Zpráva

Činohra ND v sezoně 2011/12
vydáno: 18.2.2011
V sezoně 2011/2012 nabídne činohra Národního divadla osm premiérových titulů na čtyřech scénách. Počínaje velkou klasikou na jevišti Národního divadla až po současnou českou hru v Divadle Kolowrat.

První premiérou bude KRÁL LEAR Williama Shakespeara. „Jedna z největších her divadelní historie se po mnoha letech vrací na jeviště Národního divadla,“ říká umělecký šéf Michal Dočekal. „Velký obraz lidského osudu, hra o zaslepení a pozdním prozření, o sobectví i o sebeobětující se lásce, je stále velkým dramatem, jímavou básní a bude i velkým divadelním zážitkem. Je mnoho krásných her, ale pak je nemnoho her se stejným účinkem, jaký má přírodní úkaz – Král Lear je jednou z nich.“

Diváky, kteří chtějí navštívit divadlo se svými dětmi či vnoučaty, nebo prostě jen zažít kouzlo a specifické napětí, jež přináší pohádka, potěší divadelní adaptace filmu DEVÁTÉ SRDCE. Autorem původního námětu je básník Josef Hanzlík a film režíroval Juraj Herz. Ten se ujme i divadelní adaptace. „Osobnost tohoto dnes již klasika českého filmu zaručuje dechberoucí podívanou, při níž se budete s hrdiny příběhu bát i radovat z dobrého konce, tak jak to má ve správné pohádce být,“ slibuje Dočekal.

Ve Stavovském divadle uvedeme hru MAJA světoznámé irské dramatičky Mariny Carr. Příběh o ženách, hledání lásky a budování světa, v němž by bylo možné najít štěstí. V domě, který buduje hlavní hrdinka Maja se setkávají čtyři generace žen. Svět, který Maja staví z lásky a odhodlání, má však jednu chybu – chybí v něm muž.

FIGAROVA SVATBA Pierra Carona de Beaumarchaise je hra, která stála na počátku Francouzské revoluce. Je to ale také hra, již použil Mozart pro svoji neméně slavnou operu. A kromě toho všeho je to dobrá komedie. Spojení komedie, revolučního naštvání a geniální Mozartovy hudby jistě nabídne ve Stavovském divadle nevšední zážitek.

Petr Zelenka – jeden z nejvýznamnějších českých filmařů střední generace je i jedním z nejúspěšnějších českých dramatiků. Národní divadlo bude mít tu čest uvést ve světové premiéře jeho novou hru OHROŽENÉ DRUHY. Jméno dramatika, který se ujme i režie, slibuje nejen společensky aktuální a neotřelé téma, ale i zpracování plné humoru. „Dříve se psalo: společenská komedie; já bych dnes pro tuto hru spíš použil označení: komedie o společnosti,“ glosuje Michal Dočekal.

Další dvě hry, které činohra uvede na Nové scéně, mají jedno společné – jsou moderní klasikou francouzské provenience: Bernard-Marie Koltès patří k největším zjevům moderního divadla 70. a 80. let, a PŘÍSTAV ZÁPAD je jednou z posledních her, které napsal před svou předčasnou smrtí. „Jak název napovídá, jde o západní svět a přístav může být cílovou stanicí – koncem či začátkem cesty. Na molu se setkávají a střetávají dvě civilizace, dva světy: západní, náš svět, a ten druhý, jejich, cizí. Co z toho vzejde? Geniálně jasnozřivý obraz, který se nás dnes týká ještě víc než v době vzniku hry,“ uvádí Dočekal.

Druhým autorem je Eugène Ionesco, klasik, který je „vynálezcem“ absurdního divadla. NOSOROŽEC patří k jeho velkým hrám, kde si již nelze vystačit s výše zmíněným jednoduchým škatulkováním. Stejně jako v každé dobré hře jde v Nosorožci o svět a o člověka v něm. Ten svět je v ohrožení (lidé se mění v nosorožce a my si dnes pod touto metaforou můžeme představit bezuzdný konzumerismus, který mění lidské bytosti v poživačný a rabující dobytek) a hrdina v tomto světě bojuje za jeho záchranu i za své lidství. Nechce se stát Nosorožcem. Režie se ujme evropsky proslulý Gábor Tompa, jehož poslední inscenace bude uvedena na Avignonském festivalu a v současnosti připravuje inscenaci pro English National Opera v Londýně.

„Poslední premiéra příští sezony proběhne v nejmenším jevištním prostoru – v Divadle Kolowrat, ale nebude malá svým významem,“ zdůrazňuje Dočekal. „Martin Františák patří k nejdůležitějším českým dramatikům, hru uvedeme v premiéře a bude to premiéra světová.“ Františákův zájem a inspirace nejvýchodnější částí České republiky, krajem krásným, ale chudým, jeho zažitý a prožitý regionalismus spojený s citem pro jazyk, básnickou obrazností i sociální citlivostí, to vše z něj dělá autora, který se přes konkrétní znalost a inspiraci určitým regionem dostává ke světovosti. A jeho hra KARLA je světová.


zdroj zprávy: Národní divadlo