Z tiskových konferencí

Ponec vstupuje do své 15. sezony
vydáno: 4.9.2015
Jen těžko bychom našli umělecký obor, který by zažil podobný vzestup v domácím i evropském kontextu jako současný tanec a pohybové umění v ČR. Velmi rychle si získává významné postavení na světové taneční scéně, ačkoli před 15ti lety o něm takřka nikdo nevěděl. Jeho první stálá česká profesionální scéna PONEC – divadlo pro tanec právě vstupuje do své 15. sezony.

„I z toho důvodu jsme se rozhodli pojmout zahájení jubilejní 15. sezony jako minifestival představující většinu oblastí, jimž se PONEC – divadlo pro tanec věnuje ve své profilové dramaturgii,“ vysvětluje zakladatelka divadla a ředitelka Tance Praha Yvona Kreuzmannová.

V rámci 15 dní trvající akce budou představeny hlavní dramaturgické pilíře divadla PONEC za účasti skupin současného tance, které tvoří jeho unikátní profil na poli současného umění s velkým mezinárodním přesahem. Jsou to např. DOT504, Farma v jeskyni, NANOHACH, Spitfire Company, VerTeDance, Lenka Vagnerová & Company, doplněny o improvizační večery, site-specific a další netradiční projekty a sérii koncertů. Celý opening zahájí 15. září přední kodaňský umělec Edhem Jesenković s představením M.E.N.

Nejkrásnější gratulaci k půlkulatému výročí své existence Ponec obdržel od prestižní sítě European Dancehouse Network. Byl přijat jako plnohodnotný člen, první a jediný z České republiky, a zároveň jeden z velmi mála ze zemí střední a východní Evropy. Možná by se tak stalo dříve, ale jedním z podmiňujících faktorů přijetí je finanční stabilita žadatele.

Opening 15. sezony tak poukazuje i na změny, které se nyní v profilaci divadla PONEC dějí, a to jak na praktické, tak i umělecké úrovni. „15 let je výzvou k reflexi vlastního fungování, směřování a nároků na činnost scény, která je jednou z vizitek Prahy a České republiky, bedlivě sledovanou diváky a partnery i mezinárodními institucemi, jako je právě European Dancehouse Network,“ říká Yvona Kreuzmannová.

Jiná pocta pro české umělce přišla v průběhu prázdnin z Edinburgh Fringe Festivalu, který potvrdil skvělé postavení české taneční a pohybové scény. Svědčí o tom prestižní ocenění The Herald Angel Award pro Korekci skupiny VerTeDance (v režii Jiřího Havelky), ale také duet Terezy Ondrové a Petera Šavela Boys Who Like To Play With Dolls (zařazený též mezi Aerowaves Twenty 14) a divadelně-pohybový kus Spitfire Company Antiwords. Všechny tři tituly byly nominovány na Total Theatre Award.

Markéta Perroud (foto: Michal Novák)
Markéta Perroud - spoluředitelka Tance Praha (foto: Michal Novák)


Sezona 2015/16 v Ponci bude nabitá novinkami. Již 16. září se v české premiéře představí česká premiéra nového projektu Michala Záhory (NANOHACH) pod názvem DEVOID (= nacházející se ve stavu ztráty). Své sólo tvořil za podpory sítě Be SpectACTive! na uměleckých rezidencích v rumunském Sibiu a italském Sansepolcru, kde vedl interaktivní workshopy vycházející z osobní korespondence účastníků. Premiérovému večeru bude předcházet česko-izraelský site-specific DOGTOWN Nadara Rosana, jehož vznik podpořil Prague Pride festival. Po premiéře DEVOID proběhne moderovaná divácká debata.

„Projekt Be SpectACTive! se zabývá aktivním zapojením publika různorodými cestami. Kromě debat a workshopů jsou to také otevřené zkoušky, tentokrát právě inscenace La Loba se strhujícím nasazením Andrey Opavské. Dalším participativním projektem je Elpida ReFestival – Old’s Cool, který pracuje s aktivními seniory, a to ve spolupráci s centrem pro seniory Elpida a Bajkazylem, který provozuje bar divadla PONEC,“ upřesňuje Yvona Kreuzmannová.

Yvona Kreuzmannová (foto: Michal Novák)
Yvona Kreuzmannová (foto: Michal Novák)


Celé zahájení 15. sezóny vyvrcholí Taneční inscenací roku 2015 Collective Loss of Memory souboru DOT504 v excelentním mezinárodním obsazení. Sérii akcí uzavře 30. září jednak Otevřená hodina Dětského studia určená těm nejmenším a po představení DOT504 pražská skupina alternativního rocku OTK, jejímž frontmanem je Ondřej Ježek, významný hudební producent, který byl oceněn mj. za hudbu k filmu Alois Nebel.

„V rámci Openingu 15. sezony bude kladen důraz na dialog tvůrců s diváky, týmu divadla s partnery a diváky, a to jak v rámci naplánovaných představení, debat a prezentací, tak i během neformálních setkání a volných diskusí. PONEC je nejen divadlem pro tanec, ale i prostorem pro dialog uměleckých forem, publika, tvůrců a všech, jimž je současné progresivní umění blízké a vlastní,“ uzavírá Yvona Kreuzmannová, jež stála před 15 lety u zrodu divadla PONEC.

Opening 15. sezony berte jako ochutnávku nabitého programu PONCE, který hned v úvodu října nabídne další profilové inscenace, tentokrát Miřenky Čechové působící momentálně v USA, dá prostor festivalu 4 + 4 dny v pohybu a pak už vedle série repríz uvede i premiéry zajímavých tvůrců či skupin, jako jsou DOT504, Me-sa, Věra Ondrašíková, Hana Strejčková, Jiří Bartovanec a Barbora Látalová.

Některé z nových projektů budou zacílené na nejmladší diváky, Ponec v sekci věnované dětem a mladému publiku chystá určité změny: K zaběhnutým představením pro 1. stupeň ZŠ bude divadlo PONEC pravidelně nasazovat i představení pro 2. stupeň ZŠ a SŠ. Od ledna 2016 bude režim dětských představení pravidelnější. „Každý měsíc připravíme třídenní blok s dětskými představeními – neděle 16:00 představení pro rodiny s dětmi, pondělí 9:00 + 11:00 stejné představení pro 1. stupeň ZŠ a v úterý dopolední představení pro 2. stupeň ZŠ a SŠ, případně i odpolední představení pro Klub mladého diváka,“ vysvětluje koordinátorka Tance dětem Lucia Račková.

Dramaturgie divadla Ponec chce také podtrhnout význam moderovaných diskusí po vybraných představeních. Publicistka Jana Návratová, která některé z nich moderuje, si myslí, že účastí na nich získáte k ceně vstupenky velkou přidanou hodnotu. Mnozí diváci často odcházejí z představení s pocitem „bylo to zajímavé, ale vůbec netuším, co to mělo znamenat“. Taková diskuse může napomoci rozklíčovat inscenaci, a nezáleží na tom, jste-li „jenom“ laik. Umět číst taneční divadlo není doména jen profesionálů! Vedle toho věřte, že pro tvůrce je debata s běžným divákem také mimořádně cennou zpětnou vazbou. Některé zahraniční programy jdou dokonce tak daleko, že je to právě laická veřejnost, kdo určuje dramaturgické směřování divadelně-tanečního domu nebo jednotlivých tvůrců. Avšak něco takového Yvona Kreuzmannová kategoricky odmítá: „Tvorba a odpovědnost za ni by měla zůstat plně v rukou profesionálů.“

-mys- (s využitím tiskové zprávy)