Zpráva
Nový projekt brněnské taneční komunity v BuranTeatru
vydáno: 23.11.2020
BuranTeatr, Orbita a Spolek Z druhé strany – tři výrazné nezávislé subjekty, jejichž dramaturgie volně osciluje mezi pohybovým divadlem a tancem, spojí v letošní divadelní sezóně své síly a vytvoří jedinečný pohybově-taneční projekt s názvem EIGHT CUPS AND THE DEVIL. Půjde o první premiéru, kterou uvede BuranTeatr v divadelní sezóně 2020/2021. Toto umělecké dílo na pomezí divadla, tance a soudobé hudby budete moci poprvé spatřit 27. prosince 2020 v online prostoru, živá premiéra se přesouvá na rok 2021.
Eight cups and the Devil je přirozeným vyústěním dlouhodobé spolupráce performerů a tanečníků Roberty Legros Štěpánkové a Tomáše Janypky na projektu IMMEDIATUS/Série okamžitých nocí, na kterých participují od léta 2018. Stejně jako IMMEDIATUS vyrůstá i projekt Eight cups and the Devil z principů techniky instantní kompozice - okamžité vytváření choreografie v čase a prostoru a je součástí výzkumu jejích kontextů. „Instantní kompozice je velmi spjata s prostorem, ve kterém vzniká, je založena na jemných reakcích na impulzy, jde o cílené směrování těla v konkrétním čase, podstatné je propojení s partnerem, vzájemné naslouchání, ale také pravidelný trénink,“ říká o této technice tanečnice a performerka Roberta Legros Štěpánková. Na rozdíl od projektu IMMEDIATUS, jehož jedinečnost spočívá v neopakovatelnosti, bude Eight cups and the Devil pravidelně reprízován právě v prostoru brněnského BuranTeatru.
Za konceptem připravovaného projektu stojí dvojice tvůrců Roberta Legros Štěpánková a Tomáš Janypka, kteří se jako tvůrci či lektoři v BuranTeatru pravidelně objevují. Roberta Legros Štěpánková je choreografka a tanečnice rozvíjející ve své práci techniku instantní kompozice, ale také lektorka a psychoterapeutka orientovaná na tělo, zakladatelka spolku Orbita zaměřeného na oblast tance a performativních umění. Její spojení s Tomášem Janypkou – performerem, tanečníkem, lektorem a jedním ze zakládajících členů Spolku Z druhé strany, mezinárodního kolektivu aktivně umělecky působícího na poli současného fyzického divadla, tance, performance a klaunského umění – není zdaleka první a zřejmě ani poslední uměleckou spoluprací.
Ideový záměr tvůrců se zrodil v září 2019, kdy každý z nich vytáhl z balíčku tarotových karet jednu kartu – „Eigth cups“ a „Devil“ – princip náhody se stává určujícím principem, od kterého se následně odvíjí koncepční a choreografické pojetí celku. Performeři akcentují téma vztahu dvou lidí, kteří spolu žijí a nevědí o tom, dotýkají se motivů závislosti a touhy, kterou si člověk v závislosti na druhém člověku vytváří sám a zcela dobrovolně. „Zaměříme se na negativní konotace a stinné stránky lidské povahy – ve snaze zachytit potlačované, podvědomé sféry bytí, které jsou součástí každého z nás, avšak v každodenním bytí jim nevěnujeme takovou pozornost,“ říkají autoři konceptu. Společně budou vytvářet kontrapunkt ke každodennosti bytí vycházejíc z principů logiky obyčejnosti, snu a tzv. snové reality. Toto vše nejen ve vztahu k sobě samým, sobě navzájem, ale i ve vztahu k objektům se kterými pracují a pomocí nichž tvoří.
Autoři kladou stejný důraz na všechny umělecké složky vznikajícího díla. Hudba, vytvářená Ivanem Palackým, vychází z pohybově-taneční složky a naopak, na jevišti bude vznikat v okamžité reakci na impulzy performerů a tanečníků. V jednoduché scénografii bude dominantou světelný design Mathieua Legrose podporující silné vizuální kompozice umocňující každodenní a obyčejné stejně jako snové a surreální. Performeři se zaměří také na práci s předměty v rovině symbolické a v rovině hledání nových významů těchto předmětů, ale i sebe samých ve vztahu k prostoru.
Zapojením se do tohoto koprodukčního projektu nezávislých subjektů věnujících se oblasti pohybového divadla a tance chce divadlo BuranTeatr aktivně podpořit a zároveň upozornit na kvalitní a rozrůstající se brněnskou komunitu nezávislých tvůrců a jejich naléhavou potřebu místa/prostoru ke kontinuální tvorbě. Právě BuranTeatr je tímto místem. „Jedním ze základních poslání BuranTeatru jako tvůrčí platformy je dlouhodobá práce na podpoře a budování stálé a kvalitní pohybové a taneční komunity koketující s divadlem. Robertu i Tomáše dlouhodobě sledujeme a jsme s nimi v aktivním kontaktu, proto je velmi přirozené, že toto sousedství vyústilo v podobě velkého koprodukčního projektu. Tvůrci z pohybové a taneční komunity odcházejí z Brna, protože tu doposud nebyla organizace, která by za nimi stála, která by jim poskytla zázemí a pocit, že se tady můžou cítit doma. BuranTeatr chce být místem, díky kterému si tvůrci s ohromným potenciálem a kvalitami vyberou právě město Brno za svoji domovskou lokalitu a v tomto kontextu dělá v současné době rozsáhlé dramaturgické, personální i prostorové změny,“ říká umělecký šéf divadla BuranTeatr Juraj Augustín.
BuranTeatr & ZDRUHESTRANY & ORBITA Coproduction
EIGHT CUPS AND THE DEVIL
autoři konceptu: Roberta Legros Štěpánková, Tomáš Janypka
choreografie a tanec: Roberta Legros Štěpánková, Tomáš Janypka
hudba: Ivan Palacký
světelný design: Matthieu Legros
dramaturgická spolupráce: Šimon Peták
produkce: Roberta Legros Štěpánková
Speciálním uměleckým hostem pro kameru a tvorbu filmu je Petra Bučková.
Premiéra se koná 27. prosince 2020 v BuranTeatru.
zdroj zprávy: Dagmar Husárová
Eight cups and the Devil je přirozeným vyústěním dlouhodobé spolupráce performerů a tanečníků Roberty Legros Štěpánkové a Tomáše Janypky na projektu IMMEDIATUS/Série okamžitých nocí, na kterých participují od léta 2018. Stejně jako IMMEDIATUS vyrůstá i projekt Eight cups and the Devil z principů techniky instantní kompozice - okamžité vytváření choreografie v čase a prostoru a je součástí výzkumu jejích kontextů. „Instantní kompozice je velmi spjata s prostorem, ve kterém vzniká, je založena na jemných reakcích na impulzy, jde o cílené směrování těla v konkrétním čase, podstatné je propojení s partnerem, vzájemné naslouchání, ale také pravidelný trénink,“ říká o této technice tanečnice a performerka Roberta Legros Štěpánková. Na rozdíl od projektu IMMEDIATUS, jehož jedinečnost spočívá v neopakovatelnosti, bude Eight cups and the Devil pravidelně reprízován právě v prostoru brněnského BuranTeatru.
Za konceptem připravovaného projektu stojí dvojice tvůrců Roberta Legros Štěpánková a Tomáš Janypka, kteří se jako tvůrci či lektoři v BuranTeatru pravidelně objevují. Roberta Legros Štěpánková je choreografka a tanečnice rozvíjející ve své práci techniku instantní kompozice, ale také lektorka a psychoterapeutka orientovaná na tělo, zakladatelka spolku Orbita zaměřeného na oblast tance a performativních umění. Její spojení s Tomášem Janypkou – performerem, tanečníkem, lektorem a jedním ze zakládajících členů Spolku Z druhé strany, mezinárodního kolektivu aktivně umělecky působícího na poli současného fyzického divadla, tance, performance a klaunského umění – není zdaleka první a zřejmě ani poslední uměleckou spoluprací.
Ideový záměr tvůrců se zrodil v září 2019, kdy každý z nich vytáhl z balíčku tarotových karet jednu kartu – „Eigth cups“ a „Devil“ – princip náhody se stává určujícím principem, od kterého se následně odvíjí koncepční a choreografické pojetí celku. Performeři akcentují téma vztahu dvou lidí, kteří spolu žijí a nevědí o tom, dotýkají se motivů závislosti a touhy, kterou si člověk v závislosti na druhém člověku vytváří sám a zcela dobrovolně. „Zaměříme se na negativní konotace a stinné stránky lidské povahy – ve snaze zachytit potlačované, podvědomé sféry bytí, které jsou součástí každého z nás, avšak v každodenním bytí jim nevěnujeme takovou pozornost,“ říkají autoři konceptu. Společně budou vytvářet kontrapunkt ke každodennosti bytí vycházejíc z principů logiky obyčejnosti, snu a tzv. snové reality. Toto vše nejen ve vztahu k sobě samým, sobě navzájem, ale i ve vztahu k objektům se kterými pracují a pomocí nichž tvoří.
Autoři kladou stejný důraz na všechny umělecké složky vznikajícího díla. Hudba, vytvářená Ivanem Palackým, vychází z pohybově-taneční složky a naopak, na jevišti bude vznikat v okamžité reakci na impulzy performerů a tanečníků. V jednoduché scénografii bude dominantou světelný design Mathieua Legrose podporující silné vizuální kompozice umocňující každodenní a obyčejné stejně jako snové a surreální. Performeři se zaměří také na práci s předměty v rovině symbolické a v rovině hledání nových významů těchto předmětů, ale i sebe samých ve vztahu k prostoru.
Zapojením se do tohoto koprodukčního projektu nezávislých subjektů věnujících se oblasti pohybového divadla a tance chce divadlo BuranTeatr aktivně podpořit a zároveň upozornit na kvalitní a rozrůstající se brněnskou komunitu nezávislých tvůrců a jejich naléhavou potřebu místa/prostoru ke kontinuální tvorbě. Právě BuranTeatr je tímto místem. „Jedním ze základních poslání BuranTeatru jako tvůrčí platformy je dlouhodobá práce na podpoře a budování stálé a kvalitní pohybové a taneční komunity koketující s divadlem. Robertu i Tomáše dlouhodobě sledujeme a jsme s nimi v aktivním kontaktu, proto je velmi přirozené, že toto sousedství vyústilo v podobě velkého koprodukčního projektu. Tvůrci z pohybové a taneční komunity odcházejí z Brna, protože tu doposud nebyla organizace, která by za nimi stála, která by jim poskytla zázemí a pocit, že se tady můžou cítit doma. BuranTeatr chce být místem, díky kterému si tvůrci s ohromným potenciálem a kvalitami vyberou právě město Brno za svoji domovskou lokalitu a v tomto kontextu dělá v současné době rozsáhlé dramaturgické, personální i prostorové změny,“ říká umělecký šéf divadla BuranTeatr Juraj Augustín.
BuranTeatr & ZDRUHESTRANY & ORBITA Coproduction
EIGHT CUPS AND THE DEVIL
autoři konceptu: Roberta Legros Štěpánková, Tomáš Janypka
choreografie a tanec: Roberta Legros Štěpánková, Tomáš Janypka
hudba: Ivan Palacký
světelný design: Matthieu Legros
dramaturgická spolupráce: Šimon Peták
produkce: Roberta Legros Štěpánková
Speciálním uměleckým hostem pro kameru a tvorbu filmu je Petra Bučková.
Premiéra se koná 27. prosince 2020 v BuranTeatru.
zdroj zprávy: Dagmar Husárová
Další zprávy
Individuální pandemie Clémenta a Laury. V MeetFactory vzplane Oheň Marie Pourchet.
(MeetFactory, 9.5.2024)
Vzlet na konci května představí premiéru inscenace Kytice, my homeland, která vychází z textů K. J. Erbena. Hlavní roli matky ztvární Michal Kern.
(Vzlet, 9.5.2024)
Nová inscenace Naivního divadla zavede diváky až do dalekého pohoří Himálaj
(Naivní divadlo Liberec, 6.5.2024)
Brněnská nezávislá divadla
(2.5.2024)