Zpráva

Divadlo Komedie v ohrožení
vydáno: 8.6.2015
Tiskové prohlášení Divadla Komedie k situaci, v níž se ocitá kvůli nepřidělení víceletého grantu.

V roce 2011 jsme (občanské sdružení DIVADLO COMPANY.CZ) vyhráli výběrové řízení na provozování Divadla Komedie v období let 2012 až 2016. Zatímco náš umělecko-ekonomický projekt zvítězil u komise, která vybírala provozovatele DK, neuspěl už ale u komise grantové, která jej měla později obodovat a doporučit Magistrátu výši jeho finanční podpory. Připomínám, že předchozí provozovatel Komedie – PraKomDiv, s.r.o., vedený Dušanem Pařízkem, měl pro rok 2013 přiřknutu dotaci ve výši 15.500.000 Kč, a přesto DK opustil z důvodu dlouhodobého podfinancování divadla.

Do Komedie jsme nastupovali za mohutné mediální kampaně, že Divadlo Komedie skončilo, že se zavřelo, že nehraje a že už více neexistuje. Bez možnosti odkoupit od pana Pařízka webovou doménu divadlokomedie.cz se nám i hůře dařilo dostat k pražskému publiku správné informace.

Zásadním problémem tohoto příběhu je ale nekoncepce a nesystémovost výběrového řízení. Byla ustanovena komise, která na základě uměleckého záměru a ekonomické rozvahy vybrala provozovatele Divadla Komedie. Vítěz toho výběrového řízení si ale musel napsat a podat žádost o grant. Ten byl o čtyři měsíce později předložen jiné komisi, tentokrát grantové, která měla rozhodnout, zda-li vůbec nějaké peníze Divadlu Company.cz v Divadle Komedie přiřknout.

Výběrové řízení jsme vyhráli v momentě, kdy jsme nemohli požádat o čtyřletý grant na stejné období, na které jsme Divadlo Komedie vyhráli. Abychom byli schopni zafinancovat celé období podnájemní smlouvy, museli jsme žádat samostatně na druhé pololetí roku 2012, na samostatný rok 2013, dále o víceletý grant na roky 2014 až 2017 a na roky 2016 až 2019.

Naše žádost o dotaci pro rok 2013 ve výši 14.284.000 Kč byla grantovou komisí oceněna na 6.000.000 Kč, tedy na ani ne polovinu částky, se kterou počítal náš vítězný projekt.

Při povinnosti zaplatit téměř 3.000.000 Kč na nájemném a službách a dalších výdajích spojených s údržbou prostor, by tak na samotný provoz divadla zbyly 3.000.000 Kč. Rada MHMP odvrátila druhý krach DK ve dvou letech a dotaci navýšila na 12.000.000 Kč. Podobně postupovala i v případě, kdy nám grantová komise zkrátila čtyřletý grant na roky 2014 až 2017 na grant dvouletý a na každý z roků 2014 a 2015 doporučila grant ve výši 7.000.000 Kč. I tehdy nám Rada MHMP dotaci navýšila na minimální možnou částku 12.000.000 Kč.

Nelze tedy mluvit o tom, že současný provozovatel Komedie, DIVADLO COMPANY.CZ, získalo čtyřleté období k realizaci svého projektu, neboť toto období bylo financováno nedostatečně, a především nekontinuálně, čili bez možnosti dlouhodobého a závazného plánování. Vzhledem k nižší finanční podpoře, než se kterou počítal náš vítězný ekonomický projekt, nebylo možno projekt realizovat v jeho plné šíři a původní ambici.

I přesto ale Divadlo Komedie funguje a jeho výsledky jsou stále průkaznější.

Za necelé tři roky (říjen 2012 až červen 2015) bude mít DK na kontě více než 600 akcí pro více než 60.000 diváků.

DK je jediným divadlem v ČR, a pravděpodobně v celé Evropě, které se systematicky věnuje vyhledávání a uvádění nových, či dosud neobjevených autorů střední a východní Evropy. Cílů, kterých jsme si přáli i v těch nejoptimističtějších předpokladech docílit po šesti, spíše osmi letech, dosahujeme již nyní:
K prvnímu lednu 2015 má DIVADLO COMPANY.CZ v DK za sebou 16 premiér z toho je 6 premiér českých a 4 premiéry světové (z nichž 3 byly napsány přímo pro soubor DK).
Počet akcí uskutečněných v DK stále roste. Například v roce 2014 byl v grantové žádosti plán na uvedení 193 akcí. Ve skutečnosti jich bylo 254. Oproti původnímu plánu dosáhnout během druhého roku působení v DK 60% návštěvnosti jsme se dostali na 70 %, a v některých měsících až na k hranici 80 %.
DK hraje téměř denně, některá představení jsou vyprodána více jak měsíc dopředu, při čemž většinu repertoáru DK tvoří u nás neznámí a nekomerční autoři, jako Słobodzianek, Różewicz, Schaeffer, Cărbunariu, Stefanovski, Saramanowicz a další.
DK spolupracuje se zahraničními umělci a institucemi, má za sebou zahraniční zájezdy, hostí prestižní zahraniční divadla a evidentně má nakročeno směrem k tomu stát se skutečným centrem živého umění střední a východní Evropy.
Dá se říci, že boj o místo v pražské i celostátní divadelní síti, stejně jako boj o diváka a rozpoznatelnost naší vlastní divadelní značky, průběžně vyhráváme.

Obávám se, že se DK může stát obětí zásadní systémové chyby, a tou jest fakt, že se DK ocitlo v grantovém systému. Ten je zde k financování jednorázových, alternativních projektů, ve výjimečných případech kontinuální činnosti těch projektů, které jsou alternativou divadlům zřizovaným městem – přesto se domnívám, že s naší dramaturgií i uměleckým výrazem je naše divadlo oproti městským scénám v pravém slova smyslu alternativou, ale s ohledem na objem provozu repertoárového divadla do grantového systému nepatří. A to i vzhledem ke skutečnosti, jak je nastaveno umělecké smýšlení členů grantové komise.

A proto se DK v tomto systému dusí, nepatří do něj a současná situace mluví sama za sebe: Pokud nám na podzim roku 2015 bude doporučena dotace pro rok 2016 v takové výši, za níž lze DK dále provozovat, bude nám tato částka potvrzena a přidělena nejdříve na konci března, spíše začátkem dubna roku 2016. V letošním roce došlo k výplatě finančních prostředků dokonce až začátkem května.

Což znamená existovat od ledna do dubna 2016 bez finančních prostředků, s účetní nulou a navíc s povinností k 15. lednu zaplatit nájemné. Nutné je taky uvědomit si, že kdo přijímá grant, zavazuje se k tomu, že přijatá částka bude tvořit maximálně 70 % celkového obratu. Tedy v našem případě to doposud znamenalo, že si k 12ti milionům z dotace MHMP musíme minimálně 5 milionů vydělat sami. V případě, že divadlo by od ledna do dubna divadlo v podstatě nefungovalo, nelze toto splnit. Dalším z mnoha aspektů je i fakt, že takové divadlo ztratí svůj výkon, diváky i svého ducha. Takové divadlo se z vývoje přesune do agónie. A ta se dá jen prodlužovat. A takovému divadlu se granty nedávají.

DK disponuje repertoárovým provozem, má patnáct zaměstnanců a celkem se na jeho chodu podílí téměř 40 osob. Musí hrát denně, denně také zkouší, jinak se vytratí tah a duch divadla, stejně tak i zájem o něj. V takovém provozu není možné fungovat čtvrt roku bez peněz. Takto se profesionální divadlo dělat nedá a ani nesmí.

Vlivem toho jsme se dostali do situace, kdy jsme byli nuceni odložit na neurčito všechny domluvy s tuzemskými i zahraničními režiséry, či koprodukce se zahraničními divadly, které by pro DK znamenaly možnost rozšířit možnosti více-zdrojového financování a pro Prahu by znamenaly jistou prestiž.

Může se tedy snadno stát, že Praha přijde o divadlo, o nějž je zájem, do kterého se chodí, s dramaturgií, která je nejen v ČR, ale v celé Evropě výjimečná. O divadlo, které funguje na plné obrátky za nejnižší možné náklady.

Je tedy otázkou, zdali je lepší dát nám a naší vizi o DK skutečnou šanci, nebo toto divadlo zavřít, najít nového nájemce a za minimálně stejné podpory sledovat, jestli se mu podaří to, co se podařilo nám; totiž uvést DK co nejrychleji v život, maximálně naplnit hrací plán i sál i dramaturgický záměr uvádět zejména náročnější tituly.

V tuto chvíli DIVADLO COMPANY.CZ neobdrželo na další provozování DK žádnou podporu, při čemž tentokrát grantová komise ke svému rozhodnutí nepřiložila ani jedno slovo odůvodnění.

V roce 2012 grantová komise posuzovala naši žádost na roky 2014 až 2017, přidělila nám dotaci na dva roky – 2014 a 2015 ve výši 7.000.000 Kč s komentářem, že je potřeba „ověřit potenciál“ Divadla Company.cz. Když pak po dvou letech mělo dojít k ověření potenciálu Divadla Company.cz a rozhodnout o jeho grantové žádosti na roky 2016 až 2019, bylo posuzováno divadlo, které v té době hrálo téměř denně, vykazovalo vysokou návštěvnost, aktivně spolupracovalo se zahraničními umělci a institucemi a jeho tvář se díky vyhraněné dramaturgii rýsovala čím dál jasněji, přesto grantová komise přidělila Komedii nulu a tentokrát bez jediné věty odůvodnění.

Neudělením potřebného počtu bodů naší žádosti bylo navíc znemožněno se proti jejímu doporučení odvolat, neboť odvolat se lze jen k výši grantu, ne k jeho neudělení.

Čili čtyřleté období má být ukončeno po třech letech, bez komentáře a bez udání důvodu.

Nesouhlas s neudělením grantu Divadlu Komedie již vyjádřily významné osobnosti společenského života i významné instituce.

Vojtěch Štěpánek, ředitel Divadla Komedie