Zpráva

...kdo nejde s námi, jde proti nám...
vydáno: 11.9.2010
Podtitulem letošního ročníku tohoto tradičního podzimního setkání české alternativy je známé poválečné komunistické a svazácké heslo "Kdo nejde s námi, jde proti nám". Rok 2010 se v Česku (a Evropě vůbec) nese ve znamení politiky. Měnila se česká vláda, atmosférou ve společnosti zamíchaly celostátní volby, probíhající tzv. ekonomická krize, společnost se polarizuje. "Kdo nejde s námi, jde proti nám", zní nejen na komunistických schůzích, ale i na mítincích mnoha dalších stran, slyšíme je z úst nejen politiků, ale i ekonomů, ekologů, byznysmenů, stavitelů dálnic a tunelů, sportovců, showmanů, mnohých umělců i obyčejných lidí. Divadlo jako paměť, divadlo jako povodeň, divadlo jako politikum. Divadlo jako extrémní otevřenost a citlivost, která se přetavuje v extrémní činy a postoje. To jsou hlavní trendy letošního ročníku. Festival nabídne především premiéry a nové projekty tvůrců alternativního (především site-specific a dokumentárního) divadla a představí méně známé či začínající osobnosti a soubory. Mimo tradiční program v Praze, letos poprvé zavítá i na Moravu. Jednodenní festivalové programy nabídne také Ostrava a Brno.

Program, který i pro tento rok připravuje kurátor festivalu Vladimír Hulec, znamená další posun ve směřování festivalu, a to hlavně dvěma směry. Především se festival představí nejen v Brně (opět na scéně Divadla Husa na provázku – 24. 10.), ale i v Ostravě (a ostravskou nezávislou scénu naopak přiveze do Prahy). A ve spolupráci se souborem Spitfire Company a výtvarníkem Jiřím Sozanským uvede i jednorázový projekt Procesy 10 / 48 / 7830 v prostorách soudní síně na Pankráci, kde byla od 31. 5. 1950 spolu s dvanácti dalšími představiteli komunistické opozice souzena Milada Horáková a 8. 6. 1950 a spolu Janem Buchalem, Závišem Kalandrou a JUDr. Oldřichem Peclem odsouzena k smrti. Festival je letos ve znamení mnoha světových premiér a původních projektů – brněnské Divadlo Feste uvede poprvé dokumentární drama Dr. Emil Hácha (Identita 8) a kočující seskupení Nejhodnější medvídci s vervou sobě vlastní zhanobí nejnovější text René Levínského Planoucí srdce, jím samým pro ně upravený. Jiří Jelínek a Divadlo DNO poprvé představí svou novou inscenaci inspirovanou nedávným turné po Reunionu a Ondřej Lipovský bude v rámci festivalu prezentovat svou trilogii Trojjazyčně.

V úvodní den, sobotu 2. 10.,
nabídne festival celodenní akci – přesun vlakem divadelních hooligans z Prahy do Ostravy a odtud do dolu Michal, kde režiséři a autoři Miroslav BambušekEwanem McLarenem spolu s o. s. Mezery připravili inscenaci Zdař Bůh! o tamních důlních katastrofách v polovině 50. let (projekt v červnu získal Cenu Divadelních novin v oboru alternativní divadlo). V rámci večera nás čekají i další industriální překvapení.

V neděli 3. 10.
se v prostorách Vrchního soudu na Pankráci (nám. Hrdinů 1300/11, nedaleko od stanice metra Pražského povstání) odehraje již zmiňovaná performance Jiřího SozanskéhoSpitfire Company Procesy 10 / 48 / 7830, inscenace pojednává o soudním řízení s Miladou Horákovou a dalšími dvanácti odsouzenými ve vykonstruovaném monstrprocesu v komunistickém Československu. O jedinečnosti tohoto projektu včetně využití autentických míst, jež dodnes vypadají a působí tak, jak je známe z dobových fotografií a dokumentů, se není třeba rozepisovat. Tento projekt spolu s premiérou Divadla Feste a projektem Zdař Bůh! považujeme za tematický klíč a páteř letošní dramaturgie.

Ve středu 6. 10.
proběhne v NoD také již zmiňovaná premiéra Nejhodnějších medvídků Doubkowa hole má. Text Planoucí srdce zakladatele Nejhodnějších medvídků, dramatika a nukleárního fyzika René Levínského měl premiéru v říjnu loňského roku v Západočeském divadle Cheb, Levínský jej ale přímo pro soubor upravil.

Ve čtvrtek 7.10.
uvádíme opět v premiéře a možná dokonce coby jednorázový projekt připravovaný pouze pro festival ...příští vlna/next wave... Trojjazyčně performara Ondřeje Lipovského. Ve třech částech s názvy 1) Zima v Pekingu, 2) Jen nebe, země, já a čára obzoru a 3) Dnes jsou čtvrtohory reflektuje své pobyty v dnešní Číně a Tibetu. Setkává se zde tanec s meditací, i on-line komunikace s čínskými studenty a tibetskými mnichy.

V pátek 8. 10.
se bude v Divadle Na zábradlí konat již tradiční předávání festivalových Poct jedincům a souborům alternativního divadla za umělecké počiny loňského a tohoto roku včetně nejdůležitější Pocty "Živoucí poklad" udělované vždy známé či naopak opomenuté legendě českého avantgardního divadla XX. století. Festival tyto Pocty uděluje od roku 2003 a dosud je v této kategorii udělil profesoru Ivanu Vyskočilovi (2003), profesoru Bořivoji Srbovi (2004), doc. PhDr. Janě Pilátové (2005), doc. Evě Kröschlové (2006), doc. Václavu Martincovi (2007), režisérce Evě Tálské (2008) a profesoru Janu Schmidovi (2009). Večer představí také aktuální práce Kristýny LhotákovéLadislava Soukupa (LaS Company) či souboru Josefa Kocourka Paleja. Na závěr uvede performer Alex Švamberk svůj radikální projekt Night club beauty and the beast.

Sobota 9. 10.
je v klubu NoD celá věnovaná ostravské nezávislé scéně. Program s názvem Továrna na sny kurátorsky připravil producent David Mírek. Navazuje na obdobný projekt festivalu v Disku z roku 1999, takže se představí tehdejší protagonisté Bílé divadlo, Petr Lysáček či Jiří Surůvka, vedle nich ale vystoupí i tzv. Surůvkovy děti – jeho studenti ze SUPŠ a katedry výtvarné tvorby Ostravské Univerzity, kde přednáší, a další představitelé současné nezávislé umělecké scény Ostravy, hudebníci, divadelníci, performeři, výtvarníci, literáti… Například umělci a projekty z rezidence Továrna, fotografové Jaroslav Malík, Martin Popelář, Roman Polášek, Rasťa Pavlík, videoartisté z QQ Studia Ostravské univerzity, básníci Ivan Motýl a Petr Hruška, „Ostraváci nemluvící česky“ – ALBA club international, elektro-industriální kapely Like she, Café industrial, hudebně-literární Úspěch(né) deníčky...

V neděli 10. 10.
se v hlavním sále NoD uskuteční premiéra brněnského Divadla Feste, dokumentární inscenace Jiřího Honzírka věnovaná právníkovi, básníkovi, v letech 1938-39 (30. 11. 1938 - 14. 3. 1939) prezidentu Československé republiky a v letech 1939-1945 (15. 3. 1939 – 9. 5. 1945) Protektorátu Čechy a Morava dr. Emilu Háchovi – Dr. Emil Hácha (Identita 8). Nebude to však jediný program. Během dne se v dalších prostorách představí další projekty extrémní citlivosti a působivosti, jež festival pozval. Vystoupí například nedávno konstituovaný soubor FKK s projektem extrémního fyzického divadla Tanz im Quadrat, který dosud provedli pouze třikrát, stihli ale už získat ocenění Divadelních novin Událost měsíce a být vykázání z letošního festivalu Jiráskův Hronov. Dále se můžeme těšit na premiéru nové produkce Jiřího Jelínka a jeho nové inkarnace Divadla DNO, extrémní vystoupení chystá performer a provokatér Milan Kozelka.

Divadelní program je již tradičně rámován prezentací aktuální hudební scény a letos výrazněji po celou dobu i prezentací současného výtvarného umění. Ovšem to není vše z letošní ...příští vlny/next wave... Jednotlivé projekty i další programové vrcholy budou představeny v následujících týdnech.

O festivalu
Festival ...příští vlna/next wave... je zaměřen na aktuální umělecké dění především v oblasti divadla a performing arts, ale i v hudbě, literatuře, výtvarném umění a filmu. Vznikl v roce 1994 s vizí představovat a dávat prostor dosud neznámým či méně známým umělcům, divadlům, projektům působícím nebo vzniklým v Česku. Hostil například performance – tehdy na divadelním poli začínajícího (v Teatru Novogo Fronta) – výtvarníka Petra Nikla, či v té době téměř neznámého performera Jaroslava Duška, poprvé přivezl z Valašského Meziříčí do Prahy soubor Dekadentní divadlo Beruška v té době studenta Petra Marka (dnes působí v  souboru MidiLidi, Láhor Soundsystem, Radio Ivo...), produkoval operu SSSS Petra Váši (premiéra 11. 10. 2001 v tehdy nově otevřeném Divadle Na Prádle), v klubu Roxy měla 11. 10. 1997 premiéru performance Ty, který lyžuješ ostravského Bílého divadla, v Divadle Na zábradlí hostil už v roce 2003 Divadlo Vosto5 či o rok dříve hradecké DNO Jiřího Jelínka, v MeetFactory uvedl 7. 10. 2007 premiéru Vlakové opery Vratislava Brabence v provedení PPU a Agon Orchestra.
Tento trend a směr udržuje festival po celou dobu své existence, ať se jeho termín a místa konání posouvaly kamkoli. Nyní je hlavním festivalovým časem již „tradičně“ druhý říjnový víkend a centrum dění se přesunulo především do klubu NoD. To však neznamená, že se festival nekoná i jinde (především v Disku, DNz, loni po čase opět v Pražské křižovatce...), poslední léta navíc představuje i nové pražské prostory pro performing arts – v roce 2007 tehdy začínající MeetFactory, v roce 2008 Cross Club, loni divadelní kavárnu Potrvá. Letos to bude Casa Gelmi v Korunní ulici v Praze 2. Jako vzácné hosty představil festival ve své historii i zahraniční divadelníky, a to ne ledajaké. Už v úvodním ročníku to byl například polský soubor Teatr Cinema, v roce 2000 hostil sólový projekt Speech (Řeč) zpěváka a skladatele německé skupiny Einstürzende Neubauten Blixy Bargelda, v roce 2006 inscenaci Petera Brooka Sizve Banzi je mrtev v provedení jeho pařížského souboru Théatre Bouffes du Nord (obě produkce ve spolupráci s Divadlem Archa, druhá ještě s festivalem Tvůrčí Afrika). A loni poprvé vstoupil festival i na mimopražskou divadelní půdu. V brněnském Divadle Husa na provázku jako předzvěst budoucí spolupráce vystoupil v rámci projektu Perverze v Čechách soubor Depresivní děti toužící po penězích s projektem Reliquiarium.


zdroj zprávy: Kamila Matějková (Happy End Produktion); s použitím textu Vladimíra Hulce