Zpráva
Jak nebezpečná může být touha člověka po vlastním štěstí a lásce?
vydáno: 20.6.2022
Činohra Národního divadla Brno uvádí legendární drama Eugena O´Neilla Smutek sluší Elektře v premiéře v pátek 24. června 2022 v Mahenově divadle.
Honosné sídlo Mannonů. Svět na konci války. Osudové rodinné konstelace. Dcera a matka netrpělivě očekávají návrat otce a syna. První s nadějí, druhá se strachem. Ani muži se nevracejí s lehkou myslí. Mezi přepychovými stěnami rodinného sídla doutná odcizení a zvláštní pachuť dlouho utajovaných vášní, která narušuje blížící se okamžik shledání. Každý z nich chce konečně vzít osud do vlastních rukou, jde jen o to, kdo bude rychlejší a čí stín bude nutné překročit a za jakou cenu.
Poprvé se v Národním divadle Brno režie zhostil renomovaný režisér Michal Dočekal – současný umělecký šéf Městských divadel pražských a dlouholetý umělecký šéf činohry Národního divadla. Scéna Dragana Stojčevského je čistá a jednoduchá, pracuje se systémem pohyblivých stěn, které fungují jako symbolika skrývání a utajování vztahů a vášní. Původní hudbu pro tuto inscenaci složilo experimentální rapové duo P/ST (Dan Kranich a Ivo Sedláček), které v inscenaci navíc figuruje v rolích „barmanů zvuků“. P/ST pro tuto inscenaci míchá svěží a současný hudební koktejl, který přirozeně zcizuje děj. Kostýmy, připomínající scénické objekty Evy Jiřikovské dávají vyznít intenzivním emocím a vizuálně ladí s jemností scény.
Jeden z nejvýznamnějších amerických dramatiků 20. století, nositel Nobelovy ceny za literaturu – Eugene O’Neill (1888–1953), nechal ve hře Smutek sluší Elektře znovu ožít postavy antických tragédií, aby nám až na dřeň odhalil nezkrotnost lidské touhy po lásce, která se snadno může změnit v nenávist a nepřekonatelnou touhu po pomstě. Současně je tato rodinná tragédie univerzální výpovědí o složitosti vztahů mezi rodiči a dětmi, v nichž se člověk neustále pohybuje na tenké hranici pocitů špatného svědomí, viny, nebo strachu z opakovaných chyb. Ve své nejslavnější hře O’Neill dokazuje, že antický svět je nám vzdálený jen zdánlivě, neboť způsob prožívání základních lidských emocí zůstává stále naléhavý.
zdroj zprávy: Eva Lichnovská
Honosné sídlo Mannonů. Svět na konci války. Osudové rodinné konstelace. Dcera a matka netrpělivě očekávají návrat otce a syna. První s nadějí, druhá se strachem. Ani muži se nevracejí s lehkou myslí. Mezi přepychovými stěnami rodinného sídla doutná odcizení a zvláštní pachuť dlouho utajovaných vášní, která narušuje blížící se okamžik shledání. Každý z nich chce konečně vzít osud do vlastních rukou, jde jen o to, kdo bude rychlejší a čí stín bude nutné překročit a za jakou cenu.
Poprvé se v Národním divadle Brno režie zhostil renomovaný režisér Michal Dočekal – současný umělecký šéf Městských divadel pražských a dlouholetý umělecký šéf činohry Národního divadla. Scéna Dragana Stojčevského je čistá a jednoduchá, pracuje se systémem pohyblivých stěn, které fungují jako symbolika skrývání a utajování vztahů a vášní. Původní hudbu pro tuto inscenaci složilo experimentální rapové duo P/ST (Dan Kranich a Ivo Sedláček), které v inscenaci navíc figuruje v rolích „barmanů zvuků“. P/ST pro tuto inscenaci míchá svěží a současný hudební koktejl, který přirozeně zcizuje děj. Kostýmy, připomínající scénické objekty Evy Jiřikovské dávají vyznít intenzivním emocím a vizuálně ladí s jemností scény.
Jeden z nejvýznamnějších amerických dramatiků 20. století, nositel Nobelovy ceny za literaturu – Eugene O’Neill (1888–1953), nechal ve hře Smutek sluší Elektře znovu ožít postavy antických tragédií, aby nám až na dřeň odhalil nezkrotnost lidské touhy po lásce, která se snadno může změnit v nenávist a nepřekonatelnou touhu po pomstě. Současně je tato rodinná tragédie univerzální výpovědí o složitosti vztahů mezi rodiči a dětmi, v nichž se člověk neustále pohybuje na tenké hranici pocitů špatného svědomí, viny, nebo strachu z opakovaných chyb. Ve své nejslavnější hře O’Neill dokazuje, že antický svět je nám vzdálený jen zdánlivě, neboť způsob prožívání základních lidských emocí zůstává stále naléhavý.
zdroj zprávy: Eva Lichnovská
Další zprávy
Ceny divadelní kritiky za rok 2023
(16.3.2024)
Na jeviště Mahenova divadla se po 30 letech vrací Gogolova komedie Ženitba
(Národní divadlo Brno, 14.3.2024)
DJKT pro letošní Noc s operou nastuduje dva mimořádné tituly – slavnostní operu Libuši a legendární muzikál Dracula
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 13.3.2024)
Noční můra, nebo krásný sen? Klasika sci-fi žánru poprvé na českém jevišti.
(Městská divadla pražská, 12.3.2024)
Olomoucká činohra si po 27 letech připomene, jaký poprask způsobí jedny zapomenuté šle
(Moravské divadlo Olomouc, 12.3.2024)
Festival TANEC PRAHA 2024 spouští předprodej
(11.3.2024)