plzni od 9. do 16. září a nabídne přes 50 představení a doprovodných akcí. Přijede 28 souborů z Francie, Slovenska, Polska a České republiky. Program zahrne v Avignonu oceněnou hudební inscenaci Triumf lásky Oliviera Py, jednoho z nejslavnějších francouzských režisérů a dramatiků dneška, kabaretní inscenaci Dnes večer nehrajeme Slovenského národního divadla s předními slovenskými hereckými osobnostmi, výběr toho nejzajímavějšího ze scén z celé České republiky za uplynulou sezónu, alternativní inscenace v rámci sekce Johan uvádí, pouliční představení zdarma, křest knihy, debaty, studentské workshopy divadelní tvorby, fotografie a videa.

na tiskovém setkání v Café Nona
na tiskovém setkání v Café Nona


V rámci hlavního zahraničního programu se v Plzni představí dva soubory - z Francie a Slovenska. Návštěvníci uvidí jedno z nejoceňovanějších děl Avignonského festivalu 2019 – hravou hudební inscenaci Triumf lásky, jejímž autorem a režisérem je Olivier Py, současný ředitel festivalu, někdejší dlouholetý ředitel pařížského divadla Odéon a jeden z nejslavnějších francouzských režisérů a dramatiků dneška. „Režisér se inspiroval námětem bratří Grimmů. S jeho výrazným režijním rukopisem plným divadelnosti a kabaretní stylizace se tak můžeme setkat v pohádkovém příběhu o zamilované dívce, která musí o svou lásku bojovat ve světě rozvráceném válkou,“ uvádí dramaturg Michal Zahálka. „Inscenace je tak dokladem, že pohádky věru nemusejí být (jen) pro děti,“ doplňuje dramaturgyně Kamila Černá.

Jiří Havelka u nás patří k nejzajímavějším režisérům střední generace. Festival Divadlo letos nabídne zajímavou příležitost se setkat s jeho tvůrčím počinem, který vznikl za našimi hranicemi – ve Slovenském národním divadle. Autorská inscenace Dnes večer nehrajeme pojednává Listopadovou revoluci jako zábavný kabaret z hereckého prostředí. „Klade otázku, zda má divadlo pouze tlumočit dramatický text, nebo může v určitý moment plnit společenskou roli,“ říká dramaturgyně Dora Viceníková. „Název je inspirován prohlášením pracovníků Slovenského národního divadla, kde stojí: Nikdy jsme si nemysleli, že nastane chvíle, kdy základní úlohou herce bude nehrát,“ vysvětluje dramaturgyně Jitka Sloupová. V inscenaci se propojují autentické materiály z roku 1989 s přesahy k dnešním kauzám i otázkou po podstatě divadla.

z inscenace Slovenského národného divadla Dnes večer nehráme (foto: Radovan Dranga)
z inscenace Slovenského národného divadla Dnes večer nehráme (foto: Radovan Dranga)


Domácí program nabídne příležitost uvidět to nejzajímavější, co vzniklo za uplynulou, koronavirem poznamenanou sezónu na divadelních scénách v celé České republice. „Letošní festivalová nabídka z domácí tvorby se vyznačuje neobvyklou pestrostí žánrů – od opery a komorního muzikálu přes loutky k nejvíc zastoupené činohře – i námětů,“ zdůrazňuje dramaturg Jan Kerbr. Z Brna do Plzně tak přijede Městské divadlo s neobyčejně zábavně pojatou Havlovou Žebráckou operou (režie Hana Burešová), Divadlo Husa na provázku s Donem Quijotem inscenovaným jako televizní diskuze (režie Jan Mikulášek) a HaDivadlo s komedií Wernera Schwaba Prezidentky (režie Kamila Polívková). Prahu zastoupí Činohra Národního divadla s novou inscenací Stát jsem já (režie Jan Mikulášek), Městská divadla pražská s aktuálně pojatým zpracováním hry Sláva a pád krále Otakara (režie Michal Hába), Divadelní spolek Jedl s novou inscenací osvědčené scenáristicko-režijní dvojice Trmíková – Nebeský Zahradníček / Vše mé je tvé (režie Jan Nebeský), Divadlo pod Palmovkou s polokabaretním pásmem vycházejícím z životního osudu Františka Filipa, Bezruký Frantík (režie F. X. Kalba), Buchty a loutky s loutkovou groteskou inspirovanou povídkami filozofa a spisovatele Ladislava Klímy Vítězné svině (režie Radek Beran a Buchty a loutky) a soubor Drama Label s jednou z nejúspěšnějších inscenací Přeletu nad loutkářským hnízdem 2019 Nejmenší ze Sámů (režie Johana Bártová). Ostravu budou reprezentovat Divadlo Petra Bezruče s inscenací roku 2019 Transky, body, vteřiny dle životního příběhu atletky Zdenky Koubkové (režie Tomáš Dianiška) a Národní divadlo moravskoslezské s komorním muzikálem Thrill me! (Vzruš mě!) evokujícím kriminální případ z Chicaga roku 1924 (režie Juraj Čiernik). Klicperovo divadlo z Hradce Králové přiveze do Plzně působivou a inscenačně překvapivou Kunderovu Ptákovinu (režie Vladimír Morávek). Olomoucký Ensemble Damian v Plzni představí originálně pojatou verzi Monteverdiho opery L’Arianna (Mantova 1608) (režie Tomáš Hanzlík), liberecké Naivní divadlo pak loutkovou komedii ke stému výročí českého trampingu O hodině navíc aneb Potlach v hustníku (režie Tomáš Dvořák).

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla v rámci festivalového programu zavede diváky ve stejnojmenné inscenaci do městečka Middletown (režie Marek Němec) a Divadlo Alfa nabídne loutkovou féerii Pozor, Zorro! s téměř osmdesáti „dřevěnými“ herci (režie Tomáš Dvořák). V rámci tradičního epilogu přijede do Plzně pražské Divadlo v Dlouhé s komedií Bez roucha (režie Hana Burešová) a Městská divadla pražská – Divadlo ABC s nejslavnější „americkou tragédií“ Smrt obchodního cestujícího (režie Michal Dočekal).

V programu festivalu nebudou chybět představení v rámci sekce Johan uvádí v prostoru Moving Station. Debora Štysová, Tinka Avramova a Moving Theatre připravily inscenaci 30 dní, zážitkovou hru na hranici reálného a smyšleného absurdna, při které je stylizovaně simulován proces žádání o vízum. Pražské soubory Mir.Theatre a Plata Company uvedou Prefaby, autorskou výtvarně zvukovou inscenaci v režii Dominika Migače odehrávající se na umakartovém stole, která volně variuje motivy každodenního života v paneláku. Nejnovější premiéra brněnského Divadla Feste Opravdu živé interview s opravdovým Petrem Kellnerem (režie Jiří Honzírek) je věnována Petru Kellnerovi, bezkonkurečně nejbohatšímu Čechovi. Opravdu živé interview je ojedinělou příležitostí, jak se k tomuto českému oligarchovi dostat blíže. Intimní taneční výpověď Markéty Vacovské nazvaná Odloučení vznikla se záměrem podpořit pozůstalé rodiče na jejich dlouhé cestě a jako potřeba autorky mluvit o tabuizovaném tématu. Scénář polské inscenace Kobietostan (Ženostán) (režie Joanna Lewicka) Agnieszky Bresler vznikal na základě rozhovorů s ženami v azylových domech a ve věznicích a má formu chóru pro jednu herečku. Program sekce Johan uvádí uzavře inscenace Bratři Karamazovi (režie Aminata Keita) Činohry 16-20 a Divadla DISK.

Během festivalu oživí Plzeň také open air představení přístupná zdarma. Prostor U Branky na tři dny ovládne francouzský soubor Les Goulus s dvěma rodinnými, hravými, vtipnými podívanými AmorciJezdci. V pouliční inscenaci Vysoké snění souboru V.O.S.A. Theatre projedou ve čtvrtek Smetanovými sady bizarní postavy na šesti speciálně sestrojených strojích vycházejících z principů jízdních kol a velocipedů a rozehrají řadu drobných příběhů o mezilidských vztazích. U Ježíška uvede v neděli soubor Cirk La Putyka dvakrát představení Kaleidoscope s osmi akrobaty, kteří předvedou odvážné skoky na obřím teeterboardu, skupinové taneční choreografie, závěsnou akrobacii i lety na trampolíně.

Doprovodný program mj. nabídne křest knihy Jany Machalické Útěkářka Eva Salzmannová za účasti autorky i samotné herečky a ve spolupráci s Divadelním ústavem Bratislava debatu Česko-slovenské divadelní století za účasti herců Emílie Vášáryové a Milana Kňažka, režiséra Michala Dočekala a divadelního kritika Jana Kerbra.
.



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.