Zpráva

Pražské křižovatky, Nová scéna 2. – 8. října 2017
vydáno: 1.10.2017
V loňském roce jsme si připomněli nedožité 80. narozeniny Václava Havla – a tehdy vznikl nápad oslavit je divadlem. Proto jsme na Nové scéně zorganizovali nultý ročník festivalu Pražské křižovatky.
Čas letí, název festivalu a energie v něm pokračovat zůstávají. Rozhodli jsme se dát havlovskému odkazu širší kontext a festival rozvinout. Věříme, že divadlo se má vyjadřovat k současné situaci a dokonce má povinnost ji reflektovat. A tak do Prahy na Novou scénu zveme skvělá divadla, která se o to pokoušejí. Vezeme sem činoherní inscenace, které posouvají hranice žánru – a s nimi chceme pražskému publiku představit tvůrce odvážné, nápadité, angažované a ovšem zábavné.
Náš festival je poctou Václavu Havlovi v tom nejširším slova smyslu, nechceme recyklovat inscenace jeho textů, nýbrž hledat jeho myšlenky v dílech ostatních. Novou scénu ozdobí jména, která jsou stálicemi festivalů v zahraničí. Chceme našemu publiku dokázat, že v divadle se dá bavit i přemýšlet zároveň. Vezeme vám divadlo živé a zcela současné. A kdybyste si chtěli promluvit se samotnými tvůrci, můžete, přijedou s vámi diskutovat.

Marta Ljubková, dramaturgyně festivalu


Festivalový program

Pondělí 2. října ve 20.00 na Nové scéně
Bush Moukarzel a Mark O´Halloran: LIPPY (Dead Centre, Irsko)

Tři sestry a jejich teta uzavřou dohodu – spáchají společnou sebevraždu. Nevíme, co se
mezi nimi odehrálo, co si řekly a proč. Není to náš příběh… Krátce před smrtí byly dvě
z nich zachyceny na průmyslové kameře. Profesionální odečítač ze rtů se pokusí zjistit,
o čem se bavily, a najít tak k záhadě klíč. Vkládá jim do úst slova, která možná neřekly.
Hra o čtyřech tělech, která odmítají promluvit, je strhujícím pohledem na to, co vlastně je
pravda. Inscenace se hrála po celé Evropě i v New Yorku. Divadelní skupina Dead Centre
pracuje s multimédii, ale zároveň s momentem náhlého obratu a překvapení – jejich styl
se v průběhu představení několikrát promění a divák si tak ani na minutu není jist tím, co
se bude dít.
V angličtině s českými titulky. Po představení beseda s tvůrci ve foyer.

Čtvrtek 5. října ve 20.00 na Nové scéně
Pátek 6. října v 18.00 na Nové scéně
Romeo Castellucci: DEMOCRACY IN AMERICA (Socìetas, Itálie)

Jeden z nejvýznamnějších evropských režisérů Romeo Castellucci zde uvede svůj nejnovější
opus. „Není to inscenace o politice. Ani ji nereflektuje. A pokud ano – tak její konec,“
říká sám režisér. Inspirací mu byl mýtus o antické demokracii, ale také lidové řecké a albánské
tance a rovněž specifické plynutí času a role jazyka v dnešním světě. Výsledkem
je magický tvar, který se pohybuje žánrově spíš na hranici pohybového a hudebního divadla,
je stejně tajemný a nezachytitelný jako rituál, obřad oslavující konec našeho světa.
V italštině s českými a anglickými titulky. Po představení 6. 10. beseda s tvůrci ve foyer.

Čtvrtek 5. října ve 20.30 na Nové scéně – Provozní budova B
Pátek 6. října ve 20.30 na Nové scéně – Provozní budova B
Beton Ltd.: ICH KANN NICHT ANDERS (Beton Ltd., Slovinsko)

Tvůrčí kolektiv Beton Ltd. se vyznačuje osobním zkoumáním globálních otázek – jeho výsledkem
má být nový, žánrově rozmanitý styl, který diváka aktivizuje a zároveň svou otevřeností
a upřímností provokuje. Inscenace založená na kolektivní improvizaci, ale také
na komentářích k aktuálním společenským otázkám se nese na vlně touhy po revoluci
a zároveň temného existenciálního humoru. Hraní v nedivadelním prostoru pro omezený
počet diváků přibližuje hlediště a jeviště a divák má intenzivní pocit sounáležitosti s tvůrci
a jejich sdělení se ocitá doslova na dosah.
Ve slovinštině s českými a anglickými titulky. Po představení 5. 10. beseda s tvůrci v sále.

Sobota 7. října ve 20.00 na Nové scéně
Jiří Havelka: ELITY (Slovenské národní divadlo Bratislava)

Je konec socialismu. I na stranických schůzích se již otevřeně hovoří o potřebě integrovat
do socialistického hospodářství prvky tržní ekonomiky. Události ve východním Německu
a Maďarsku naznačují pohyby v politickém uspořádání východní Evropy. A v podnicích
zahraničního obchodu, prognostických ústavech či v kancelářích státní bezpečnosti čekají
zatím na svou šanci noví lidé. Jsou pragmatičtí, ovládají jazyky, znají – na rozdíl od
svých spoluobčanů – tržní ekonomiku, mají kontakty na zahraniční podnikatele a přehled
o konkurenceschopnosti domácích podniků. O pětadvacet let později ovládají a de facto
vlastní zemi. V jakých institucích se formovalo jejich myšlení? Jaký je jejich morální profil
či politické přesvědčení? Inscenace Elity je zamyšlením nad podstatou moci.
Ve slovenštině s anglickými titulky. Po představení beseda s tvůrci ve foyer.

Neděle 8. října ve 20.00 na Nové scéně
Rabih Mroué: RIDING ON A CLO UD (Libanon)

Významný libanonský filmový a divadelní režisér a výtvarník se v Česku představí svým
jevištním dílem poprvé. K přípravě inscenace Riding on a Cloud, v níž zkoumá osobní
a politické dědictví společenského konfliktu, pozval svého bratra Yassera. Ten zde hraje
postavu, která se mu nápadně podobá. Muže, jenž byl zraněn v občanské válce v Libanonu
a ztratil schopnost mluvit. Yasser začal časem pracovat s videem jako prostředkem
komunikace a hlavně svým způsobem terapie, aby znovu pochopil vztah mezi realitou
a jejím obrazem. Právě prostřednictvím videa Mroué vypráví silný osobní, ale zároveň kolektivní
příběh. A ovšem vyvstává věčná otázka, co to je a kde se vlastně nachází pravda?
V arabštině s českými a anglickými titulky. Po představení beseda s tvůrci ve foyer.

Doprovodný program

Pondělí 2. října v 19.00 na podestě Nové scény
Tomáš Svoboda: BEST FRIENDS

Vernisáž prostorové videoinstalace, transformující text v pohyblivý obraz. Takovou show
slibuje Tomáš Svoboda, spoluzakladatel galerie Display, ve své nové prezentaci.

Úterý 3. října od 18.00 ve foyer Nové scény
Diskuse Národní divadlo jako laboratoř, fórum, nebo (jen) divadlo?

Jak chápeme národ a Národní divadlo? Jsou to bitevní pole, kde různé skupiny prosazují
svá vyprávění o minulosti a budoucnosti republik? Jaký smysl a jaké cíle mají národní divadla
jako kulturní střediska na začátku 21. století? Jakou základnu vytváří pro současné
umění a kulturu? Jaké tradice je třeba rozvíjet a jaké zničit? A jaké příběhy v (národním)
divadle dnes vytvářet?
Účinkují: Daniel Špinar, Miroslav Krobot, Jana Preková, Jiří Havelka
Moderuje: Martin Bernátek

Čtvrtek 5. října v 18.00 ve foyer Nové scény
Piotr Gruszczyński: Jak myslet o Novém divadle

Přednáška o tom, jak se připravuje program Mezinárodního kulturního centra Nowy Teatr
ve Varšavě. V průběhu svého vystoupení divadelní kritik a dramaturg Nového divadla
Piotr Gruszczyński nabídne několik návodů, jak si udržet věčné mládí, šťávu a čerstvého
ducha. Hovořit bude třeba o práci s publikem: jak si udržet věrné, ale konzervativnější
diváky a jak přitáhnout i netrpělivé hledače nových trendů.

Pátek 6. října v 16.00 ve foyer Nové scény
Synne K. Behrndt: Dramaturgie roku 2017

Dánská dramaturgyně a pedagožka v průběhu přednášky ukáže na příkladech ze současného
divadla, s jakým typem dramaturgie se můžeme potkat v roce 2017. Padnou otázky
jako, jak se vyvíjí narativ či jaká témata divadlo zkoumá? Dojde i na analýzu některých
debat, které se vedou v souvislosti s dnešními divadelními institucemi, či vztahů mezi
institucí, repertoárem, kontextem a publikem.

Sobota 7. října v 19.00 ve foyer Nové scény
Emergency Briefing: Divadlo a svoboda – Evropa ve 21. století

Měli bychom se obávat o svou svobodu? O kterých zemích máme mluvit, když zmiňujeme
bující autoritářské režimy? Co se děje s nedávno zatčeným Kirillem Serebrennikovem?
Zeptejte se Valerije Pečejkina, dramaturga moskevského centra Gogol a Serebrennikova
blízkého spolupracovníka. Jakým způsobem zasahuje maďarská vládnoucí strana Fidesz
proti svým názorovým oponentům? O tom promluví Dóra Papp, která spolu s Arpádem
Schillingem vede skupinu Krétakőr. A reflexi polských tendencí nabídne polský dramaturg
Piotr Gruszczyński.

Více informací na www.prazskekrizovatky.cz.

zdroj zprávy: Kateřina Ondroušková