Zpráva
Světově proslulý román Lva Nikolajeviče Tolstého inspiroval režisérku Ivetu Duškovou k tvorbě dramatizace, ve které se odvíjejí dva hlavní proudy příběhu. První je příběhem vášnivé, ale sebezničující lásky, jejíž tragické vyústění klade otázku: „Proč?” V druhém příběhu se odvíjí milostné tápání, jehož pravdivost a čistota vede k naplnění a štěstí.
„Tolstoj je velký znalec lidské duše, jejích zákrut a peripetií, a právě v dnešní chaotické době, v které jsou lidské vztahy velmi narušovány, je potřeba pochopení, že ten nejdůležitější vztah je vztah k sobě. Pokud si člověk sám sebe dokáže vážit, ocenit se, mít se rád takový jaký je, pak dokáže totéž dát i druhým: úctu, lásku a pochopení,“ říká o představení jeho režisérka a ředitelka Divadla Kampa Iveta Dušková.
Představení je niterné a nadčasové drama, které se může odehrát kdekoliv a kdykoliv. Velmi dobře zapadá do repertoáru Divadla Kampa, které je komorní. Nejde tedy o velkolepou podívanou, ale o sondu do lidských duší, kde to nejdůležitější se odehrává uvnitř. Proto dramatizace klade velký důraz především na hereckou práci. Herci budou hledat autentičnost, opravdovost a jedinečnost každé z postav. „Protože vnější okolnosti nejsou tak důležité, jako ty vnitřní. A v nich tak může divák hledat důvod, proč je osud Anny Kareniny tak tragický,“ dodává režisérka.
Tvůrci:
Dramatizace a režie: Iveta Dušková
Pohybová spolupráce a choreografie: Petra Záveská Duspivová
Kostýmy: Dana Heroldová
Scénografie: Iveta Dušková, Petr Herold, Jan Čapek, Karel Čapek Světelný design: Jan Čapek
Obsazení:
Pavla Drtinová, Agáta Dušková, Petr Herold, Pavel Kryl, Marek Menšík
Slovo režisérky Ivety Duškové:
Drama Anna Karenina jsem si vybrala, protože je to hodně silný příběh a těch je docela málo. Možná taky proto, že jsem kdysi jako mladá herečka toužila Annu Kareninu hrát. Ale hlavně, proto, že v současné době je pro mě toto téma hodně aktuální. Věřím, že když pracuju na něčem, co mě silně zajímá, přenesu svůj zájem i na diváky. Asi nejtěžší pro mě bylo napsat scénář, přeci jen je to 800 stran románu. Vybírat správné situace a scény a pak je třídit, a hlavně se v tom neztratit, to bylo také náročné. Ale protože jsem věděla, že chci, aby to celé bylo o vztazích, tak mě vedl instinkt, který všechno to vedlejší rychle eliminoval. Z mnoha postav Tolstého příběhu jsem vybrala pouze pět základních postav. Některé další se v příběhu také objeví, ale takzvanou neviditelnou formou, buď o nich mluví jiná postava, nebo jsou čteny jejich dopisy a do děje zasahují nepřímo. Divák o nich ví, jen je nikdy neuvidí. Tímto způsobem se tam třeba objeví sestra Kitty Darja, anebo Levinův bratr Sergej či hraběnka Lydie Ivanovna, malý Serjožka a další.
Slovo herečky Pavly Drtinové (Anna Karenina):
Každý, kdo příběh zná, by si pravděpodobně Kareninu představoval na velké scéně s nesčetným počtem herců, honosnými kostýmy a velkolepými kulisami. Nás je pouze pět herců. Hrajeme velký kus na malém jevišti. Troufám si ale říct, že o to intenzivnější prožitek z příběhu divák může pocítit.
Termíny nejbližších repríz:
12.4., 27.4., 15.5. a 8.6.2017
zdroj zprávy: Tereza Niesytová
„Tolstoj je velký znalec lidské duše, jejích zákrut a peripetií, a právě v dnešní chaotické době, v které jsou lidské vztahy velmi narušovány, je potřeba pochopení, že ten nejdůležitější vztah je vztah k sobě. Pokud si člověk sám sebe dokáže vážit, ocenit se, mít se rád takový jaký je, pak dokáže totéž dát i druhým: úctu, lásku a pochopení,“ říká o představení jeho režisérka a ředitelka Divadla Kampa Iveta Dušková.
Představení je niterné a nadčasové drama, které se může odehrát kdekoliv a kdykoliv. Velmi dobře zapadá do repertoáru Divadla Kampa, které je komorní. Nejde tedy o velkolepou podívanou, ale o sondu do lidských duší, kde to nejdůležitější se odehrává uvnitř. Proto dramatizace klade velký důraz především na hereckou práci. Herci budou hledat autentičnost, opravdovost a jedinečnost každé z postav. „Protože vnější okolnosti nejsou tak důležité, jako ty vnitřní. A v nich tak může divák hledat důvod, proč je osud Anny Kareniny tak tragický,“ dodává režisérka.
Tvůrci:
Dramatizace a režie: Iveta Dušková
Pohybová spolupráce a choreografie: Petra Záveská Duspivová
Kostýmy: Dana Heroldová
Scénografie: Iveta Dušková, Petr Herold, Jan Čapek, Karel Čapek Světelný design: Jan Čapek
Obsazení:
Pavla Drtinová, Agáta Dušková, Petr Herold, Pavel Kryl, Marek Menšík
Slovo režisérky Ivety Duškové:
Drama Anna Karenina jsem si vybrala, protože je to hodně silný příběh a těch je docela málo. Možná taky proto, že jsem kdysi jako mladá herečka toužila Annu Kareninu hrát. Ale hlavně, proto, že v současné době je pro mě toto téma hodně aktuální. Věřím, že když pracuju na něčem, co mě silně zajímá, přenesu svůj zájem i na diváky. Asi nejtěžší pro mě bylo napsat scénář, přeci jen je to 800 stran románu. Vybírat správné situace a scény a pak je třídit, a hlavně se v tom neztratit, to bylo také náročné. Ale protože jsem věděla, že chci, aby to celé bylo o vztazích, tak mě vedl instinkt, který všechno to vedlejší rychle eliminoval. Z mnoha postav Tolstého příběhu jsem vybrala pouze pět základních postav. Některé další se v příběhu také objeví, ale takzvanou neviditelnou formou, buď o nich mluví jiná postava, nebo jsou čteny jejich dopisy a do děje zasahují nepřímo. Divák o nich ví, jen je nikdy neuvidí. Tímto způsobem se tam třeba objeví sestra Kitty Darja, anebo Levinův bratr Sergej či hraběnka Lydie Ivanovna, malý Serjožka a další.
Slovo herečky Pavly Drtinové (Anna Karenina):
Každý, kdo příběh zná, by si pravděpodobně Kareninu představoval na velké scéně s nesčetným počtem herců, honosnými kostýmy a velkolepými kulisami. Nás je pouze pět herců. Hrajeme velký kus na malém jevišti. Troufám si ale říct, že o to intenzivnější prožitek z příběhu divák může pocítit.
Termíny nejbližších repríz:
12.4., 27.4., 15.5. a 8.6.2017
zdroj zprávy: Tereza Niesytová
Další zprávy
Ceny divadelní kritiky za rok 2023
(16.3.2024)
Na jeviště Mahenova divadla se po 30 letech vrací Gogolova komedie Ženitba
(Národní divadlo Brno, 14.3.2024)
DJKT pro letošní Noc s operou nastuduje dva mimořádné tituly – slavnostní operu Libuši a legendární muzikál Dracula
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 13.3.2024)
Olomoucká činohra si po 27 letech připomene, jaký poprask způsobí jedny zapomenuté šle
(Moravské divadlo Olomouc, 12.3.2024)
Noční můra, nebo krásný sen? Klasika sci-fi žánru poprvé na českém jevišti.
(Městská divadla pražská, 12.3.2024)
Festival TANEC PRAHA 2024 spouští předprodej
(11.3.2024)