Zpráva

Hluk a ticho malých věcí. MeetFactory ohlašuje divadelní sezónu 2019–2020
vydáno: 24.9.2019
Divadlo smíchovské továrny pokračuje v dramaturgickém zaměření na díla současné prozaické literatury. Dojde na román Michela Houellebecqa Serotonin či první část hexalogie Karla Ove Knausgarda Můj boj. První premiérou sezóny je adaptace Magnesií Literou ověnčené novely Josefa Pánka Láska v době globálních klimatických změn. Režie čtyř z pěti nových inscenací Divadla MeetFactory se v sezóně 2019–2020 ujmou ženy.

V kulisách a stínu komplikovaného velkého světa, který prochází další ze svých proměn, se odehrávají každodenní osobní dramata, jež se zdají malá, všední, triviální, naprosto apolitická. „Myslíme si, že jsou to právě ona, na jejichž řešení závisí budoucnost onoho velkého a politického,“ uvádí Matěj Samec, dramaturg Divadla MeetFactory, a přibližuje charakter plánovaných inscenací, „zůstáváme osobní, tišší, neapelativní, soustředění. Neboť chceme zaslechnout hluk, který není slyšet na ulici, zůstává však skryt uvnitř každého z nás.“ Tak jako hlavní postava Lásky v době globálních klimatických změn, která si ve smogem zaplaveném indickém slumu fotí Indku v džínách, jako hrdinky Finnmarku v chatě bez elektřiny pomalu beznadějně zapadající sněhem řeší své staré sourozenecké křivdy, jako hrdina Serotoninu, který v kulise hroutícího se systému francouzského zemědělství rekapituluje své životní lásky.

Láska v době globálních klimatických změn má premiéru v rámci festivalu …příští vlna/next wave…, během něhož režisér inscenace Ondřej Štefaňák obdržel poctu Objev roku. Scéně dominuje výrazná jednolitá scénografie Matěje Sýkory, everymana, současného globálního člověka, na jevišti ztvárňují Petr Jeništa, Jan Bárta a Vojtěch Hrabák.

Finnmark vychází z autorského textu Matěje Samce, který se zároveň s Janou Prekovou stará o režii. Apolena Vanišová přijde v dubnu 2020 s premiérou inscenace Morbidnost, konečné stádium, volně vychází z díla Carlose Be, tematizuje trh s dětmi. Mistrovského portrétu muže ve středních letech, příběhu o lásce a štěstí předního světového autora Michela Houellebecqa se zhostí a převede na divadelní pódia vůbec poprvé Natália Deáková. Na závěr sezóny se Petra Tejnorová, která se v MeetFactory představí poprvé, ujme Mého boje, norské literární senzace Karla Ove Knausgarda.

Vedle plánovaných premiér v sezóně 2019–2020 se nadále uvádí Judith Hermann: Počátek veškeré lásky, Irvine Welsh: Pohlavní životy siamských dvojčat, Sara Baume: Jasno lepo podstín zhyna, Petra Hůlová: Strážci občanského dobra 2, Aluminiová královnaShooting Up. Inscenace Jasno lepo podstín zhyna, Strážci občanského dobra 2Počátek veškeré lásky čekají v nejbližší době derniéry.

MeetFactory má v plánu několik zájezdů, účastní se festivalů …příští vlna/next wave… či Malá inventura. V úplnosti program zprostředkovávají stránky smíchovské továrny meetfactory.cz. 

Anotace jednotlivých inscenací:

Josef Pánek: Láska v době globálních klimatických změn / premiéra 25. 9.
Velice netradiční cestopis po Indii, Islandu a Akademii věd. Plný střetů s iritující realitou, především nesnesitelným vlastním já. Existuje na světě nějaké místo, kde bychom nenarazili sami na sebe? Jevištní adaptace novely oceněné Magnesií Literou za prózu 2017.

Matěj Samec a Jana Preková: Finnmark / premiéra v prosinci 2019
Žena přijela navštívit jinou ženu v jejím srubu v severovýchodním Norsku, kam se tato jiná žena dobrovolně uchýlila. Chce jí předat zprávu, jejíž obsah je však bohužel vzhledem k okolnostem zamlčen. Do srubu záhy přestane proudit elektřina, hustě sněží a ženy mají mezi sebou tolik nevysloveného, že každý pokus o prolomení mlčení pálí jako čert.

Carlos Be, Apolena Vanišová a kol.: Morbidnost, konečné stádium / premiéra v dubnu 2020
Vanišová, která se v minulých dvou letech svými inscenacemi Pohřeb sardinky a Aluminiová královna pasovala do pozice nekorunované první dámy zdejší scény, připraví svou další inscenaci, tentokrát tematizující trh s dětmi. Adopce dětí ze zemí třetího světa nebo zemí sužovaných válkou jako ušlechtilý čin uvědomělých Evropanů, který nemusí mít daleko ke zločinu. Autorská inscenace pro dva herce se jako již tradičně opírá o výtvarnou a hudební složku a jako jeden z hlavních inspiračních zdrojů se režisérka vrací k současnému španělskému dramatikovi Carlosu Be.

Michel Houellebecq: Serotonin / premiéra v květnu 2020
Adaptace posledního románu kontroverzního francouzského spisovatele, který tentokrát volí intimnější téma než ve svých předchozích dílech: lásku a štěstí, a přesto se jedná o jeho vůbec nejpochmurnější dílo. Mistrovský portrét 46letého muže, zdravého a těsně před smrtí, který dochází ke zjištění, že se v životě dopustil omylu, když mu jaksi uniklo, že partnerské vztahy kladou na člověka jiné nároky než výběr hummusů v supermarketu. A to je možná překvapivě důvod, proč na Západě už nikdo nikdy nebude šťastný.

Karl Ove Knausgard: Můj boj / červen 2020
Norská literární senzace, narcistní autobiografická zpověď, průkopnické dílo literárního selfie, literární reality show, 3500stránkový opus, o němž autor prohlásil, že ho musel buď napsat, anebo se zabít. Divadelní adaptace, opírající se zejména o druhou část prvního dílu hexalogie, ve které se autor vyrovnává se smrtí a pohřbem svého otce, se ujme úspěšná divadelní režisérka a experimentátorka Petra Tejnorová, která se v MeetFactory představí prvně.

zdroj zprávy: Libor Galia