Zpráva
Divadlo Komedie začíná německou sezonu projektem Goebbels / Baarová
vydáno: 2.9.2009
„Své deníky, dvacet tlustých svazků, uschovám v podzemních trezorech Říšské banky. Jsou příliš cenné, než aby padly za oběť eventuálnímu pumovému útoku. Líčí celý můj život a naši dobu. Jestliže mi osud dopřeje pár let, chci je přepracovat pro budoucí generace.“ (Joseph Goebbels)
Pražské komorní divadlo v Divadle Komedie vstupuje do německé sezóny, která pro něj může být zároveň sezónou poslední. Čtyřletý grant na provoz končí 31. 12. 2009. Dramaturgický plán sezóny 2009/2010 je připravený, zda dojde k jeho realizaci ukáže čas. Podtitulem „Staří hrdinové, nové světy – noví hrdinové, staré světy“ odkazuje sezóna na zlomové historické okamžiky 20. století, přičemž zvláštní těžiště vytvářejí meziválečná éra, rok 1989 a kulturní střety současnosti.
Hned 4. září 2009 zahájí Pražské komorní divadlo svou osmou sezónu v Divadle Komedie premiérou projektu Dušana D. Pařízka s názvem GOEBBELS / BAAROVÁ.
Inscenaci lze nazvat intimní variací na téma „mezinárodních vztahů“. Projevy, úvahy a deníkové zápisy Josepha Goebbelse odhalují povahu moderního manažera moci a tvůrce propagandistických strategií, které až dodnes formují náplň práce úspěšných PR-agentur. Vzestup i pád „pána myšlenek Třetí Říše“ a jeho vliv na nejintimnější (mezi-)lidské sféry se v projektu GOEBBELS / BAAROVÁ odráží v jeho vztahu s Lídou Baarovou, českou hvězdou nacistického filmového průmyslu, pro kterou se stala tato známost vskutku „osudovou“.
Ideový základ první části – GOEBBELS – vytvořil německý dramaturg a režisér Oliver Reese svou hrou Goebbels. Samomluva, kterou autor v roce 2005 inscenoval v berlínském divadle Deutsches Theater Berlin. Druhou částí – BAAROVÁ – je pokus o poslední „výpověď“ Lídy Baarové, ve které zpracoval Dušan. D. Pařízek velmi volně motivy knihy Útěky (Život české herečky, jak jej, podle jejího vyprávění, zapsal Josef Škvorecký).
OTÁZKY PRO:
...GABRIELU MÍČOVOU
Gábi, je pro tebe postoj Lídy Baarové k jejímu osobnímu vztahu s ministrem propagandy Třetí Říše blízký či pochopitelný?
Blízký mi není, pochopitelný je mi z pohledu ženy, která také někdy milovala... muže.
Změnila práce na inscenaci tvůj postoj k příběhu Lídy Baarové?
V ideálním případě změníme naším výkladem osudu Lídy Baarové náhled veřejnosti na její počínání. Brali jsme ji vážně, čerpali jsme z většiny zdrojů, které jsou k dispozici. Snažili jsme se jí nepodlehnout, rozhodli jsme se pro verzi vztahu Lídy Baarové a Josepha Goebbelse, kterou podávala v posledních letech svého života. Připouštíme, že se dá mluvit o skutečném a naplněném vztahu. Nic nepřidáváme, nic nezkrášlujeme.
...MARTINA PECHLÁTA
Martine, dozvěděl ses díky práci na inscenaci o Josephu Goebbelsovi něco nového? Máš pocit, že inscenace může divákům umožnit nový pohled na konání „mocných“?
Ano. Jelikož jsem se „pilně“ připravoval a studoval dostupné (i méně dostupné) informace o tomto postiženém muži, propagandistovi zla a lamači ženských srdcí, musím říct, že jsem se v něm mýlil: byl daleko horší, než jsem si myslel. Bylo těžké nad ním nezlomit okamžitě hůl a připustit si ho k tělu. Je zajímavé zkoumat politický vzestup muže, který se projevoval od mládí jako radikální fanatik a antisemita. Ptám se, jak mu mohlo celé Německo – a v počátcích dokonce zahraniční vlády – naletět. Jak říkám v inscenaci, byl Goebbels pravděpodobně skutečným „umělcem lidové psychologie, který dokáže každý den a každou hodinu naslouchat srdci svého národa“.
...DUŠANA PAŘÍZKA
Dušane, z jakých pramenů jsi vycházel během přípravy na inscenaci GOEBBELS / BAAROVÁ?Téma je do určité míry pro část českého i německého národa dosud živé. Neobáváš se zásadně odmítavých reakcí?
První část inscenace vychází ze scénáře Goebbels. Samomluva, jehož autorem je německý režisér, dramaturg a současný ředitel divadla Schauspiel Frankfurt Oliver Reese. Sestavil z deníkových zápisů a projevů Josepha Goebbelse výsostně dramatický text, ve kterém se odráží sled situací, emocionálních zvratů, politických machinací a válečných konfliktů od Goebbelsova mládí až po jeho sebevraždu. Je mi líto, že to musím takto nazvat, ale je to stejně tak zdrcující, jako strhující. Strohý a neobvykle precizní jazyk, postupem času čím dál tím nelidštější postoje, očividná lhostejnost a chladnokrevnost působí. „Pán myšlenek Třetí Říše“ byl vynikajícím agitátorem. Scénář Olivera Reeseho je toho odrazem. Potěšující zprávou je, že i zosobněné zlo může mít svou achilovu patu. Slabinou Josepha Goebbelse byly ženy. Jednu ze svých „životních rolí“ sehrála v této souvislosti Lída Baarová. Jestli vůbec, tak se mi příběh Josepha Goebbelse zdá jen v tomto kontextu „lidsky“ uchopitelný. Goebbels Lídě Baarové naprosto propadl. Přesto se o ní ve svých denících zmiňuje jen na dvou místech. Její jméno jsem – při pozorné četbě – objevil pouze jednou. Jeho vztah s Češkou nebyl žádoucí. Intimní sféra zde zasahovala do politiky, poměr mezi dvěma lidmi se stal skutečně delikátní otázkou mezinárodních vztahů.
Pakliže se člověk ptá, jak dogmatickému a sebepožíračnému nihilismu strany NSDAP mohly podlehnout davy, respektive celé zástupy voličů, musí pátrat u samotných kořenů. Nebojím se odmítavé reakce, naopak. Myslím, že je důležité se s touto materií zase a zase konfrontovat. Patří to neodmyslitelně k nejsmutnějšímu dědictví novodobých evropských dějin. Musíme je studovat, abychom je neopakovali...
zdroj zprávy: Pražské komorní divadlo
Pražské komorní divadlo v Divadle Komedie vstupuje do německé sezóny, která pro něj může být zároveň sezónou poslední. Čtyřletý grant na provoz končí 31. 12. 2009. Dramaturgický plán sezóny 2009/2010 je připravený, zda dojde k jeho realizaci ukáže čas. Podtitulem „Staří hrdinové, nové světy – noví hrdinové, staré světy“ odkazuje sezóna na zlomové historické okamžiky 20. století, přičemž zvláštní těžiště vytvářejí meziválečná éra, rok 1989 a kulturní střety současnosti.
Hned 4. září 2009 zahájí Pražské komorní divadlo svou osmou sezónu v Divadle Komedie premiérou projektu Dušana D. Pařízka s názvem GOEBBELS / BAAROVÁ.
Inscenaci lze nazvat intimní variací na téma „mezinárodních vztahů“. Projevy, úvahy a deníkové zápisy Josepha Goebbelse odhalují povahu moderního manažera moci a tvůrce propagandistických strategií, které až dodnes formují náplň práce úspěšných PR-agentur. Vzestup i pád „pána myšlenek Třetí Říše“ a jeho vliv na nejintimnější (mezi-)lidské sféry se v projektu GOEBBELS / BAAROVÁ odráží v jeho vztahu s Lídou Baarovou, českou hvězdou nacistického filmového průmyslu, pro kterou se stala tato známost vskutku „osudovou“.
Ideový základ první části – GOEBBELS – vytvořil německý dramaturg a režisér Oliver Reese svou hrou Goebbels. Samomluva, kterou autor v roce 2005 inscenoval v berlínském divadle Deutsches Theater Berlin. Druhou částí – BAAROVÁ – je pokus o poslední „výpověď“ Lídy Baarové, ve které zpracoval Dušan. D. Pařízek velmi volně motivy knihy Útěky (Život české herečky, jak jej, podle jejího vyprávění, zapsal Josef Škvorecký).
OTÁZKY PRO:
...GABRIELU MÍČOVOU
Gábi, je pro tebe postoj Lídy Baarové k jejímu osobnímu vztahu s ministrem propagandy Třetí Říše blízký či pochopitelný?
Blízký mi není, pochopitelný je mi z pohledu ženy, která také někdy milovala... muže.
Změnila práce na inscenaci tvůj postoj k příběhu Lídy Baarové?
V ideálním případě změníme naším výkladem osudu Lídy Baarové náhled veřejnosti na její počínání. Brali jsme ji vážně, čerpali jsme z většiny zdrojů, které jsou k dispozici. Snažili jsme se jí nepodlehnout, rozhodli jsme se pro verzi vztahu Lídy Baarové a Josepha Goebbelse, kterou podávala v posledních letech svého života. Připouštíme, že se dá mluvit o skutečném a naplněném vztahu. Nic nepřidáváme, nic nezkrášlujeme.
...MARTINA PECHLÁTA
Martine, dozvěděl ses díky práci na inscenaci o Josephu Goebbelsovi něco nového? Máš pocit, že inscenace může divákům umožnit nový pohled na konání „mocných“?
Ano. Jelikož jsem se „pilně“ připravoval a studoval dostupné (i méně dostupné) informace o tomto postiženém muži, propagandistovi zla a lamači ženských srdcí, musím říct, že jsem se v něm mýlil: byl daleko horší, než jsem si myslel. Bylo těžké nad ním nezlomit okamžitě hůl a připustit si ho k tělu. Je zajímavé zkoumat politický vzestup muže, který se projevoval od mládí jako radikální fanatik a antisemita. Ptám se, jak mu mohlo celé Německo – a v počátcích dokonce zahraniční vlády – naletět. Jak říkám v inscenaci, byl Goebbels pravděpodobně skutečným „umělcem lidové psychologie, který dokáže každý den a každou hodinu naslouchat srdci svého národa“.
...DUŠANA PAŘÍZKA
Dušane, z jakých pramenů jsi vycházel během přípravy na inscenaci GOEBBELS / BAAROVÁ?Téma je do určité míry pro část českého i německého národa dosud živé. Neobáváš se zásadně odmítavých reakcí?
První část inscenace vychází ze scénáře Goebbels. Samomluva, jehož autorem je německý režisér, dramaturg a současný ředitel divadla Schauspiel Frankfurt Oliver Reese. Sestavil z deníkových zápisů a projevů Josepha Goebbelse výsostně dramatický text, ve kterém se odráží sled situací, emocionálních zvratů, politických machinací a válečných konfliktů od Goebbelsova mládí až po jeho sebevraždu. Je mi líto, že to musím takto nazvat, ale je to stejně tak zdrcující, jako strhující. Strohý a neobvykle precizní jazyk, postupem času čím dál tím nelidštější postoje, očividná lhostejnost a chladnokrevnost působí. „Pán myšlenek Třetí Říše“ byl vynikajícím agitátorem. Scénář Olivera Reeseho je toho odrazem. Potěšující zprávou je, že i zosobněné zlo může mít svou achilovu patu. Slabinou Josepha Goebbelse byly ženy. Jednu ze svých „životních rolí“ sehrála v této souvislosti Lída Baarová. Jestli vůbec, tak se mi příběh Josepha Goebbelse zdá jen v tomto kontextu „lidsky“ uchopitelný. Goebbels Lídě Baarové naprosto propadl. Přesto se o ní ve svých denících zmiňuje jen na dvou místech. Její jméno jsem – při pozorné četbě – objevil pouze jednou. Jeho vztah s Češkou nebyl žádoucí. Intimní sféra zde zasahovala do politiky, poměr mezi dvěma lidmi se stal skutečně delikátní otázkou mezinárodních vztahů.
Pakliže se člověk ptá, jak dogmatickému a sebepožíračnému nihilismu strany NSDAP mohly podlehnout davy, respektive celé zástupy voličů, musí pátrat u samotných kořenů. Nebojím se odmítavé reakce, naopak. Myslím, že je důležité se s touto materií zase a zase konfrontovat. Patří to neodmyslitelně k nejsmutnějšímu dědictví novodobých evropských dějin. Musíme je studovat, abychom je neopakovali...
zdroj zprávy: Pražské komorní divadlo
Další zprávy
Individuální pandemie Clémenta a Laury. V MeetFactory vzplane Oheň Marie Pourchet.
(MeetFactory, 9.5.2024)
Vzlet na konci května představí premiéru inscenace Kytice, my homeland, která vychází z textů K. J. Erbena. Hlavní roli matky ztvární Michal Kern.
(Vzlet, 9.5.2024)
Nová inscenace Naivního divadla zavede diváky až do dalekého pohoří Himálaj
(Naivní divadlo Liberec, 6.5.2024)
Brněnská nezávislá divadla
(2.5.2024)