Zpráva

Lety – 1942
vydáno: 29.9.2014
Evropské centrum romské hudby v Praze ve spolupráci s německým scénografem Mathiasem Straubem připravuje v divadle PONEC další reprízy úspěšné hudební modlitby Lety – 1942, pod záštitou K. Schwarzenberga. Hudební modlitba vznikla jako pietní akt za oběti koncentračního „cikánského“ tábora v Letech u Písku, kterým se do dnešního dne nedostalo řádného uctění.

Nutnost vzniku této hudební modlitby odůvodňuje autor hudby, Jiří Korman: „Když umírá Rom, celá rodina strojí několikadenní smuteční akt, při němž v posteli ležícího zesnulého chodí navštěvovat celá rodina. Hudba a zpěv, to je to, co zemřelého provází na poslední cestě. Romský pohřeb se neobejde bez muziky. Nikdy,“ zdůrazňuje a dodává: „Lety – 1942 jsou o vyprovázení obětí letského tábora v duchu romských tradic.“

Lety – 1942 jsou inspirované výpověďmi přeživších vězňů a jejich rodin, které sepsal americký spisovatel Paul Polansky ve své knize Tíživé mlčení. Toto téma je důležité také tím, že přestože problematika tábora u Letů je hodně medializována, nikde nelze nalézt podrobnější popis událostí, které se v táboře odehrály. Paul Polansky napsal dokonce esej k samotnému projektu LETY – 1942, která je součástí programu modlitby.

Premiéra hudební modlitby Lety – 1942 proběhla letos 8. května 2014 v Divadle Ponec a vyprodaného představení se zúčastnil i samotný Karel Schwarzenberg. Počin jménem Lety - 1942 sklidil pozitivní kritiku médií, naplnil očekávání tvůrců a nyní se mohou diváci těšit na další reprízy v divadle Ponec. Ta nejbližší se odehraje dne 3. října, další reprízy budou následovat ve dnech 7. listopadu, 16. a 17. prosince vždy od 20 hodin.

„Před pár lety jsem se zúčastnila jednoho pietního aktu v Letech, ale dnešní večer je tím nejhezčím pietním aktem, který kdo mohl připravit pro všechny ty, kdo byli do Letů posláni. Skutečný hudební pomník, skutečná hudební modlitba, skutečně citlivá vzpomínka...“ (Jana Kavalírová, sdružení ROMEA)

Autorem hudby je romský skladatel a hudebník Jiří Korman. Scénář napsala slovenská režisérka Dana Račková, která se profiluje především jako režisérka alternativních hudebních a divadelních projektů. Oba se společně chopili režie. Scénografii vytváří Mathias Straub, který tento projekt nevnímá primárně jako divadelní nebo hudební zážitek, ale jako pietní rituál pro oběti romského holocaustu v Čechách: „Je potřeba si uvědomit, že ať už chceme či nikoli, fenomén kolektivní viny ovlivňuje sám každý jednotlivec – svým vlastním vnímáním konkrétních členů znevýhodněné skupiny.“

Lety – 1942 představují originální propojení osvěty, umění a lidskosti. „Spojení divadla, smutečního obřadu, romské hudby, sborového zpěvu, romské poezie, výtvarné zkratky, výpovědí lidí, jež tábor přežili... To vše tvoří hudební modlitbu na znak úcty k historii, k lidem a k jejich tragickým osudům,“ přibližuje režisérka Dana Račková způsob realizace. „Je tichým položením pomyslného věnce na hudební pomník, který díky sluchu diváků vytváří,“ dodává.

Jiří Korman spolupracoval s mnoha umělci, věnuje se také scénické a filmové hudbě. V současné době působí jako pedagog na pražské DAMU, kde vede předmět Vnímání a interpretace romské hudby. Na DAMU se umělecky seznámil s režisérkou Danou Račkovou, se kterou později založili občanské sdružení Evropské centrum romské hudby v Praze. To si klade za cíl pěstovat a popularizovat romskou hudbu v Čechách i v zahraničí.

V hlavní roli se představila česká herečka Barbora Kubátová: „Když jsem dostala nabídku spolupracovat na tomto projektu, neváhala jsem ani na chvíli.“ B. Kubátová bude k publiku promlouvat hlasem vězňů koncentračního tábora v Letech...


zdroj zprávy: Andrea Křížová